Jakie auta sprowadzaliśmy w 2012 roku?

W 2012 roku sprowadzono i zarejestrowano w Polsce 645 514 sztuk samochodów osobowych. To o 1,32 proc. mniej niż w 2011 roku. Jakie marki i modele cieszyły się największym wzięciem? Ile średnio wydawaliśmy na sprowadzone auto? Tego dowiadujemy się z raportu IBRM Samar

Niekwestionowanym liderem importu jest Volkswagen z wynikiem 101 800 sztuk, posiadający ponad 15 proc. udziału w rynku. Za nim plasuje się Opel (70 714 sztuk) z ponad 10-procentowym udziałem, a dalej Renault (57 739 sztuk), Ford (54 897 sztuk) i Audi (53 914 sztuk), których udział przekracza 8 proc. Do wymienionej piątki należy ponad 52 proc. rynku samochodów używanych pochodzących z importu.

Samochody importowane są coraz starsze. Średni wiek auta - liczony w latach - zwiększył się w ciągu roku z 9,2 do 9,9. Najmłodszą importowaną marką w ubiegłym roku była Dacia (średni wiek 3,4), a po niej Infiniti (5,2). Na drugim biegunie - biorąc pod uwagę marki nadal produkowane i sprzedawane w Polsce - znajduje się Mercedes, którego średni wiek przekracza 11,1 lat. Wśród aut importowanych w wieku do 4 lat liderem jest Ford, natomiast marki francuskie z koncernu PSA są średnio o półtora roku młodsze od średniej rynkowej. I ciekawostka: najstarsze samochody wśród importowanych do Polski  reprezentują markę Willys, a ich średni wiek wynosi 69 lat.


Najczęściej kupowane nowe samochody w grudniu

Średnia szacowana wartość sprowadzonego w 2012 roku samochodu osobowego wyniosła 9 500 zł. Liderem w tej kategorii jest Ferrari (336 839 zł), które wyprzedziło inne luksusowe marki, takie jak Aston Martin (264 931 zł) i Rolls Royce (248 271 zł). Najtańszą marką w tym zestawieniu jest UAZ (1 698 zł). Bardzo ciekawie prezentują się dane dotyczące najmłodszej i najstarszej marki, czyli Dacii (import 762 sztuki) i Mercedesa (20 268 sztuk). W przypadku rumuńskiej marki średnia wartość pojazdu wyniosła 15 495 zł, w przypadku niemieckiej - 14 436 zł. Wyniki importu pokazują, jakie są upodobania Polaków.

Poniżej ranking TOP10 marek samochodów używanych importowanych w 2012 roku, ich średni wiek oraz szacowana średnia wartość pojazdu:

1. Volkswagen - 101 800 sztuk; średni wiek w latach - 10,9; średnia wartość pojazdu - 8 342 zł,
2. Opel - 70 714 sztuk; średni wiek w latach - 9,8; średnia wartość pojazdu - 5 930 zł,
3. Renault - 57 739 sztuk; średni wiek w latach - 10,1; średnia wartość pojazdu - 5 673 zł,
4. Ford - 54 897 sztuk; średni wiek w latach - 9,4; średnia wartość pojazdu - 10 265 zł,
5. Audi - 53 914 sztuk; średni wiek w latach - 10,7; średnia wartość pojazdu - 9 223 zł,
6. Peugeot - 29 455 sztuk; średni wiek w latach - 8,5; średnia wartość pojazdu - 9 780 zł,
7. BMW - 29 011 sztuk; średni wiek w latach - 10,0; średnia wartość pojazdu - 14 351 zł,
8. SEAT - 26 627 sztuk; średni wiek w latach - 9,9; średnia wartość pojazdu - 13 465 zł,
9. Toyota - 25 743 sztuki; średni wiek w latach - 8,8; średnia wartość pojazdu - 9 635 zł,
10. Citroen - 24 970 sztuk; średni wiek w latach - 8,1; średnia wartość pojazdu - 10 144 zł.

Najpopularniejszym modelem z importu był w ubiegłym roku VW Passat (32 467 sztuk), który regularnie już rywalizuje o pierwsze miejsce z VW Golfem (30 361 sztuk). W czołowej dziesiątce, do której należy ponad 32 proc. rynku, tylko trzy modele nie są niemieckie - Renault Scenic oraz dwa Fordy: Focus i Mondeo. W kategorii poniżej 4 lat, z wynikiem powyżej 300 sztuk, wyróżniają się: Opel Insignia, Hyundai i30, Dacia Sandero, Audi A5, Ford Kuga i Hyundai i10. Wśród starszych modeli, w wieku powyżej 15 lat, króluje Audi 80 (średnia 20 lat), a po nim Suzuki Vitara (18 lat) i Ford Escort (16 lat).

Poniżej ranking TOP10 modeli samochodów używanych importowanych w 2012 roku oraz ich średni wiek:

1. Volkswagen Passat - 32 467 sztuk; średni wiek w latach - 10,9,
2. Volkswagen Golf - 30 361 sztuk; średni wiek w latach - 11,6,
3. Audi A4 - 27 374 sztuk; średni wiek w latach - 11,0,
4. Opel Astra - 22 047 sztuk; średni wiek w latach - 9,9,
5. Renault Scenic - 19 997 sztuk; średni wiek w latach - 10,7,
6. Ford Focus - 18089 sztuk; średni wiek w latach - 9,9,
7. BMW 3 - 16 123 sztuki; średni wiek w latach - 11,5,
8. Ford Mondeo - 14 434 sztuk; średni wiek w latach - 9,2,
9. Volkswagen Polo - 14 378 sztuk; średni wiek w latach - 11,4,
10. Opel Vectra - 13 571 sztuk; średni wiek w latach - 10,7.

Źródło: IBRM Samar

Więcej o:
Komentarze (58)
Jakie auta sprowadzaliśmy w 2012 roku?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • dasiek111

    Oceniono 63 razy 51

    Niestety taka jest rzeczywistość w tym kraju. Nielicznych stać na nowe samochody z salonu. Większość musi jeżdzić 12-letnimi wypierdzianymi przez dziadka Helmuta Passatami i Golfami TDI. Smutne to jest.

  • Gość: Maxxx

    Oceniono 41 razy 21

    Niestety takie mamy auta na jakie nas stać, my jedno w rodzinie mamy nowe (na kredyt) bo ja dużo jeżdżę, ale żona ma już 14 letnia Hondę i na razie nie widać szans na poprawę. Pytanie tylko ile lat można żyć w tej biedzie, bo w normalnym zachodnim kraju powinniśmy mieć spokojnie 2 nowe samochody. Dlatego coraz więcej moich znajomych stąd spier...la i nikt nie mówi o powrocie.

  • Gość: Wrocławianin

    Oceniono 23 razy 19

    Czyli tradycja polska podtrzymana. Hitem importowym i manna z nieba dalej 11 letnie pastuch i wózek golfowy.

  • Gość: ziomek

    Oceniono 38 razy 14

    To jakaś tragedia... Nigdy w życiu nie kupię żadnego szrotwagena!
    Jasne - zaraz się odezwą, że to super auta, bezawaryjne, z dużą ilością części na rynku (swoją drogą skoro są bezawaryjne, to po co duża ilość części???).
    Prawda jest taka, że te zarżnięte diesle z przebiegiem 300kkm + (na liczniku oczywiście 180-190kkm) to złom.

  • Gość: Hektor

    Oceniono 13 razy 9

    Spokojnie dopiero się zacznie "import" jak niedługo zostaną dopuszczone do ruchu pojazdy z kierownica po prawej stronie, już widzę te BMK-ki ściagane za grosze z UK i dresów wyprzedzajacych z max predkością oraz głowa maksymalnie wychyloną w lewo.

  • pm7303

    Oceniono 9 razy 9

    ciekawe ile z tego trafia na drogi, tzn. jest kupowane i rejestrowane, no i w jakim są te pojazdy wieku, a ile kończy jako dawcy narządów?

  • Gość: wesoły

    Oceniono 21 razy 7

    Królują widły na masce. W końcu to samochód dla ludu. A Polska to kraj rolniczy więc i widły pasują i nazwa firmy :-)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX