Polska (prawie) zieloną wyspą

Jak podaje europejskie stowarzyszenie ACEA, od stycznia do czerwca br. w Unii Europejskiej zostało zarejestrowanych 6,2 mln nowych samochodów osobowych, czyli o 6,6 proc. mniej niż rok temu. Znacznie lepszym wynikiem może pochwalić się Polska, której spadek na tle Europy jest dużo mniejszy i wynosi -0,5 proc. r/r
Do znacznego zmniejszenia półrocznego spadku w Polsce przyczynił się czerwiec. Z danych IBRM Samar wynika, że w tym miesiącu Polacy zarejestrowali blisko 25 tys. nowych osobówek, czyli o 11,5 proc. więcej niż w maju i o ponad 8 proc. więcej rok do roku. Czerwcowy wynik jest jednym z najlepszych w tym roku i może być dobrym prognostykiem na kolejne miesiące. W trzecim kwartale spodziewam się lepszych odczytów sprzedaży. Nie można przecież zbyt długo zwlekać z decyzją o zakupie nowego samochodu, gdyż koszty naprawy starego pojazdu będą wyższe niż inwestycja w nowy - komentuje Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, członek Grupy Ekspertów PIM.

Europa na czerwono

Auta na kieszeń Polaka, czyli najpopularniejsze samochody z importu

Niestety, po pierwszym półroczu br. niewiele państw może pochwalić się wzrostem liczby rejestracji nowych aut osobowych. Wśród nich możemy wymienić Portugalię (+3 proc.), Danię (+9 proc.) oraz Wielką Brytanię, która z 10-procentową dynamiką r/r kontynuuje swój trend wzrostowy. Brytyjczycy dużo częściej wymieniają swój park samochodowy niż reszta państw UE. I w odróżnieniu od Polski, Czech czy Republik Nadbałtyckich, kupują nowe auta, a nie z rynku wtórnego. Na minusie po sześciu miesiącach tego roku jest aż 21 członków UE, a wśród nich m.in. Niemcy (-8 proc. r/r), Włochy (-10 proc. r/r) czy Francja (-11 proc. r/r).

W ślad za krajami idą producenci

Podobnie jak mapa Europy po pierwszym półroczu, również mapa producentów prezentuje się w kolorze czerwonym. Zdecydowana większość z nich zakończyła w UE ten okres pod kreską: PSA Group, czyli Peugeot i Citroen (-13,3 proc. r/r), Renault Group (-4,5 proc. r/r) czy GM Group (-11 proc. r/r). Liderem tabeli, pomimo 3,4-procentowego spadku r/r, pozostaje Grupa Volkswagena z blisko 1,5 mln sprzedanymi samochodami.

Ile kosztuje najczęściej kupowane auto w Polsce? Oto ceny wszystkich wersji

85 tys. nowych rejestracji w trzecim kwartale

Wraz z ożywieniem gospodarki europejskiej spodziewam się niewielkiego wzrostu rejestracji nowych pojazdów, a tym samym większego zapotrzebowania na części i komponenty do nich oraz zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. W ślad za tym powinna zwiększyć się pewność konsumentów - podsumowuje Paweł Gos z Exact Systems. Widać to bardzo dobrze w Wielkiej Brytanii, gdzie wraz z minimalnymi wzrostami cen nieruchomości automatycznie zwiększyła się sprzedaż samochodów, W Polsce - mam nadzieję - będzie podobnie. Liczba 85 tys. nowych rejestracji w trzecim kwartale wydaje się możliwa - podsumowuje Gos.

Źródło: Exact Systems

Więcej o:
Copyright © Agora SA