Salon Genewa 2013 | Audi Q3 RS

Pierwszy kontakt z Q3 RS miałem podczas prezentacji małego crossovera w 2011 roku. Inżynierom z Ingolstadt zajęło trochę czasu, by dopracować doładowaną "piątkę", ale w końcu się udało i Q3 RS jest gotów do rynkowej premiery
Audi Q3 - test | Pierwsza jazdaAudi Q3 - test | Pierwsza jazda

Na prezentacji Audi Q3 byłem w lipcu 2011 roku. Oprócz jednostek, które wówczas wchodziły do oferty (2.0 TFSI i 2.0 TDI) moją uwagę przykuł granatowy egzemplarz, za którego szybą była karteczka z informacją, że pod maską umieszczono jednostkę R5 2.5 TFSI osiągającą ok. 310 KM. Dlaczego około? Wówczas ostateczna moc nie była jeszcze potwierdzona, gdyż prace nad tym silnikiem wciąż trwały. Okazało się, że "zrzucenie" 30 KM z silnika stosowanego w TT RS (2.5 TFSI, 340 KM) zajęło jeszcze półtora roku.

Krótka przejażdżka wówczas jeszcze mocno przedprodukcyjnym egzemplarzem (żeby nie powiedzieć prototypowym) pozostawiła pozytywne wrażenie. Silnik o ciekawym brzmieniu ciągnął od dołu bez wyraźnej turbodziury. Oficjalnie podane dane techniczne to potwierdzają. Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm i jest dostępny w zakresie 1500-5200 obr/min. Jeśli dodamy do tego, że maksymalna moc 310 KM osiągana jest w zakresie 5200-6700 obr/min, to widzimy, że 2,5-litrowy silnik cechuje znakomita wręcz elastyczność.

A jak ten silnik radzi sobie z Q3 RS? Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 5,5 sekundy. Wynik niezły, ale identyczny jak w Golfie R (z DSG) słabszym o 40 KM. Jak to możliwe? Audi Q3 RS to co prawda kompaktowy crossover mierzący 441 cm długości, 184 cm szerokości i 158 cm wysokości, ale masa własna wynosi aż 1730 kg.

>>> Audi A3 na rynku wtórnym - Golf w wydaniu premium <<<

Audi tak zaprojektowało silnik, żeby gang przypominał pięciocylindrowe konstrukcje tej firmy z lat 80. Pomaga w tym kolejność zapłonu: 1-2-4-5-3. Silnik współpracuje z siedmiobiegową skrzynią S-Tronic, a kierowca ma do dyspozycji system Launch Control. W codziennej jeździe bardziej przydatny okaże się system start-stop, pomagający okiełznać zużycie paliwa. Średnio z baku Q3 RS ma znikać 8,8 litra benzyny co 100 km.

Audi zadbało, by wersja RS wyróżniała się z zewnątrz. Mamy więc 19-calowe koła, które można zamienić za dopłatą na 20-calowe, całkowicie nowy przedni zderzak z grillem na którym dominuje kratka z sześciokątnym motywem i ogromnym napisem quattro w dolnej części.

Pierwsze egzemplarze trafią do europejskich salonów sprzedaży jesienią. Ceny w Niemczech będą zaczynać się od 54 600 euro.

Więcej o:
Komentarze (30)
Salon Genewa 2013 | Audi Q3 RS
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: czlowiek

    Oceniono 78 razy 36

    Żyjem sobie w trudzie ,znoju-orzę ziemie, grzebie w gnoju !jestem panem W całej wsi bo mam AŁDI W TDI. Wszyscy we wsi mnie szanują , gdy zajadę swoją furą ... Laski piszczom ,kury gdaczą kiedy w AŁDI mnie zobaczom ! me AŁDI jest najlepsze kwiczom o tym knury kwiczom wieprze, słome w butach mom i w mym AŁDI jeżdża som, stopowiczów ja nie biora bo kartofle wysypujom mi sie z wora, gdy zajadę zaś pod kościół wszyscy mówią TO jest gościu... WÓZ wymiata Fordy,Fiaty widać we wsi kto bogaty-a sam znaczek TDI wszystkim się po nocach śni .Idę orać bo już czas zanim ZAZDROSC ZEŻRE wAS. Wy se siedźta i czytajta .mego WOZA podziwiajta i tak stać was nie bedzie!boscie biedne sledzie!!!bo to auto cud techniki,Niemce robią super bryki

  • Gość: German

    Oceniono 23 razy 9

    Audi psuje sie gorzej niz Dacia:)

    @pim.pl/sensacyjny-ranking-awaryjnosci-audi-i-bmw-w-tle/

  • Gość: Wyżalacz

    Oceniono 10 razy 8

    Dlaczego w nowym S3 nie mogli zrobic takiej pojedynczej koncowki wydechu? 2 podwójne które tam są wyglądają komicznie w autku klasy kompakt...

  • Gość: wolf

    Oceniono 25 razy 7

    Inżynierowie Dresowie od kilku lat robię powolne czołgi o pojemności do 3 litrów
    BMW od kilku lat robi silniki wysokoprężne 3-litrowe, które 1. spalają mniej, 2. ważą tyle samo co 0000, 3. a osiągi dają o sekundę lepsze
    np. BMW X3 xDrive35d (3000 cm3), 5,8 do setki

    (cztery) (zera) (dla) (frajera)
    Kiszka z powodu techniki

  • Gość: mr. beno

    Oceniono 15 razy 5

    To audi nawet nie może się równać z potencjalną konkurencją, choćby X3 bez względu na to ile ma mocy ;-)

  • sselrats

    Oceniono 3 razy 3

    Prototyp. Calkiem jak Syrena Sport.

  • Gość: TRW

    Oceniono 19 razy 3

    I Audi i Bmw psuja sie na potege.Z Niemieckiej trojki premium tylko Mercedes jako tako sie trzyma.Amerykanskie statystyki sa dla Niemieckich aut bezlitosne:
    moto.pl/Moto.PL/1,88389,13408262,JD_Power__raport_usterkowosci_2013.html

  • Gość: hiszpan25

    Oceniono 1 raz 1

    po co marnowac pol roku na zepsucie silnika?! zupelnie nie rozumiem idei zmniejszania mocy w silniku ktora zajmuje tyle czasu... inny soft, mniejsze cisnienie doladowania lub mniejsza sprezarka i po sprawie... na to potrzeba pol roku pracy zespolu inzynierow? dziwne...

  • Gość: edek

    Oceniono 5 razy 1

    ale brzydall

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX