Mercedes bez żarówek

Nowy Mercedes S klasy nie będzie miał na pokładzie ani jednej żarówki. Jak to możliwe?

Wraz z premierą najnowszej Klasy S Mercedes całkowicie przestawia się na technologię LED: w aucie nie będzie ani jednej żarówki. Jak zapowiada producent, ponad 190 diod LED przejmie zadanie oświetlenia drogi, samochodu, kabiny i bagażnika.

Długa żywotność i temperatura barwowa odpowiadająca światłu dziennemu skutecznie przemawiają na korzyść technologii LED - podkreśla Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG i szef rozwoju Mercedes-Benz Cars. - Nasi inżynierowie dokonali jednak wielkiego postępu, w którym liczy się również wydajność. W porównaniu do konwencjonalnych lamp głównych zużycie energii spadło bowiem o jedną czwartą.
S-Klasa | Wciąż wyznacza standardy?S-Klasa | Wciąż wyznacza standardy?

Dla przykładu nowe, energooszczędne światła mijania LED potrzebują 34 W; znacznie mniej od żarówek halogenowych (120 W) czy lamp ksenonowych (84 W; wszystkie wartości dotyczą jednego pojazdu). Oznacza to oszczędność 0,05 l/100 km lub 21 gramów CO2/km w porównaniu do samochodu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi.

Nawet bazowy model nowej limuzyny ma całkowicie LED-owe oświetlenie. Dodatkowe funkcje systemu ILS (Intelligent Light System), takie jak Adaptive Highbeam Assist Plus, będą dostępne na życzenie. Identyfikuje on również zjawisko samo-oślepiania spowodowane na przekład przez tablice odblaskowe i odpowiednio maskuje reflektory.

Zmienna intensywność świecenia

Nowa Klasa S jest wyjątkowo "taktowna" dla innych uczestników ruchu i w inny sposób. Jako pierwsza na świecie będzie wyposażona w tylne światła o intensywności działania świateł hamowania i kierunkowskazów dostosowanej do aktualnego stanu jazdy i poziomu oświetlenia.

Przykład? Jeśli kierowca wciśnie pedał hamulca podczas oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie, światła hamowania będą świeciły mniej intensywnie, aby uniknąć oślepiania kierowców w autach z tyłu. Zakres dystrybucji światła został rozszerzony, aby lampy spełniały wymogi prawne i spełniały swoją funkcję.

Wykrywanie przechodniów i zwierząt nocą

Wybierz najlepszą generację Mercedesa Klasy SWybierz najlepszą generację Mercedesa Klasy S

Po raz pierwszy Night View Assist Plus jest w stanie wykryć nie tylko przechodniów znajdujących się w niebezpiecznej odległości przed samochodem, ale także zwierzęta. Trzecia generacja systemu automatycznie przełącza widok na panelu zegarów z prędkościomierza na krystalicznie czysty obraz nocnego podglądu w celu ostrzeżenia kierowcy przed niebezpieczeństwami na nieoświetlonym obszarze. Sylwetki wykrytych przechodniów i zwierząt są odpowiednio oznaczone.

Ponadto, specjalny moduł przednich lamp może ostrzec przechodniów poprzez wielokrotne błyski świateł, które jednocześnie zwracają uwagę kierowcy. Funkcja wykrywania pieszych jest teraz dostępna również w obszarze zabudowanym.

Dodatkowy czujnik podczerwieni na przednim wlocie powietrza uzupełnia sprawdzoną technologię nocnego podglądu. Jest on w stanie wykryć przechodniów w odległości do 160 metrów przed autem oraz zwierzęta takie jak jelenie, konie czy bydło w odległości do 100 metrów.

Dwa osobne źródła światła w przednich lampach oświetlają obszar przed samochodem niewidzialnym światłem podczerwonym. Pozwala to zamocowanej na przedniej szybie kamerze na podczerwień generować czysty obraz w skali szarości, wyświetlany na panelu zegarów.

opracował: Marcin Lewandowski
źródło: Mercedes-Benz


ZOBACZ TAKŻE:

40 lat Mercedesa W116 | Klasa sama w sobie

Mercedes 190 kończy 30 lat

Mercedes-Benz S klasa - ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (33)
Mercedes bez żarówek
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Elektrycerz

    Oceniono 36 razy 34

    Wielkie mi aj-waj.
    Po polskich drogach już od dawna jeździ całkiem sporo samochodów bez żadnych żarówek. A w każdym razie bez żadnych sprawnych...

  • Gość: osservatoretedesco

    Oceniono 4 razy 4

    Szkoda, ze odnosnie zapowiedzianej na rok 2013 nowej klasy S redaktor zajal sie ledami a pominal ceche najwazniejsza: to bedzie pierwszy komercyjnie dostepny pojazd samokierujacy. Dotyczyc to bedzie pewnych sytuacji, gdzie sensory beda w stanie ocenic pelne otoczenie (np. w ruchu miejskim stop&go) i samodzielnie sterowac pojazdem. Samochod bedzie poruszal sie autonomicznie tylko jezeli kierowca bedzie mial przez caly czas rece na kierownicy, tak aby w dowolnej chwili moc przejac kontrole. To pozwala rozwiazac kwestie odpowiedzialnosci za skutki jazdy pojazdem samokierujacym. Podsumowujac, nowa klasa S bedzie miala duzo wiecej do zaoferowania niz brak zarowek;-)

  • Gość: mercfan

    Oceniono 3 razy 3

    fajny, za 10 lat bedzie moj ;)

  • Gość: ja

    Oceniono 2 razy 2

    jestem pod wrazeniem ;)

  • Gość: Zdzichu

    Oceniono 8 razy 2

    A rdza zacznie go gryźć po 5 latach. Prawdziwych Mercedesów już nie ma.

  • Gość: wiki

    Oceniono 1 raz 1

    ,chciałbym wiedzieć kiedy wejdzie do sprzedaży same ledy to dobry pomysł ale oby się nieokazał kosztowny ,sam sie nie znam na ledach tylko tak spekuluje , wygląd na to że zrywa z poprzednikiem to dobrze będzie ładniejszy

  • Gość: hahaha

    Oceniono 2 razy 0

    pewnie wymiana nowej żarówki LED będzie kosztować teraz 10x więcej

  • Gość: mario

    Oceniono 4 razy 0

    Czy na pewno oszczędność paliwa 0,05 l/100 km to 21 gramów CO2/km mniej? Troche dziwny współczynnik skoro E-klasa z silnikiem 3l i spalaniu rzędu 7l/100 ma wartość emisji CO2 na poziomie 160g/km.

  • Gość: tez mi nowosc

    Oceniono 4 razy 0

    Lexus LS od dawna nie ma juz żadnej żarówki
    podobnie niektóre wersje Audi A7 A8 czy BMW 6, 7

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX