Nowe Volvo XC90 zaawansowane technologicznie

Volvo w dalszym ciągu nie chce zdradzić wyglądu długo wyczekiwanego następcy modelu XC90, który trafi do sprzedaży pod koniec 2014 roku. Szwedzi nie ukrywają jednak, jakie systemy znajdą się na pokładzie ich największego SUV-a. Jak to w Volvo, ma być bardzo bezpiecznie

Na specjalnej prezentacji na torze doświadczalnym pod Goeteborgiem Volvo zademonstrowało nowe układy bezpieczeństwa na przykładzie obecnie produkowanych modeli - V40, XC60, S60, V60 i V70.

Wykrywanie pieszych w nocy Volvo od lat pracuje nad technologią automatycznego hamowania w przypadku wykrycia zagrożenia. W 2006 roku Szwedzi zaprezentowali pierwszą generację systemu zwiększenia siły hamowania. Cztery lata później do samochodów Volvo trafił system wykrywania pieszych z pełnym hamowaniem pojazdu do określonej prędkości, a w tym roku zademonstrowano system wykrywania pieszych i rowerzystów.

Kolejna nowość to generacja wymienionych wyżej systemów przystosowanych do działania w warunkach nocnych (wykrywanie pieszych, rowerzystów i pojazdów). Podczas testów auto za każdym razem wyhamowało przed manekinem, który nagle wyłaniał się z ciemności.

Zobacz jak działa wykrywanie pieszych w nocy

Wykrywanie dużych zwierząt

W Polsce duże zwierzęta przebiegające przez drogi nie są tak dużym problemem, jak w Skandynawii czy Kanadzie, ale skutki spotkania się np. z łosiem czy dzikiem w wielu przypadkach kończą się tragicznie, ponieważ do tego typu zdarzeń dochodzi poza miastem przy wyższej prędkości.

Układ Animal Detection jest w stanie wykryć zwierzę zarówno w dzień jak i w nocy, w konsekwencji uruchamiając pełne automatyczne hamowanie. Technologia ma pomóc kierowcy uniknąć wypadku lub skutecznie zredukować szybkość w momencie zderzenia. Aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa współpracują ze sobą, by ograniczyć konsekwencje zdarzenia.

Wykrywanie dużych zwierząt - wideo

Aktywny tempomat z asystentem kierowania

Pewnie wielu z was zdarzyło się kiedyś najechać na tył auta znajdującego się przed wami. Chwila nieuwagi i problem gotowy, ale i na to Volvo znalazło lekarstwo. Aktywny tempomat z asystentem kierowania to połączenie układów Adaptive Cuise Control (aktywny tempomat) i Lane Keeping Aid (asystent pasa ruchu). Urządzenie pozwala automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem, pomaga kierowcy utrzymać właściwe tempo jazdy i pozostać na wyznaczonym pasie ruchu - samochód sam przyspiesza, hamuje i kieruje!

"To pierwszy krok na drodze do stworzenia samochodu poruszającego się całkowicie samodzielnie. Kierowca może jednak w każdej chwili przejąć kontrolę nad autem" - powiedział Thomas Baberg.

Aktywny tempomat z asystentem kierowania

Łączność Car 2 Car

Kolejny punkt dotyczy nowoczesnych technologii komunikacyjnych, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Volvo przystąpiło do porozumienia Car 2 Car Communication Consortium, które ma na celu wprowadzenie technologicznego standardu łączności między samochodami różnych marek.

System ma zacząć działać od 2016 roku. Wykorzystuje on nadajniki w pojazdach i infrastrukturę drogową (znaki i sygnalizatory świetlne). Układ przykładowo może informować użytkowników dróg o optymalnej prędkości jazdy (zielona fala), pogodzie i warunkach jazdy, o zbliżających się pojazdach uprzywilejowanych, ostrzegać o ostrym hamowaniu pojazdu w bliskiej odległości, pojazdach zepsutych i wolnobieżnych, robotach drogowych, korkach, zbliżających się motocyklistach, a także o samochodach przejeżdżających na czerwonym świetle.

Zobacz jak działa łączność Car 2 Car

Autonomiczne parkowanie

Kolejny system ma być lekarstwem na uciążliwe problemy z parkowaniem. W teorii samochód ma zaparkować sam, a kierowca może z niego wysiąść już przy wjeździe na parking - brzmi pięknie, przeszkodą będzie jednak stworzenie odpowiedniej infrastruktury i aspekty prawne (auta będą same jeździć).

System informuje kierowcę czy w danym miejscu dostępna jest usługa autonomicznego parkowania. Jeśli tak, to kierowca może aktywować tę funkcję poprzez aplikację na smartfonie. Samochód wykorzystuje szereg czujników do znalezienia wolnego miejsca i zaparkowania. Odwrotna procedura pozwala kierowcy "odzyskać" samochód. Dzięki połączeniu funkcji autonomicznego prowadzenia, wykrywania przeszkód i automatycznego hamowania, pojazd bezpiecznie porusza się na parkingu, uwzględniając pieszych.

Autonomiczne parkowanie - wideo

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.