Mikrosen za kierownicą

Jeśli kierowca ma otwarte oczy i nie jest w stanie odtworzyć ostatnich metrów swojej podróży, może to oznaczać, że zapadł w mikrosen

Rocznie w Europie wskutek zmęczenia kierowców ginie około 4 tysięcy osób. Długie podróże bez regularnych przerw na odpoczynek oraz ignorowanie zmęczenia znacznie zwiększają ryzyko poważnego wypadku. Wszystko dlatego, że zmęczony właściwie zareagować, by uniknąć lub ograniczyć skutki wypadku.

Koncentracja zmęczonego kierowcy jest znacznie osłabiona, a w krytycznym przypadku zaśnięcia podczas jazdy samochodem w ogóle nie ma reakcji na zagrożenie, co może skutkować na przykład wjechaniem z pełnym impetem w inny pojazd, drzewo czy mur - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Do zasypiania za kierownicą podczas jazdy przyznaje się aż 10 % kierowców! Niektórzy z nich mogą doświadczać tzw. mikrozaśnięcia, które jest chwilową utratą świadomości. Osoba podczas mikrosnu może mieć otwarte oczy, ale nie jest w stanie reagować. Kierowca w takiej sytuacji nie zobaczy np. czerwonego światła na sygnalizatorze lub zakrętu na drodze. Ryzyko występowania mikrozaśnięć jest tym większe, im bardziej zmęczony jest kierowca.

Jak rozpoznać moment, który może grozić zaśnięciem? Oprócz odczuwalnego zmęczenia i znużenia, często zdarza się, że kierowca zaczyna w naturalnym odruchu pocierać dłonią ramię lub kark. Jeśli pasażer zauważy takie symptomy powinien przekonać kierowcę, by zatrzymać się i odpocząć.

Zmęczenie jest przez kierowców bardzo często ignorowane. Błędne są opinie, że w jego przezwyciężeniu pomoże kawa, włączenie radia czy otwarcie okien - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Takie działania przynoszą krótkotrwałe efekty. Najlepszym sposobem na bezpieczną podróż bez oznak zmęczenia jest robienie regularnych przerw w podróży, a kiedy jest to niezbędne, wskazana jest krótka, kilkunastominutowa drzemka w samochodzie. Warto też zmieniać się podczas podróży z inną osobą, która może prowadzić auto - dodają trenerzy.

Zmęczenie często dopada kierowców nocą. Wtedy pojawia się również problem bezpiecznego miejsca do zatrzymania. Jeśli wyczuwasz, że potrzebujesz przerwę lub drzemkę wcześniej zaplanuj odpowiednie miejsce do zatrzymania i nie staraj się za wszelką cenę wytrzymać szczególnie jeśli jesteś już niedaleko celu podróży. Właśnie wtedy dochodzi do wielu wypadków. Organizm zmęczonego kierowcy może odebrać narastające odprężenie jako przyzwolenie na sen.

Pierwsze symptomy zmęczenia

Zatrzymaj samochód i odpocznij, gdy:
- zaczynasz ziewać,
- przejechałeś na czerwonym świetle, nie zdając sobie z tego sprawy - koncentracja zmęczonego kierowcy skupia się głównie na samej jeździe bez odpowiedniego analizowania i reagowania np. na znaki drogowe lub sygnalizację świetlną,
- zaczynasz w naturalnym odruchu pocierać dłonią ramię lub kark,
- nie pamiętasz, jak nagle zbliżyłeś się do samochodu jadącego z przodu,
- nie potrafisz dokładnie odtworzyć ostatnich kilku minut podróży: mijanych miejsc, znaków,
- twoje powieki stają się ciężkie występuje nadmierne mrużenie oczu połączone z trudnością ich pełnego otwierania,
- nie jesteś w stanie skupić myśli i skoncentrować się na drodze,
- bezwiednie zjeżdżasz z właściwego pasa ruchu.

Więcej o:
Komentarze (4)
Mikrosen za kierownicą
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: rr

    Oceniono 4 razy -4

    ja robię 1000 km mniej więcej co miesiąc i jadę po całym dniu pracy i nie mam problemu żeby pyknąć trasę na raz

  • fakej

    Oceniono 14 razy -6

    Moje rekordy:
    1300 km Gdańsk-Zurich na jeden raz jakąś dychawiczną Kią. Po przyjechaniu na miejsce wogóle nie czułem zmęczenia.
    Po nocnej zmianie z Zurichu do Konstancji pociągiem i zaraz potem z Konstancji do Frankfurt Hahn 460 km samochodem. Jak wyżej zero zmęczenia.

    Warunkiem dobrej koncentracji jest jednak utrzymywać na autostradzie możliwie maksymalną prędkość samochodu. Przy mizernych prędkościach (tak do ok 120km/h w czymś pokroju Fiata Pandy albo ok 170km/h we względnie dobrym samochodzie) można zasnąć za kierownicą będąc wypoczętym po 8 godzinach snu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX