Jest rok 1965. Polski rząd podpisuje umowę z Fiatem, na mocy której ma prawo wytwarzać modele włoskiej marki z logo Polskiego Fiata. Najważniejszymi owocami porozumienia były modele 125p i 126p, potocznie zwane Dużym i Małym Fiatem. Efektem umowy był też zaprezentowany w 1978 roku Polonez, który bardzo szybko i na bardzo długo zdobył popularność wśród polskiej klienteli. Doskonale obrazuje to lista pięciu najpopularniejszych modeli, która dotyczy pierwszych 11 miesięcy 1992 roku:
Pod koniec lat 90. nadeszły złote lata dla produkowanych w naszym kraju małych Fiatów. Gigantyczny sukces odniosło Cinquecento, które jeszcze w 1992 roku zajmowało - i tak już wysokie - trzecie miejsce. Po pięciu latach wdrapało się na szczyt tabeli. W 1997 roku ranking pięciu najpopularniejszych modeli w naszym kraju wyglądał tak:
Bardzo dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze w tamtych latach zaowocowały najlepszym okresem na polskim rynku motoryzacyjnym. W 1999 roku sprzedano rekordową liczbę 640 183 samochodów. Rynek urósł o niewiarygodne wręcz 24 proc. Złoty okres nie trwał jednak długo, bo skończył się już w następnym roku, kiedy to liczba rejestracji spadła o... 25 proc. W tych latach na szczycie tabeli stanął następca Cinquecento - model Seicento. W 1999 roku osiągnął jeden z największych rocznych udziałów w rynku, jakie kiedykolwiek udało się osiągnąć jakiemukolwiek modelowi - aż 13 proc. Wówczas najpopularniejszymi modelami w naszym kraju były: - Fiat Seicento, - Daewoo Matiz, - Daewoo Lanos, - Skoda Felicia, - Fiat 126 (w 2000 roku na piątym miejscu znalazł się Fiat Punto).
Daewoo zawdzięczało swą popularność przejęciu Fabryki Samochodów Osobowych w 1995 roku. Polacy doceniali powstające w zakładach na Żeraniu auta głównie dzięki atrakcyjnej cenie, czemu dali wyraz szczególnie w 1998 roku, kiedy to Tico przerwało dominację Fiata i wspięło się na szczyt rankingu najpopularniejszych modeli w Polsce.
Seicento królowało od 1999 do 2003 roku, kiedy to rozpoczęła się złota era Skody, która trwa do dziś. Co prawda w 2004 roku na fotelu lidera zasiadł Fiat Panda, ale już w 2005 roku znów zastąpiła go na tym miejscu Fabia. Mała Skoda nie oddała prowadzenia aż do 2009 roku, kiedy to liderem polskiej sprzedaży stała się Octavia. I tak pozostaje do dziś.
ZOBACZ TAKŻE:
Jakie samochody kupuje najbogatszy naród świata?
Te samochody sprzedawały się najlepiej w historii motoryzacji