Klienci nie chcą aut elektrycznych

Angela Merkel chce, by do 2020 roku po niemieckich drogach jeździło milion samochodów elektrycznych. Problem w tym, że Niemcy nie chcą ich kupować. Nie tylko Niemcy

Sytuacja wygląda tak: rządy i rządzący krajów wysokorozwiniętych mówią głośno o potrzebie wspierania sprzedaży samochodów elektrycznych, producenci inwestują w ich rozwój miliardy euro i dolarów (a także jenów), by wyjść im naprzeciw, tylko klienci nie chcą ich kupować.

Kanclerz Niemiec, Angela Merkel w 2010 roku wyraziła chęć, by do 2020 roku Niemcy kupili milion samochodów elektrycznych. Odpowiedź na razie widać jedynie w koncernach motoryzacyjnych. Na chwilę obecną niemiecka gospodarka oferuje jedynie Smarta EV, ale do końca przyszłego roku Volkswagen, BMW i Daimler pokażą 16 nowych modeli.

Samochody elektryczne nadal pełne wad

Na chwilę obecną statystyki są nieubłagane. 1 stycznia 2013 roku w Niemczech zarejestrowanych było 7 114 samochodów elektrycznych (72 tys. doliczając hybrydy) na 43,4 mln pojazdów. W zeszłym roku nabywców znalazło 2 105 aut elektrycznych (bez Opla Ampery i Chevroleta Volta). Nasi zachodni sąsiedzi nie chcą najwyraźniej być "modni" i na siłę ekologiczni, bo to kosztuje i to sporo. Samochód napędzany wyłącznie prądem jest o ok. 10 tys. euro droższy od swojego bliźniaka zasilanego paliwem płynnym. Wynika to z kosztów akumulatorów, więc zwiększenie produkcji nie wpłynie znacząco na spadek cen w salonach. Dochodzą do tego typowe niedogodności związane z eksploatacją auta na prąd, jak niewielki zasięg i długi czas "tankowania". Boleśnie przekonał się o tym Mercedes, który zawiesił produkcję elektrycznych Vito ze względu na zerowe zainteresowanie samochodem dostawczym o zerowej emisji.

Japonia - co trzeci mówi nie

Japonia to kraj o o wiele bardziej "zelektryfikowanej" motoryzacji. Problemy jednak są takie jak wszędzie, a do tego dochodzą narzekania na niewystarczającą infrastrukturę stacji ładowania. A to przekłada się na niezadowolenie klientów. Wg firmy McKinskey co trzeci z 28 tys. użytkowników samochodów elektrycznych nie kupiłby ponownie takiego samochodu.

Milion w trzy lata

Barack Obama jest jeszcze bardziej ambitny. Jego zdaniem Amerykanie powinni kupić milion samochodów elektrycznych do końca 2015 roku. Przekonanie jego rodaków może być trudne, w latach 1996 - (kwiecień) 2013 łączna sprzedaż osiągnęła niecałe 40 tys. samochodów. Nawet doliczając do tego hybrydy typu plug-in, wynik nie jest imponujący. Chevrolet w 2,5 roku znalazł chętnych na 37 tys. sztuk modelu Volt.

Koniec Better Place

Better Place to izraelska firma, która chciała przekonać ludzi do kupowania samochodów elektrycznych oferując im stacje szybkiej wymiany akumulatorów. Do współpracy przyłączyło się Renault tak konstruując Fluence'a ZE, żeby ta operacja była możliwa. Pieniądze, w sumie ponad 850 mln dolarów, wyłożyli m.in. General Electric, HSBC i Europejski Bank Inwestycyjny. Plany były (jak zwykle) ambitne. Już w pierwszym, 2011 roku firma miała sprzedać 5 tys. aut, ale w dwa lata zdołała jedynie tysiąc. Pod koniec zeszłego tygodnia Better Place ogłosiła upadłość.

Infrastruktura i koszty

Zdaniem polityków są dwa powody, dla których klienci omijają samochody elektryczne szerokim łukiem. Pierwszy to zbyt wysoka cena, której nie jest w stanie zrekompensować tania energia elektryczna. Drugi to brak rozwiniętej infrastruktury.

Konsumenci kupowaliby samochody elektryczne, gdyby nie były one zbyt drogie i istniała odpowiednia infrastruktura stacji ładowania - powiedział Siim Kallas, komisarz ds. transportu w Komisji Europejskiej

>>> Szukasz cen nowych samochodów? Znajdziesz je tutaj <<<

Więcej o:
Copyright © Agora SA