Nowe Volvo XC90 zaawansowane technologicznie

Volvo w dalszym ciągu nie chce zdradzić wyglądu długo wyczekiwanego następcy modelu XC90, który trafi do sprzedaży pod koniec 2014 roku. Szwedzi nie ukrywają jednak, jakie systemy znajdą się na pokładzie ich największego SUV-a. Jak to w Volvo, ma być bardzo bezpiecznie

Na specjalnej prezentacji na torze doświadczalnym pod Goeteborgiem Volvo zademonstrowało nowe układy bezpieczeństwa na przykładzie obecnie produkowanych modeli - V40, XC60, S60, V60 i V70.

Wykrywanie pieszych w nocy
Volvo od lat pracuje nad technologią automatycznego hamowania w przypadku wykrycia zagrożenia. W 2006 roku Szwedzi zaprezentowali pierwszą generację systemu zwiększenia siły hamowania. Cztery lata później do samochodów Volvo trafił system wykrywania pieszych z pełnym hamowaniem pojazdu do określonej prędkości, a w tym roku zademonstrowano system wykrywania pieszych i rowerzystów.

Kolejna nowość to generacja wymienionych wyżej systemów przystosowanych do działania w warunkach nocnych (wykrywanie pieszych, rowerzystów i pojazdów). Podczas testów auto za każdym razem wyhamowało przed manekinem, który nagle wyłaniał się z ciemności.

Zobacz jak działa wykrywanie pieszych w nocyZobacz jak działa wykrywanie pieszych w nocy

Wykrywanie dużych zwierząt

W Polsce duże zwierzęta przebiegające przez drogi nie są tak dużym problemem, jak w Skandynawii czy Kanadzie, ale skutki spotkania się np. z łosiem czy dzikiem w wielu przypadkach kończą się tragicznie, ponieważ do tego typu zdarzeń dochodzi poza miastem przy wyższej prędkości.

Układ Animal Detection jest w stanie wykryć zwierzę zarówno w dzień jak i w nocy, w konsekwencji uruchamiając pełne automatyczne hamowanie. Technologia  ma pomóc kierowcy uniknąć wypadku lub skutecznie zredukować szybkość w momencie zderzenia. Aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa współpracują ze sobą, by ograniczyć konsekwencje zdarzenia.

WWykrywanie dużych zwierząt - wideoWykrywanie dużych zwierząt - wideo

Aktywny tempomat z asystentem kierowania

Pewnie wielu z was zdarzyło się kiedyś najechać na tył auta znajdującego się przed wami. Chwila nieuwagi i problem gotowy, ale i na to Volvo znalazło lekarstwo. Aktywny tempomat z asystentem kierowania to połączenie układów Adaptive Cuise Control (aktywny tempomat) i Lane Keeping Aid (asystent pasa ruchu). Urządzenie pozwala automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem, pomaga kierowcy utrzymać właściwe tempo jazdy i pozostać na wyznaczonym pasie ruchu - samochód sam przyspiesza, hamuje i kieruje!

„To pierwszy krok na drodze do stworzenia samochodu poruszającego się całkowicie samodzielnie. Kierowca może jednak w każdej chwili przejąć kontrolę nad autem” - powiedział Thomas Baberg.

 

Aktywny tempomat z asystentem kierowaniaAktywny tempomat z asystentem kierowania

Łączność Car 2 Car

Kolejny punkt dotyczy nowoczesnych technologii komunikacyjnych, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Volvo przystąpiło do porozumienia Car 2 Car Communication Consortium, które ma na celu wprowadzenie technologicznego standardu łączności między samochodami różnych marek.

System ma zacząć działać od 2016 roku. Wykorzystuje on nadajniki w pojazdach i infrastrukturę drogową (znaki i sygnalizatory świetlne). Układ przykładowo może informować użytkowników dróg o optymalnej prędkości jazdy (zielona fala), pogodzie i warunkach jazdy, o zbliżających się pojazdach uprzywilejowanych, ostrzegać o ostrym hamowaniu pojazdu w bliskiej odległości, pojazdach zepsutych i wolnobieżnych, robotach drogowych, korkach, zbliżających się motocyklistach, a także o samochodach przejeżdżających na czerwonym świetle.

 

Zobacz jak działa łączność Car 2 CarZobacz jak działa łączność Car 2 Car

Autonomiczne parkowanie

Kolejny system ma być lekarstwem na uciążliwe problemy z parkowaniem. W teorii samochód ma zaparkować sam, a kierowca może z niego wysiąść już przy wjeździe na parking - brzmi pięknie, przeszkodą będzie jednak stworzenie odpowiedniej infrastruktury i aspekty prawne (auta będą same jeździć).

System informuje kierowcę czy w danym miejscu dostępna jest usługa autonomicznego parkowania. Jeśli tak, to kierowca może aktywować tę funkcję poprzez aplikację na smartfonie. Samochód wykorzystuje szereg czujników do znalezienia wolnego miejsca i zaparkowania. Odwrotna procedura pozwala kierowcy „odzyskać” samochód. Dzięki połączeniu funkcji autonomicznego prowadzenia, wykrywania przeszkód i automatycznego hamowania, pojazd bezpiecznie porusza się na parkingu, uwzględniając pieszych.

Autonomiczne parkowanie - wideoAutonomiczne parkowanie - wideo

 

 

Więcej o:
Komentarze (37)
Nowe Volvo XC90 zaawansowane technologicznie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: imesh

    Oceniono 29 razy 25

    Normalnie Dron a nie Volvo!

  • Gość: arturx2

    Oceniono 32 razy 18

    Jeśli tak jak zapowiadają będą tylko 4-cyl. silniki to nie wróżę powodzenia, choćby reszta była super. W Stanach musi być minimum 6 cylindrów, w Europie podstawowym atutem był 5-cyl. diesel D5, jeden z najlepszych silników wysokoprężnych (a na pewno z najlepszym dźwiękiem, nie syntezowany z głośników jak w BMW).

  • remo29

    Oceniono 13 razy 11

    Pod zdjęciami z podpisem "Nowe Volvo XC90 zaawansowane technologicznie" nie dostrzegłem ani jednego XC90? Wot, k...wa, żurnalisty...
    --
    parada karzełków

  • Gość: hiszpan25

    Oceniono 7 razy 3

    Volvo juz nieraz wprowadzalo nowacyjne systemy. czasami na prezentacji dla prasy okazywalo sie ze nie dzialaja one tak jak to zakladano (np pokaz systemu automatycznego hamowania po wykryciu przeszkody stal sie pokazem dzialanie stref zgniotu i poduszek powietrznych). Mam nadzieje ze tym razem systemy beda dopracowane a auto nie bedzie wygladac jak to na obrazku. Nie podobaja mi sie tak futurystyczne ksztalty. Ale to moje osobiste zdanie.

  • pancerna_pchla

    Oceniono 2 razy 2

    Czy ma też (jak nasze maluchy) aktywną podsufitkę ?

  • Gość: karl

    Oceniono 3 razy 1

    Mo znajomy użytkuje XC90 D5 po lifcie i jest z tego auta absolutnie zadowolony. Samochód bezawaryjny. Oprócz tego modelu miał przez pewien czas w swoim garażu 3 inne Volvo - S80 I i II generacji oraz XC 70 aktualny model. Wszystkie w wersji D5. S 80 I nie sprawiał kłopotów do momentu zepsucia się automatu - nikt nie potrafił go naprawić, łącznie z ASO w Olsztynie. Udało się to dopiero nieautoryzowanemu warsztatowi specjalizującemu się w marce. S 80 II - ciągle się psuł. XC 70 - bezawaryjny, jedynie kłopoty z filtrem cząstek stałych wymusiły wgranie programu omijającego ten element układu wydechowego. Trochę to bez sensu bo po co płacić za coś czego się nie używa? Generalnie, po doświadczeniach z kilkoma modelami Volvo, znajomy ma dobre zdanie o marce.

  • Gość: a

    0

    https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX