Mapa prezentuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na sieci dróg krajowych w Polsce. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa).
Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2009-2011 wynika, że: - 34 proc. długości dróg krajowych, to czarne odcinki o najwyższym poziomie ryzyka. Stanowią one obecnie 1/3 długości dróg krajowych, podczas gdy w okresie 2005-2007 rozpoczynającym systematyczne badania ryzyka EuroRAP w Polsce, stanowiły 60 proc. długości, - 68 proc. długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki (o 17 proc. mniej niż w latach 2005-2007), - 46 proc. wszystkich poważnych wypadków (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi) na drogach krajowych miało miejsce na czarnych odcinkach (o 25 proc. mniej niż w latach 2005-2007), - 14 proc. długości dróg krajowych (o 9 proc. więcej niż w latach 2005-2007) spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP, jako poziom ryzyka akceptowanego dla podstawowej sieci dróg. Są to głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych.
W stosunku do okresu 2005-2007 liczba poważnych wypadków na drogach krajowych spadła o 23 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 28 proc., choć łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 9 proc. Te korzystne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym (w latach 2009 i 2010) oraz pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego.
Więcej informacji znajdziecie na stronie EuroRAP .
ZOBACZ TAKŻE:
Tym samochodem trudno przekroczyć dozwoloną prędkość, ale można go kupić już za 800 zł
Uwaga! Będą robić zdjęcia od tyłu
Nowy taryfikator punktów karnych już obowiązuje. Za co większe kary?