Gazeta.pl > Moto >  AA-Artykuły

Najpopularniejsze silniki w Polsce

IBRM Samar
28.11.2012 18:13
A A A Drukuj
Volkswagen

Volkswagen (fot. Volkswagen)

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prześwietlił polski rynek pod kątem popularności poszczególnych silników. Jakie jednostki najczęściej wybierają Polacy?

Oto lista najbardziej awaryjnych aut ostatnich 15 lat

Przeglądając internetowe fora motoryzacyjne można z łatwością trafić na dyskusje o wyższości jednych wersji silnikowych nad innymi. Opinii jest niemal tyle samo co wypowiadających się i poza sztandarowym gloryfikowaniem silnika Volkswagena 1.9 TDI niewiele można z nich wywnioskować. W warunkach realnej, wolnorynkowej rywalizacji wyższość przedstawia się za pomocą liczby sprzedanych samochodów posiadających daną jednostkę napędową. Poniżej znajdziecie ranking najpopularniejszych silników zasilanych benzyną i olejem napędowym, przygotowany przez IBRM Samar.

Po 10 miesiącach 2012 roku widać, że ubiegłoroczny trend wzrostu znaczenia silników benzynowych utrzymuje się również i w tym roku. Udział tych jednostek w całości rynku w roku 2011 wyniósł 61%, podczas gdy w roku obecnym wynosi już ponad 64% - przy ogólnej liczbie 226 714 sprzedanych nowych samochodów.

Zdecydowaną przewagę osiągają zespoły napędowe wykorzystywane przez jedną grupę kapitałową, dzięki czemu mogą być instalowane w wielu modelach. Najpopularniejsza jednostka benzynowa należy do koncernu Volkswagena i montowana jest głównie w Skodzie Octavii, choć spotkać można ją również w Audi A3 oraz w VW Caddy z instalacją gazową - jest to silnik MPI o pojemności 1.6 litra oraz mocy 102 KM. Łącznie samochodów wyposażonych w ten silnik zarejestrowano 6 028 sztuk (z czego 5 912 sztuk to Octavie). Szczególną popularność zawdzięcza on głównie możliwości zainstalowania fabrycznej instalacji gazu LPG.

Drugie miejsce przypadło silnikowi 1.4 TSI 122 KM, również montowanemu w wielu modelach należących do poszczególnych marek Volkswagena - poczynając od Audi A1 i A3, Skody Octavii i Yeti, przez VW Golfa, Golfa Plus, Jettę, Passata, aż po Tiguana. Łącznie zarejestrowano 5 707 samochodów z takim silnikiem.


Te marki sprzedają najmniej aut w Polsce

Niewiele niższy wynik (5 654 szt.) osiągnął silnik Fiata o pojemności 1.2 l i mocy 69 KM. Klienci wybierali go najczęściej, decydując się na zakup Fiata Pandy, choć znajdziemy go również w modelach Fiat 500, Punto oraz Lancia Ypsilon. W pierwszej dziesiątce swoich przedstawicieli ma jeszcze Toyota (1.3 l 99 KM i 1.0 l 69 KM), Nissan (1.6 l 117 KM), Renault-Dacia (1.6 l 105 KM) i ponownie grupa Volkswagen (1.4 l 85 KM).

Liczba aut z dieslem sukcesywnie maleje. W obecnym roku na taki wybór zdecydowało się 81 052 kupujących, mimo iż do niedawna wspomniany wcześniej silnik 1.9 TDI Volkswagena był marzeniem niemal każdego Polaka. Nie zmienia się natomiast reguła, że na ten rodzaj napędu decydują się głównie firmy. Dlatego też najwyższe lokaty przypadają markom, które mają duży odsetek sprzedaży flotowej - takim jak Peugeot/ Citroen i Ford.

Na szczycie rankingu jednostek zasilanych olejem napędowym sytuacja jest podobna, jak w przypadku tych zasilanych benzyną. Listę otwierają dwa silniki Volkswagena - na pierwszym miejscu jest jednostka o pojemności 2.0 litrów i mocy 140 KM (z liczbą 5 468 sztuk), którą odnaleźć można było w ofercie Seata (Alhambra, Leon, Toledo), Audi (A3 i Q7), Skody (Octavia, Superb i Yeti) oraz samego Volkswagena (Caddy, Passat, CC, Golf, Jetta, Sharan, Tiguan i Touran), a na drugim miejscu jednostka o pojemności 1.6 litra i mocy 105 KM, na którą zdecydowało się 4 811 klientów.

W tej klasyfikacji zdecydowanie wyższe lokaty przypadają silnikom marki Ford, która posiada aż trzech przedstawicieli z serii Duratorq - 2.0 l 140 KM, 1.6 l 115 KM oraz 1.6 l 95 KM. Na wysokiej pozycji znalazła się również jednostka, należąca do koncernu PSA, o pojemności 1.6 l i mocy 112 KM. Jest ona montowana głównie w samochodach klasy średniej Peugeota (jak 3008, 308 czy 5008) oraz Citroena (C4, DS3, DS4).

Materiał pochodzi z portalu Samar.pl

ZOBACZ TAKŻE:

Ile kosztują używane egzemplarze najpopularniejszego auta w Polsce?

Te samochody rządziły w Europie w ubiegłym roku

Oto najczęściej kupowane auta w październiku

Komentarze (28)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: ii tdi

    Oceniono 17 razy 11

    Żyjem sobie w trudzie ,znoju-orzem ziemie, grzebie w gnoju !jestem panem W całej wsi bo mam golfa W TDI. Wszyscy we wsi mnie szanują , gdy zajadem swoją furom ... Laski piszczom ,kury gdaczom kiedy w golfie mnie zobaczom ! gdy zajadem zaś pod kościół wszyscy mówiom TO jest gościu... WÓZ wymiata Fordy,Fiaty widać we wsi kto bogaty-a sam znaczek TDI wszystkim się po nocach śni .Idę orać bo już czas zanim ZAZDROSC ZEŻRE wAS. Wy se siedźta i czytajta .mego WOZA podziwiajta!!!bo to auto cud techniki,Niemce robiom super bryki

  • Gość: toughluck

    Oceniono 6 razy 4

    Chwila, moment. Silnik "Forda" Duratorq 2.0 140 KM (i 160 KM) to jednostka PSA DW10, więc chyba wypadałoby podsumować je razem? Idąc dalej, silnik "PSA" 1.6 o mocy 90, 95, 109, 110, 112 i 115 KM to silnik Forda -- ten sam, co wymienione Duratorq.
    Co się stało? Czyżby redaktorowi nie pasowało do koncepcji, że niemieckie silniki sprzedają się najlepiej? Sprzedaż tych silników wspólnych dla Forda i PSA przewyższa sprzedaż silników VAG. O, ale żeby się nie dało porównać, to przypadkiem nie napisaliście, ile samochodów z tymi silnikami się sprzedało.
    Aha, no i jeszcze to co kłuje w oczy -- wymieniacie całą litanię modeli VAG wyposażonych w któryś silnik, ale innym markom już tej łaski nie zrobicie. I przy okazji sadzicie byki -- kiedy w Q7 montowano taki tyci silniczek, jak 2.0?

  • Gość: motorówkarz

    Oceniono 12 razy 4

    zastanawia mnie fenomen silników niemieckich. Np. taki 1.4 tsi........ Silnik niezwykle awaryjny( kto ma to wie) a jednak cały czas w czołówce . Jak to możliwe???? to pytanie za 100 pkt. mało tego awaria objawia sie głośną pracą podczas rozruchu. Początkowo rzadziej a z czasem częściej . Serwis odpowiada ,że to normalne i nic nie są w stanie zrobic. Mało tego nawet producent ignoruje czyli ma w dupie ten problem. Problem ten występuje w większości silników w początkowej fazie użytkowania. Jak to się dzieje ,że wszyscy zachwalają bubel????

  • Gość: mm

    Oceniono 13 razy 3

    I Ty możesz zostać kierowcą testowym Volkswagen Group! Wystarczy, że kupisz dowolny samochód z silnikiem z rodziny TSI i będziesz próbował go eksploatować:))))

  • Gość: jj

    Oceniono 5 razy 3

    A w Polsce oczywiście nie ma żadnej POLSKIEJ marki bo po co... lepiej kupić gó... z niemiec na przykład.

  • Gość: 1mississauga

    Oceniono 4 razy 0

    Nie chciabym wcinac sie miedzy wodke i zakaske .Nie interesuja mnie sliniki diesel,a czy silniki o malych pojemnosciach (jesli chodzi o auto osobowe ) .Dlaczego w Polsce wybiera sie takie jednostki napedowe ?odpowiedz jest prosta , bo sa ekonomiczne i nie obciazaja portwela wlasciciela.Problem jest jesli chodzi o wybor jednostki napedowej, tkwi w cenie ,mniejsza pojemnosc wieksze oszczednosci ,ale czy tak jest naprawde . Wedlug mojej opini wieksza jednostka o wiekszej pojemnosci 4R 2,2 L ,albo ilosc cilindrow L 6 ,H6 albo V6 ,jest gwarantem na duzo dluzsza eksplatacje auta ,mniejsze ryzyko wydania pieniedzy na naprawy ustererek .Moze ktos nie zgodzic sie z moja opinia ,podam prosty przyklad ,trzeba przesunoc wielka kamienna kule na wieksza odleglosc, startuja silne 2 ,3,4, 6 i 8 osobowe zespoly .Te 2,3 czy 4 osobowe pomimo popijajania wzmacniacza Red bull ,a ( Turbo ),nigdy nie beda w stanie pokonac takiej odleglosci jak 6 czy 8 -ki. Eksplatacja wiekszej jednostki jesli chodzi o cene bedzie wyzsza moze o 25% ,ale mamy gwarancje ze nie rozsypie sie nam do 450 K.

  • Gość: tadziu

    Oceniono 6 razy 0

    Tak w Polsce narzekają szczególnie na forach na TDI, a jednak kazde wyniki pokazują coś innego, sam mam TDI i złego słowa nie mogę o nim powiedzieć,

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Czy zaopatrzyłeś się już w odblaski?

  • 28%

    Mieszkam w mieście, moja rodzina ich nie potrzebuje (75)

  • 28%

    Stać mnie na mandat 500 zł (74)

  • 27%

    Tak, mam już od dawna, dla siebie i rodziny (72)

  • 16%

    Nie, jeszcze nie mam, ale planuję kupić (43)

Liczba oddanych głosów: 264