10 sposobów na ekonomiczną jazdę samochodem

Gerhard Plattner jest mistrzem świata w jeździe o kropelce. Za kierownicą Skody Fabii, na jednym baku udało mu się przejechać 2006 km. Jak tego dokonał? Poznajcie jego sztuczki
Poniższe porady Gerharda Plattnera pokazują, w jaki sposób każdy kierowca może zużywać mniej paliwa, a także - biorąc pod uwagę wysokie ceny benzyny - oszczędzać pieniądze i jednocześnie chronić środowisko naturalne.

1. Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz. Nawet podczas najbardziej surowej zimy, współczesne samochody są gotowe do jazdy zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli nie będziesz rozpędzać auta do jego maksymalnej prędkości, nie tylko zmniejszysz emisję szkodliwych spalin, ale obniżysz także poziom zużycia paliwa. Zapięcie pasów przed uruchomieniem silnika także pomoże Ci zaoszczędzić paliwo.

2. Podczas jazdy, przewiduj. Każdy, kto rozpędzony dojeżdża do czerwonych świateł, tuż przed sygnalizatorem wciska pedał hamulca, a następnie gwałtownie rusza, częściej bywa na stacji benzynowej. Dostosuj prędkość samochodu do aktualnie panujących warunków na drodze.

3. Wyłączaj silnik, nawet podczas krótkich postojów. Wyłączanie silnika podczas postoju np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym, to dbałość o Twój portfel. W niektórych miastach dodatkowo kierowcy są informowani o tym, jak długo będzie się jeszcze palić czerwone światło. Obawa o zużycie zapłonu ze względu na częste uruchamiania i wyłączanie silnika jest nieuzasadniona - możliwe jest kilkadziesiąt tysięcy uruchomień silnika.

4. Unikaj jazdy na wysokich obrotach. Im niższa prędkość obrotowa silnika, tym niższe zużycie paliwa. Zaraz po uruchomieniu silnika, szybko zmień przełożenia na wyższe, aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Jazda na wyższym biegu nie tylko obniża poziom hałasu i emisji szkodliwych substancji, ale także zużycie paliwa.

5. Jedź z równomierną prędkością. Gwałtowne i długotrwałe przyspieszanie wiąże się z niepotrzebnym, większym zużyciem paliwa. Najlepiej po rozpędzeniu samochodu, jeżeli pozwalają na to warunki ruchu drogowego (autostrada, droga ekspresowa), używać tempomatu.

6. Dostosuj swą jazdę do warunków panujących na drodze. Jeśli jedziesz drogą wiodącą przez wzniesienia, musisz zadbać o to, by samochód, w momencie zjazdu miał prędkość, która przed kolejnym podjazdem zapewni mu jak największy rozpęd. W ten sposób zaoszczędzisz na pracy silnika i sprawisz, że jazda będzie jeszcze bardziej ekonomiczna.

7. Zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon. Niskie ciśnienie w oponach prowadzi nie tylko do ich odkształcania się. Poprzez większe opory toczenia zwiększa się zużycie paliwa o około 10 procent. Zimowe opony z grubszym bieżnikiem automatycznie powodują zwiększone zużycie paliwa.

8. Nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu. Jeśli jeździsz ze zbędnym bagażem w bagażniku, zwyczajnie tracisz swoje pieniądze. W zależności od wielkości samochodu, około 100 kilogramów dodatkowej wagi w samochodzie "kosztuje" około 0,7 l paliwa na 100 kilometrów.

9. Unikaj dodatkowego oporu. Bagażnik dachowy na narty lub rowery to dowód na Twoje sportowe zacięcie, ale jeśli wozisz go bez potrzeby, automatycznie zwiększasz zużycie paliwa. Podczas jazdy z zamontowanym bagażnikiem zużycie paliwa wzrasta nawet o około 20 procent, w zależności od stylu jazdy.

10. Rozsądnie używaj klimatyzacji. Włączanie klimatyzacji na maksymalny poziom może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet do 2 litrów/100 km. Lekarze przestrzegają dodatkowo przed łatwym przeziębianiem się, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6 stopni, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz. Jazda z otwartym oknem jedynie nieznacznie zmniejsza temperaturę wewnątrz samochodu, jednak zużycie paliwa jest wyższe, niż przy działającej klimatyzacji.

To działa! Gerhard Plattner za kierownicą Skody Fabii GreenLine II pomiędzy tankowaniami potrafi przejechać dystans 2006 km. To znacznie więcej niż zakłada producent. Podczas ostatniej próby Austriak uzyskał średnie zużycie paliwa równe 2,21 l/100 km.

Komentarze (1)
10 sposobów na ekonomiczną jazdę samochodem
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • seti_bs

    Oceniono 3 razy 1

    punkt 4 jest idiotyczny. Faktem jest, ze pilowanie samochodu oszczednosci nie przynosi, ale jezdzenie w okolicach 1200-1500 obr/min tez nie jest madre. Czy autor artykulu slyszal kiedys o takich pojeciach jak moment obrotowy i moc? Dlaczego w teorii silnika uwaza sie, ze najekonomiczniejsza jazda jest pomiedzy maksymalnym momentem obrotowym a maksymalna moca? Niech autor poczyta zamiast sie wymadrzac.

    Reszta to truizmy... Oprocz kolejnego idiotycznego punktu 3...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX