Opona prawdę Ci powie

Jak poznać, że opona nadaje się już do wymiany? Dobrze by było, żeby coś nas o tym informowało, np. sama opona

Kiedy opony wymagają wymiany? Podstawowe kryterium to głębokość bieżnika - według obowiązujących przepisów nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Ale kiedy to następuje? Przecież nie każdy kierowca ma urządzenie do pomiaru tego parametru. Z drugiej strony wielu kierowców zamierza eksploatować opony możliwie jak najdłużej. Problem może nastąpić podczas badania technicznego, lub podczas policyjnej kontroli. Jazda na "łysych" oponach będzie skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Rozwiązanie tego problemu proponuje Gao Fenglin i Zhou Buyi. Wymyślili oni prosty sposób, by opona sama nam powiedziała, że już czas na nowy komplet. Pomysł jest banalnie prosty. Pod czarną powłoką znajduje się czerwona mieszanka. Po zużyciu "właściwego" bieżnika, kiedy jego głębokość robi się niebezpiecznie mała, na wierzch wychodzi czerwony bieżnik świadczący o zużyciu opony.

Pomysł na to, by kolor informował o zużyciu opony nie jest nowy. Patent na kolorowe wskaźniki zużywające się wraz z bieżnikiem zostały opatentowane (w USA) przez Timothy'ego Hudaka.

Wśród producentów opon Nokian stosuje tzw. DSI. Jest to wskaźnik zużycia opony. Polega na nacięciu w centralnej części bieżnika cyfr informujących o aktualnym zużyciu opony.

Więcej o:
Komentarze (7)
Opona prawdę Ci powie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: maciej

    Oceniono 8 razy 6

    Pomysł tyle ciekawy, co średnio przydatny. Taki "bajer" zdecydowanie podniesie cenę opony. Poza tym możliwość kontrolowania grubości poszczególnych warstw bieżnika jest dość ograniczona, więc wskaźnik może nie być do końca wiarygodny. Poza tym każda opona, która ma być dopuszczona do ruchu MUSI mieć w 6 miejscach na obwodzie tzw. TWI (Tire Wear Index), którego wysokość to min. 1,6 mm. Jak bieżnik zrówna się z poziomem wskaźnika, oponę należy bezwględnie wymienić. Wszelkie modyfikacje tego wskaźnika (DSI, kolory) to nic więcej niż bajer.

  • tamerlan80

    Oceniono 5 razy 1

    Patent Nokiana to bardzo dobry pomysł. Używam opon Nokian H i przy każdej wymianie z letnich na zimowe jestem na bieżąco ze stanem zużycia bieżnika. Pomijam już fakt, że po czterech sezonach i przejechanych 50 tyś. km opona według wskaźnika starła się tylko o około 2mm (największa widoczna cyfra to 6)

  • Gość: Stary piernik

    Oceniono 2 razy 0

    Ja tam jestem już stary piernik i dlatego w garażu mam ciągle suwmiarkę i - wstyd się przyznać - umiem się nią posługiwać. A kiedyś to przy kluczykach miałem taki gadżecik, co miał wysuwaną miarkę w zakresie 0-15 mm i można sobie było zmierzyć wysokość bieżnika. Jak się kupowało używany samochód to zawsze można było powiedzieć sprzedawcy "No, ale oponki to już łysawe, trzeba trochę opuścić cenę na nowe". Prawie zawsze działało.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX