Te stacje lepiej omijać | Raport UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport "Jakość paliw w 2012 roku". Wynika z niego, że liczba próbek, które nie spełniają norm, z roku na rok rośnie. Najgorzej wypadły wyniki oleju napędowego. Sprawdź, jakiej jakości paliwo sprzedają na twojej stacji
Lista stacji paliw
Jakość paliw na wybranych stacjach

Jak pokazuje raport z losowych kontroli przeprowadzonych w 2012 roku, pogorszyła się jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych - 4,14 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 2,99 proc.). Poprawiła się jakość wlewanej do baków benzyny - 1,43 proc. przebadanych próbek (rok wcześniej 2,64 proc.). Pogorszyła jakość oleju napędowego - wymaganiom nie odpowiadało 7,84 proc. próbek (w 2011 roku - 3,45 proc.). Przeprowadzona w 2012 roku losowa kontrola jakości gazu LPG wykazała nieprawidłowości w przypadku 1,03 proc. sprawdzonych próbek (rok wcześniej było to 1,8 proc.). Inspekcja Handlowa sprawdzała też jakość oferowanych na rynku biopaliw ciekłych. Kontrola przeprowadzona na terenie całego kraju nie wykazała nieprawidłowości. W poprzednich latach było to odpowiednio: 5,83 proc. próbek w 2011 i 12,5 proc. próbek w 2010 roku. Łącznie kontrolą objęto 39 stacji.

Największe odstępstwa od norm jakościowych paliw ciekłych stwierdzono w województwach: lubuskim - 15,79 proc. próbek, warmińsko-mazurskim - 11,11 proc. próbek, opolskim - 7,14 proc. próbek i łódzkim - 6,67 proc. próbek. Nieprawidłowości nie odnotowano w województwach: podlaskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim.

Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi kierowców, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 769 próbek oleju napędowego i benzyny na 679 stacjach, 89 zostało zakwestionowanych: 70 oleju napędowego (13,81 proc.) i 19 próbek benzyny (7,25 proc.). Zakwestionowano tylko 1 próbkę gazu LPG.

>>> Szukasz używanego auta? Tu je znajdziesz <<<

Kwestionowane parametry

W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowano za niską temperaturę zapłonu oraz niedotrzymanie limitu zawartości siarki - wahał się on od 13,2 mg/kg do >1500 mg/kg przy normie max. 10 mg/kg. Norma dla temperatury zapłonu wynosi powyżej 55?C - tymczasem na niektórych stacjach wynosiła <40°C. Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Duża ilość siarki natomiast przyczynia się do korozji silnika i zużycia jego niektórych elementów.

W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano niedotrzymanie wymagań RON - badawczej liczby oktanowej. Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa. Często niedotrzymywano wymaganego limitu zawartości siarki, co powoduje skrócenie żywotności katalizatora, a w konsekwencji w wielu nowoczesnych silnikach zakłócenie pracy systemu sterowania dawką paliwa i problemy z właściwą pracą silnika. Istnieje także niebezpieczeństwo korozji silnika.


Nowe auto za mniej niż 30 tys. zł? Oto 11 najtańszych aut z polskich salonów

W przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru badanie działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.

W wyniku przeprowadzonych kontroli w 2012 roku IH skierowała do prokuratur 83 zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Dotychczas wszczęto postępowania w 53 przypadkach: do sądów skierowano 6 aktów oskarżenia, 22 sprawy umorzono m.in. z powodu braku znamion przestępstwa, nie wykrycia sprawcy i znikomej szkodliwości czynu, 30 jest w toku. Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości - grzywnę w wysokości do 1 mln złotych lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Gdzie szukać pomocy

Niedotrzymanie parametrów paliwa wpływa negatywnie na pracę silnika - może spowodować wzrost zużycia paliwa, pogorszenie stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarię. Jeżeli paliwo uszkodziło silnik narażając konsumenta na koszty naprawy, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować Urząd na specjalnym formularzu.

Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwróćmy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy rzeczywiście licznik w dystrybutorze wskazuje nieprawidłową ilość tankowanego paliwa.

Ze strony UOKiK można pobrać pełny raport z kontroli.

Źródło: UOKiK

Więcej o:
Komentarze (9)
Te stacje lepiej omijać | Raport UOKiK
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Bazee

    Oceniono 12 razy 6

    I gdzie się w tym artykule dowiedziałem jakich stacji omijać, bo jakoś nie widzę.

    Jakość tutejszych artykułów poraża.

  • red_moto

    Oceniono 3 razy 3

    Drodzy Czytelnicy,

    Załączona mapka odsyła do strony UOKiK, na której znajdują się dokładne informacje na temat interesujących Was stacji. Każdy może poznać szczegółowe wynik kontroli konkretnej stacji benzynowej. Inspekcja przebadała tysiące próbek. Wypisanie wszystkich wyników zajęłoby mi tydzień, a forma i tak nie byłaby czytelna (wyobraźcie sobie szukanie konkretnej stacji wśród kilku tysięcy wersów). Powyższa notka jest tylko informacją, że Urząd właśnie opublikował wyniki badań Inspekcji. Ich szczegółowe rezultaty znajdziecie w załączonym pliku pdf (wystarczy kliknąć w "pełny raport"). Interesujące Was stacje sprawdzicie na wygodnej mapce.
    Mam nadzieję, że ten komentarz ułatwi Wam znalezienie istotnych dla Was informacji.

    Pozdrawiam,
    Piotrek Kozłowski
    Moto.pl

  • Gość: Bazee

    Oceniono 1 raz 1

    Droga redakcjo,

    Gdyby wypisane były stacje, które należy omijać, co zajęłoby Wam tydzień i pewnie dlatego nie chce się Wam tego robić, to wszedłbym na Waszą stronę, użył magicznej komendy ctrl+f i wyszukał to co mnie interesuje, a tak to mam klikać i szukać.

  • Gość: jolo

    0

    Te stache omijaj ktore trole zalisne gdzie obe sa

  • Gość: jan

    0

    I szukam i nie umie znales ,tu pisza palanty ze omijac a gdzie sa im zakezy by takich chronic ,co za kraj

  • Gość: gizmo

    0

    Niedotrzymanie wymagań RON - liczby oktanowej, najczęściej dotyczy benzyny 98 i wyższej.
    Na stacji, gdzie nie ma częstej rotacji benzyny 98 i 98+ z czasem liczba oktanowa spada i jest to naturalny proces.

    Niedotrzymanie limitu zawartości siarki, to zalety paliwa zza wschodniej granicy.
    Oni mają tam mniej wyśrubowane normy (szczególnie zawartości siarki) niż te polskie. Na rynku paliw jest bardzo dużo oleju napędowego zza wschodniej granicy (słynne karuzele na Vacie). Niska cena powoduje, że są chętni i stąd na wielu stacjach można takie paliwo kupić.

  • Gość: RK

    0

    Moze portal podpowie jak szukac stacji z paliwem niskiej jakości ???????? Jadac na np. wakacje jak znalesc stacje na trasie ze zlym paliwem . Moze UOKiK nie potrafi podac czytelnej informacji ????

  • Gość: Podpisz się

    Oceniono 4 razy 0

    Które te? Po co taki tytuł skoro nie ma adrsów tych stacji.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX