EMP2, czyli PSA też ma swoje MQB

Efficient Modular Platform 2 - to pełna nazwa nowej uniwersalnej płyty podłogowej opracowanej przez inżynierów koncernu PSA. Przy okazji zapowiedziano nowe rozwiązania, które znajdą zastosowanie w przyszłych modelach Peugeota i Citroena

Płyta podłogowa, to oprócz silnika spalinowego najdroższa w opracowaniu część współczesnego samochodu. Opracowanie uniwersalnej platformy, którą łatwo i niskim kosztem można modyfikować, by wykorzystywać do budowy szerokiej gamy samochodów różnych segmentów to oszczędności setek milionów euro. Pierwszym koncernem, który pokazał gotową platformę modułową był Volkswagen ze swoją płytą nazwaną MQB. Na rynku są już kompaktowe bliźniaki korzystające z tej płyty (A3, Golf, Leon, Octavia), a kolejne czekają w kolejce. Największym jak dotąd samochodem korzystającym z MQB jest koncept CrossBlue, niumal pięciometrowy SUV. To pokazuje, jaką elastycznością charakteryzuje się platforma modułowa.

Koncern PSA nie chciał zostać z tyłu i opracował własną konstrukcję tego typu, którą nazwał EMP2 (Efficient Modular Platform 2). Do jej budowy wykorzystano stal o podwyższonej wytrzymałości i stopy aluminium, dzięki czemu udało się "odchudzić ją" o ok. 70 kg w stosunku do obecnie stosowanych płyt podłogowych.

Płyta podłogowa EMP2 znajdzie zastosowanie w samochodach segmentu C i D. Dla Peugeota oznacza to kolejne generacje z cyframi 3, 4 i 5 na początku, dla Citroena C4 i C5 oraz wszystkie spokrewnione z nimi minivany i crossovery. EMP2 posłuży także do budowy samochodów dostawczych, nowych Peugeotów Partner i Ekspert oraz Citroenów Berlingo i Jumpy. Pierwszym modelem zbudowanym na EMP2 będzie Peugeot 308 drugiej generacji (firma postanowiła zachować obecną nazwę modelu).

Wśród nowinek technicznych, jakie znajdą się w przyszłych modelach koncernu PSA znajdziemy specjalne klapy regulujące wlot powietrza do komory silnika, co ma poprawić aerodynamikę, a przez to pomóc obniżyć zużycie paliwa. Spód auta jest płaski, co też ma poprawić przepływ powietrza, tym razem pod samochodem. Pod zderzakiem znajdzie się miejsce na radar, co prawdopodobnie jest zapowiedzią wdrożenia systemów poprawiających bezpieczeństwo, takich jak adaptacyjny tempomat. Wśród innowacji PSA wymieniła także elektrycznie sterowany hamulec ręczny, co może oznaczać rezygnację z klasycznych dźwigni zaciąganych ręką.

>>> Peugeot 308 - wygodny miejski hatchback z drugiej ręki <<<

Więcej o:
Komentarze (27)
EMP2, czyli PSA też ma swoje MQB
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: szczery

    0

    A ja głupi myślałem, że płyta podłogowa to coś skomplikowanego..

  • Gość: adi

    0

    Ale widać że jeszcze nie dopracowali ją tak jak VW, Golf zmniejszył wagę o ponad 100 kg a zastosowanie platformy MQB jest szersze bo można jej używać do praktycznie każdego modelu

  • eurotaxt

    0

    Problem polega na tym że MQB Volkswagena pozwala na obniżenie wagi gotowego pojazdu o ok. 100 kg (PSA o 70 kg) do tego na MQB można budować auta wielkości od Polo do Touarega a na płycie PSA tylko dwa segmenty (C,D) czyli w praktyce max 5 modeli łącznie z Peugeota i Citroena. Nie jest więc to w pełni uniwersalna platforma modułowa.

  • ajachcealojz

    Oceniono 1 raz -1

    Co za debil zrobił jakimś chorym niemieckim zwyczajem koło zapasowe w środku. FUJ

  • p406_737u

    0

    Aktywny radar widziałem już w materiałach reklamowych Peugeota w 1999, gdy kupowałem 406-kę. Dlaczego go nie wprowadzili do produkcji?

  • Gość: tom

    Oceniono 11 razy 5

    "Wśród innowacji PSA wymieniła także elektrycznie sterowany hamulec ręczny, co może oznaczać rezygnację z klasycznych dźwigni zaciąganych ręką."
    To już wiem co to jest ta "innowacja". Uczyń to co dobrze działa od 120 lat skomplikowanym drogim i awaryjnym, zachowując pierwotną funkcję.

  • Gość: Kiki

    Oceniono 2 razy 0

    To oznacza marne auta klasy średniej trzeba było odchudzić 407 i na tej bazie zrobić kompakta 308

  • vogon.jeltz

    Oceniono 6 razy 6

    Najważniejsze pytanie: ponieważ ta płyta podłogowa ma być stosowana w nowych wersjach Citroena C5 - czy umożliwia ona montaż zawieszenia hydropneumatycznego? Bo duży Citroen bez hydro (niechby i w opcji) to będzie jakaś megachuj.nia a nie Citroen.

  • Gość: sapher

    Oceniono 4 razy 4

    Elektryczny hamulec postojowy jest montowany w Citroenach przynajmniej od 2007 roku np. w C4 Picasso.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX