Opona prawdę Ci powie

Jak poznać, że opona nadaje się już do wymiany? Dobrze by było, żeby coś nas o tym informowało, np. sama opona

Kiedy opony wymagają wymiany? Podstawowe kryterium to głębokość bieżnika - według obowiązujących przepisów nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Ale kiedy to następuje? Przecież nie każdy kierowca ma urządzenie do pomiaru tego parametru. Z drugiej strony wielu kierowców zamierza eksploatować opony możliwie jak najdłużej. Problem może nastąpić podczas badania technicznego, lub podczas policyjnej kontroli. Jazda na "łysych" oponach będzie skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Rozwiązanie tego problemu proponuje Gao Fenglin i Zhou Buyi. Wymyślili oni prosty sposób, by opona sama nam powiedziała, że już czas na nowy komplet. Pomysł jest banalnie prosty. Pod czarną powłoką znajduje się czerwona mieszanka. Po zużyciu "właściwego" bieżnika, kiedy jego głębokość robi się niebezpiecznie mała, na wierzch wychodzi czerwony bieżnik świadczący o zużyciu opony.

Pomysł na to, by kolor informował o zużyciu opony nie jest nowy. Patent na kolorowe wskaźniki zużywające się wraz z bieżnikiem zostały opatentowane (w USA) przez Timothy'ego Hudaka.

Wśród producentów opon Nokian stosuje tzw. DSI. Jest to wskaźnik zużycia opony. Polega na nacięciu w centralnej części bieżnika cyfr informujących o aktualnym zużyciu opony.

Więcej o:
Copyright © Agora SA