Prawa jazdy po nowemu już od jutra

Już jutro wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące egzaminów na prawo jazdy. Znowelizowana ustawa o kierujących pojazdami, po ponad rocznym vacatio legis, zacznie obowiązywać. Ale uwaga - nie w całości. Co się zmieni?
21.08.2009 ZIELONA GORA ,  WOJEWODZKI OSRODEK RUCHU DROGOWEGO ( WORD ) , SAMOCHOD NAUKI JAZDY NA PLACU MANEWROWYM .  FOT. SEBASTIAN RZEPIEL / AGENCJA GAZETA
Zamiast migaczy, będziemy machać rękoma

Jak wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy ministerstwa, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, ze względu na brak możliwości rozbudowy i dostosowania funkcjonalności Centralnej Ewidencji Kierowców do wymagań ustawy o kierujących pojazdami, rozpoczęło prace zmierzające do przesunięcia wejścia w życie niektórych przepisów tej ustawy regulujących działanie CEK.

Po raz drugi nie zdecydowano się jednak na odłożenie w czasie całej ustawy. Tym razem jej zapisy będą wchodzić w życie wyrywkowo.

Przesunięciu ulegną przepisy dotyczące okresu próbnego dla młodych kierowców oraz nowych zasad gromadzenia i ewidencji punktów karnych. W prowadzonych pracach planuje się przesunięcie wejścia w życie tych przepisów na początek 2016 roku. Wprowadzenie przepisów dotyczących okresu próbnego dla młodych kierowców bez wspomagania CEK nie jest możliwe. Tym samym bez osiągnięcia przez CEK pełnej funkcjonalności odłożenie w czasie okresu próbnego oznacza, że nie będą realizowane następujące przepisy ustawy:
1) Obowiązek odbycia pomiędzy 4 i 8 miesiącem od uzyskania prawa jazdy kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;
2) Obowiązek kierowania wyłącznie pojazdem samochodowym oznakowanym z tyłu i z przodu okrągłą nalepką barwy białej z zielonym symbolem liścia klonowego - przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego;
3) Zakaz:
a) przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej w okresie próbnym,
b) podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B;
c) osobistego wykonywania działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B.
4) Obowiązek odbycia kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dla osób które w okresie próbnym popełniły dwa wykroczenia w ruchu drogowym;
5) Cofnięcie uprawnień osobie która popełniła w okresie próbnym 3 wykroczenia lub 1 przestępstwo.

Dopóki zatem Centralna Ewidencja Kierowców nie osiągnie pełnej funkcjonalności, nie mamy co liczyć na obowiązkowe kursy doszkalające oraz zwiększone ograniczenia prędkości dla świeżo upieczonych kierowców, kursy reedukacyjne oraz powrót zielonego liścia. Będą za to nowe kategorie praw jazdy, nowe limity wiekowe dla przyszłych kierowców oraz nowe obowiązki dla właścicieli szkół jazdy i przyszłych kursantów. Jednym z nich jest np. konieczność założenia profilu kandydata na kierowcę. Dotyczy to zarówno tych, którzy po raz pierwszy będą się starać o prawo jazdy, jak i tych, którzy chcą jedynie rozszerzyć jego zakres. W tym celu trzeba będzie iść do właściwego dla siebie starostwa i pobrać specjalny kod. Dopiero wtedy będzie można iść zapisać się na kurs.

Jakie kategorie praw jazdy wprowadza zatem ustawa?

1. Kategoria AM:
a) motorower
b) czterokołowiec lekki,

2. Kategoria A1:
a) motocykl o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocykl trójkołowy o mocy nieprzekraczającej 15kW,
c) pojazd określony dla prawa jazdy kategorii AM;

3. Kategoria A2:
a) motocykl o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocykl trójkołowy o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;


Nowe fotoradary już stoją. Gdzie?

4. Kategoria A:
a) motocykl,
b) pojazdy określone dla kategorii AM;

5. Kategorii B1:
a) czterokołowiec,
b) pojazdy określone dla kategorii AM;

6. Kategoria B:
a) pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespół pojazdów złożony z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespół pojazdów złożony z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

7. Kategoria C1:
a) pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu,
b) zespół pojazdów złożony z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

8. Kategoria C:
a) pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
b) zespół pojazdów złożony z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

9. Kategoria D1:
a) autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nieprzekraczającej 8 m,
b) zespół pojazdów złożony z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

10. Kategoria D:
a) autobus,
b) zespół pojazdów złożony z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

11. Kategoria T:
a) ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny,
b) zespół pojazdów złożony z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepą (przyczepami),
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

12. Kategorie B+E, C+E lub D+E - pojazd określony odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;

13. Kategoria C1+E - zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składający się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy;

14. Kategoria D1+E - zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składający się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;

15. Kategorie B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E - zespół pojazdów określony w prawie jazdy kategorii B+E;

16. Kategorie C+E i D - zespół pojazdów określony w prawie jazdy kategorii D+E.

W jakim wieku można starać się o poszczególne kategorie?

14 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii AM;
16 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1, B1 i T;
18 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
20 lat - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od dwóch lat posiada prawo jazdy kategorii A2;
21 lat - dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A;
24 lata - dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez dwa lata prawa jazdy kategorii A2.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz auta do 5 tys. zł? Mamy ponad 4 tys. propozycji

Oto marki, modele, kolory i miejsca ”polowań” nieoznakowanych radiowozów policji

Uwaga! GITD ma własne nieoznakowane radiowozy z fotoradarami. Robią zdjęcia bez ostrzeżenia. Oto ich marki, modele i kolory

Więcej o:
Komentarze (93)
Prawa jazdy po nowemu już od jutra
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: EldoRadek

    Oceniono 195 razy 157

    Biedny ten nasz naród traktowany jak banda głupków przez zidiociałych posłów. Jak oddalają nas od tego co powinno otrzymywać się lekko i bez problemów. Upadlanie społeczeństwa coraz to bardziej wymyślnymi zakazami i nakazami jest narodową dyscypliną uprawianą przez sejm każdej kadencji i każdą.
    Teraz to dopiero będzie droga przez mękę, idź najpierw do urzędnika po specjalny kod. i urzędnik ma uzasadnioną potrzebę bytu i żeru na upierdliwych petentach.
    I jaki to ma cel? Poprawę bezpieczeństwa??? Będzie wysokie jak wprowadzą zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.
    Daję słowo, odechciewa się tutaj żyć, wstyd, naprawdę. Tyle, że też nie pozwolą umrzeć, jest zakaz, a niebawem trzeba będzie pójść po kolejny kod i z nim udać się do kolejnego, odpowiedniego urzędnika...

  • Gość: Gosc

    Oceniono 126 razy 122

    I pomyslec, ze w USA albo ktos ma prawo jazdy albo go nie ma...
    Czyli mozna powiedziec, ze zamiast kilkunastu kategorii polskich jest jedna amerykanska...
    Aha, zeby prowadzic duze Tiry, lub inne pojazdy o ladownosci powyzej 25 tys. potrzebne jest specjalne prawo jazdy CDL.
    I to wszystko...
    Ciekawe na czym lub na jakim kraju wzoruje sie polski Sejm wprowadzajac takie idiotyzmy?
    Przeciez zeby zrozumiec ten belkot powyzej to trzeba skonczyc wyzsze studia WSRIB (Wyzsza Szkola Zrozumienia Biurokratycznych Idiotyzmow)

  • Gość: htr

    Oceniono 90 razy 84

    zamiast dążyć ku usprawnieniu i ułatwieniu. to notorycznie wszystko co związane z prawkiem jest komplikowane. Współczuję wszystkim, przed którymi to wyzwanie (bo inaczej nazwać tego nie można).

  • Gość: swiadomy

    Oceniono 88 razy 76

    To jakaś kpina! Nowe kategorie robione są tylko z jednego powodu! TRZEPANIA KASY!!!! Zamiast jednego egzaminu (lub dwóch jeżeli chcemy mieć B i A) trzeba będzie wspinać się po drabinie coraz wyższych kategorii co oznacza jedno - kolejne egzaminy na które oczywiście musimy wyłożyć kasę + oczywiście kursy na nie. Kolejny sposób na zdzieranie kasy z biednego narodu!!!! Szkoda że temu zamachowcowi co chciał wysadzić sejm się nie udało......

  • Gość: Mat

    Oceniono 70 razy 68

    Znów wprowadza się udziwnienia, żeby pogmatwać przepisy i zarobić na przyszłych kierowcach. Zamiast zmniejszać ilość kategorii, wprowadza się dodatkowe, które dublują w dużej części inne. Po jaką cholerę??
    Kiedyś była karta rowerowa, motorowerowa i potem prawo jazdy zaczynające się od A, kończące na T. (wszystkich wymieniać potrzeby tu nie ma), prawo jazdy można było zrobić od 16-go roku życia i wszystko było jak potrzeba.

    Ja się pytam, czy ustawodawca nie ma nic do zrobienia w tym kraju, że zajmuje się idiotyzmami?

  • Gość: piotr

    Oceniono 69 razy 63

    ograniczenie do 80 km/h w terenie niezabudowanym - faktycznie zwiększy to bezpieczeństwo tych młodych kierowców, jak ich będą na siłę wyprzedzać 'ruskie TIR'y' albo siedzieć im zestawem na zderzaku - co za debil te przepisy wymyśla?

    o szybszych drogach w mieście i blokowaniu ruchu na na autostardzie nie wspominając, aczkolwiek w tym ostatnim przypadku, to jedynie ograniczenie do 90 km/h miałoby jakikolwiek sens: mogliby się ładować między ciężarówki i uczyć oszczędzania paliwa

  • Gość: niepolak

    Oceniono 62 razy 58

    Z bydłem robi się co chce. Rzad wyciąga łape po kase gó... robiąc dla obywateli. I będzie to robił. Bo bydło wszystko zniesie. Nie ma wyjscia.

  • kurkablada

    Oceniono 41 razy 37

    ciekawe co zrobią z tysiącami motorowerzystów???nie mających na dzień dzisiejszy prawa jazdy

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX