"To już ostatni okres spadku sprzedaży nowych aut w Europie"

Maj przyniósł kolejne spadki sprzedaży nowych samochodów w Europie. Eksperci zapewniają jednak, że był to ostatni miesiąc bessy

Z najnowszych danych europejskiego stowarzyszenia ACEA wynika, że w maju br. w państwach Unii Europejskiej zostało zarejestrowanych nieco ponad 1 mln nowych samochodów osobowych, czyli o 5,9 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Prawie tak samo słabym wynikiem, piąty miesiąc zamknęła Polska (-5,8 proc.). Zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej jakość części motoryzacyjnych, to już ostatni okres spadku sprzedaży nowych samochodów w Europie. Kolejne miesiące będą już tylko lepsze.

Wynika to z faktu, że polscy producenci części i komponentów zanotowali w kwietniu wzrost produkcji. Jednocześnie na kwietniowy wynik polskiego eksportu, który był wyższy o 12,3 proc. r/r, wpływ miała głównie motoryzacja. To oznacza również, że rynek docelowy naszych fabryk, czyli Europa Zachodnia, złożyła dodatkowe zamówienia. Będzie to widać w ożywieniu sprzedaży i nowych rejestracjach pojazdów w trzecim kwartale tego roku - ocenia Paweł Gos z Exact Systems.

Te auta kupowaliśmy na potęgę. Polskie bestsellery od 1997 roku do dziś

Wielka Brytania zieloną wyspą

Wśród europejskich krajów, aż dziewiętnaście zakończyło maj na minusie. Ujemną sprzedaż odnotowały m.in. Niemcy (-9,9 proc. r/r), Włochy (-8 proc. r/r) czy Francja (-10,4 proc. r/r). Wzrostem mogą pochwalić się takie państwa jak Belgia i Wielka Brytania, odpowiednio na poziomie 9 proc. i 11 proc. r/r.

Wyspy Brytyjskie jako jedyne państwo europejskie od kilkunastu miesięcy nieprzerwanie rosną. Brytyjczycy o wiele częściej wymieniają swój park samochodowy, a liczba samochodów na 1000 mieszkańców przekracza 500 sztuk. Wpływ na pozytywny wynik mają również imigranci, którzy uzupełniają popyt.

Mapa producentów sprzedających auta w UE prezentuje się w czerwonym kolorze. Zdecydowana większość z nich zakończyła maj pod kreską: PSA Group, czyli Peugeot i Citroen (-13,2 proc. r/r), Renault Group (-10 proc. r/r) czy GM Group (-11,3 proc. r/r). Liderem, którego także nie ominęła tendencja spadkowa, pozostaje Grupa Volkswagen z blisko 265 tysiącami sprzedanych samochodów (-2,8 proc. r/r).

Polska na tle UE

Z danych PZPM wynika, że w maju Polacy zarejestrowali tylko 22 629 nowych osobówek, czyli o 5,8 proc. mniej niż w maju ubiegłego roku i o 6,4 proc. mniej niż w kwietniu br. Taki wynik wpłynął na ujemną liczbę rejestracji dokonanych w naszym kraju od początku tego roku (prawie 123 tys. sztuk i -2,4 proc. r/r). Jak ocenia Paweł Gos, wpływ na tę sytuację ma ciągle brak możliwości odliczenia pełnej wartości podatku VAT od zakupu nowego samochodu osobowego oraz wysoka akcyza. Dzisiaj to prawie 41,6 proc. wartości samochodu w przypadku aut o pojemności powyżej 2 litrów.

Podczas gdy w Unii Europejskiej od kilkunastu miesięcy mamy do czynienia ze spadkami rejestracji nowych aut osobowych, takie rynki jak Stany Zjednoczone, Turcja czy Chiny radzą sobie bardzo dobrze - podsumowuje Paweł Gos.

Źródło: Exact Systems

Więcej o:
Copyright © Agora SA