Polska Panda tylko do końca roku

Fiat zdecydował, że z końcem 2012 roku tyska fabryka zakończy produkcję modelu Panda Classic. Powodem podanym przez włoską spółkę są wymogi homologacyjne, których to auto nie spełnia. O co dokładnie chodzi?

Fiat Panda II-generacji zadebiutował w 2003 roku i od tamtej pory produkowany jest wyłącznie w polskiej fabryce Fiata w Tychach. Na początku tego roku Fiat wypuścił na rynek trzecią generację Pandy, której produkcja odbywa się we Włoszech. Tym samym "polska" Panda stała się modelem Classic. Ale przyszłość jest już przesądzona. Z końcem roku Fiat zakończy je produkcję pozostawiając w ofercie jedynie najnowszą, trzecią generację.

Od początku 2013 r. zmieniają się przepisy homologacyjne, których Panda Classic nie spełnia.  Konieczne zmiany konstrukcyjne w Pandzie Classic - pod kątem spełnienia nowych przepisów homologacyjnych, umożliwiających sprzedaż na rynkach - wymagałoby wielomilionowych nakładów inwestycyjnych. Spółka zdecydowała w tej sytuacji o zakończeniu jej produkcji z końcem b.r. - Fiat Auto Poland (FAP)

Homologacja

Fiat Panda 4x4 i Trekking | GaleriaFiat Panda 4x4 i Trekking | Galeria

FAP powołuje się na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009 z 14 stycznia 2009 r. dotyczącą "homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg". Jest tam mowa m.in. o układach ABS i innych elementach bezpieczeństwa czynnego. Jak dowiedzieliśmy się w Instytucie Transportu Drogowego (ITS), zajmującego się homologowaniem samochodów i ich podzespołów, rozporządzenie zmusza Fiata do zmian konstrukcyjnych w układzie ABS i przeprowadzenia homologacji samego układu, ale nie całego samochodu. Jednak bez tych zmian dalsza sprzedaż jest niemożliwa.

Od przyszłego roku zmieniają się przepisy homologacyjne odnośnie układów hamulcowych. Niespełnienie tych przepisów powoduje utratę homologacji na cały pojazd, a zatem takie auto (Fiat Panda Classic) nie może być sprzedawane - powiedział Mikołaj Krupiński, Rzecznik Prasowy ITS

Sprzedaż

Tym samym Fiat odcina się od spekulacji, że produkcja Pandy Classic "zabija" sprzedaż Pandy III. Ale w Polsce wyniki za ten rok są następujące:

Panda Classic - 2 563 szt.
Nowa Panda   - 1 181 szt.

Polski rynek nie jest jednak ani największy, ani najważniejszy. Z 2,15 mln wyprodukowanych w Tychach Pand na eksport trafiło 2,03 mln, co oznacza, że przez dziewięć lat produkcji kupiliśmy jedynie 120 tys. sztuk małego Fiata.

Przyszłość

W Tychach nadal produkowane są inne modele: Fiat 500, Lancia Ypsilon i Ford Ka. Czy do Polski trafi produkcja kolejnego modelu, który "zastąpi" wolne moce produkcyjne zwolnione z końcem tego roku, nadal nie wiadomo.


ZOBACZ TAKŻE:

Fiat Panda Van - miś z kratką

Tańsza Panda - od 31 990 złotych

Fiat Panda - ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (8)
Polska Panda tylko do końca roku
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: tresgse

    Oceniono 11 razy 5

    oni są chyba jacyś nienormalni te 100 tysięcy sztuk spokojnie wystarczy na modyfikacje i panda będzie dawała prace ludziom i przynosiła zyski

    a wątpię żeby ludzie przerzucili się na tą pokraczną i drogą nową pandę

    jeszcze jedna rzecz, że oni w tych włoskich burdlach przepraszam zakładach siedzą na płatnych przymusowych urlopach zarabiając więcej niż polacy pracując i są wielce pokrzywdzeni

    chore to jest i tyle

  • Gość: asd(R)

    Oceniono 6 razy 4

    Zakończenie produkcji Pandy Classic spowoduje pewnie obniżenie ceny Pandy III.
    Co do samej Pandy Classic czyli Pandy II myślę, że jej żywot jeszcze się nie kończy. Wcale bym się nie zdziwił jakby zastąpiła ona poczciwe Uno produkowane i sprzedawane ciągle w Brazylii.

  • Gość: adads

    Oceniono 6 razy 2

    Na tzw. zachodzie pewnie niewiele się zmieni. W Polsce natomiast przewiduję małą zapaść u Fiata, bo nowa Panda jest o wiele mniej atrakcyjnym tworem od swojego poprzednika, szczególnie że konkurencja nie śpi a upodobania klientów zmieniają się.

  • Gość: xl

    Oceniono 1 raz 1

    Żałosne to tłumaczenie o ABS. Przecież to samo podwozie, zawieszenie i hamulce mają nowe: Fiat 500, Ford Ka, Lancia Y. Tam nie potrzebna jest nowa homologacja?
    Prawda jest pewnie zupełnie inna: chodzi o wewnętrzną konkurencję i niechęć do obniżenia ceny Pandy II a przez to ceny Pandy III.
    Przecież można pewnie zrobić Pandę II z ceną w salonie 20 tys. zł a Pandę III - 29 tys. zł.
    Chętnie którąś za takie pieniądze bym kupił jako kolejne, codzienne autko w domu.

  • Gość: prze-wuj

    0

    Moze bedzie to model nowego taniego fiata ktory bedzie konkurowal z Dacia ? Fiat ma jakas marke ktora mogla by byc wykorzystana w produkcji takiego taniego auta ? Bo chyba FSM go nie nazwie ;) No ale- pewnie produkcja pojdzie w Turcji lub gdzies indziej.

  • Gość: italianobambino

    Oceniono 3 razy -1

    fjut panda
    0.9 litra
    2-cylindry

    kultowe włoskie sportowe emocje

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX