Używany Volkswagen Golf IV (1997-2003) - opinie Moto.pl

Legendarny samochód Volkswagena przez wiele lat stanowił wzór auta kompaktowego z dobrze zaprojektowanym wnętrzem, bezpiecznym podwoziem i szeroką gamą ekonomicznych silników

Skoro o Golfie mowa... Oto lista aut, które najczęściej kupują Niemcy

Z biegiem lat wartości, które prezentował Golf, właściwie się nie zmieniały, tworząc wizerunek pojazdu poprawnego od strony technicznej i funkcjonalnej. Przez 30 lat nie zmieniano jednak założeń stylizacyjnych i Golf zaczął być postrzegany jako samochód dla konserwatystów. Czwarta generacja tego modelu weszła na rynek z nowymi standardami jakościowymi, zwłaszcza we wnętrzu, i jeszcze szerszą paletą udanych silników. Były wśród nich niezwykle nowoczesne jednostki napędowe znane z Audi (pięć zaworów na cylinder) oraz bardzo mocne diesle (130 i 150 KM) zapewniające niemal sportowe osiągi. Zmniejszono również awaryjność auta. Na polskich drogach wadę Golfa stanowi to, co na równych, niemieckich szosach stanowi zaletę - sztywne zestrojenie zawieszeń. Trzeba się również przyzwyczaić do mało przestronnej tylnej części wnętrza. Pod tym względem lepiej wypada czterodrzwiowa odmiana Bora z nieco większym rozstawem osi. Ci, którzy potrzebują bardziej funkcjonalnego bagażnika, mogą sięgnąć po wersje kombi stworzone zarówno na bazie Golfa IV, jak i Bory. Dla miłośników oryginalności i elegancji pozostaje wersja Cabrio, ale trzeba pamiętać, że w ostatnim wydaniu była ona budowana na podstawie Golfa III. Jest nawet wersja 4x4 (4Motion). Z punktu widzenia użytkownika ogromne znaczenie ma nie tylko bogactwo odmian i duży wybór silników, ale również to, że rynek oferuje ogromną liczbę używanych części zamiennych i akcesoryjnych zamienników do Golfa, co wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji.

SILNIK

Mało trwałym elementem silników benzynowych jest pompa cieczy chłodzącej. W dieslach trzeba pilnować wyznaczonych przez serwis przebiegów dla pasków zębatych rozrządu. Zwłaszcza w egzemplarzach z lat 1997-98 są one wyjątkowo delikatne. W silnikach 1.4 podczas mrozu może zamarzać magistrala do pobierania oleju z miski olejowej.

NADWOZIE

Chociaż w Golfie IV materiały obiciowe foteli są wyjątkowo odporne na zużycie, to jednak trudów eksploatacji dość często nie znoszą stelaże foteli (skrzypią i trzeszczą). Awaryjne są podnośniki szyb. Wielu użytkowników za wielką wadę uważa zmniejszone lusterko zewnętrzne po prawej stronie nadwozia.

UKŁAD WYDECHOWY

Korozja najszybciej atakuje tłumik środkowy, a zwłaszcza jego element mocujący.


Golfa tu nie znajdziesz... Tych samochodów NIE kupują Polacy

UKŁAD ELEKTRYCZNY

Skomplikowana wymiana żarówek w przednich reflektorach sprawia, że mało doświadczeni kierowcy mogą sobie nie poradzić samodzielnie z tym problemem. Mankamentem Golfa IV są również korodujące styki elektryczne, szczególnie w komorze silnika. Nierzadko dochodzi do samoczynnego rozładowania akumulatora.

UKŁAD NAPĘDOWY

Po przebiegu 60-70 tys. km przełączanie biegów może być utrudnione. Notuje się wiele przypadków „haczenia” w skrzyni przekładniowej, zmiana przełożeń przestaje być płynna.

HISTORIA MODELU

1997, sierpień - premiera modelu (hatchback - troje i pięcioro drzwi). Silniki 1.4 (75 KM), 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 1.8 20V Turbo (150 KM), 2.3 VR5 (150 KM), 1.9 D (wtrysk bezpośredni, 68 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 90 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 110 KM)
1998, sierpień
- Bora (sedan, czterodrzwiowa wersja Golfa)
1999 - premiera Golfa i Bory w wersjach Variant (kombi). Nowe silniki 1.6 16V (105 KM), 2.0 (116 KM), 2.8 V6 24V (204 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 116 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.8 20V (125 KM)
2001, wiosna - nowe silniki 1.4 16V (75 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 101 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 150 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.8 20V (125 KM)
2001, jesień - nowe silniki 1.8 20V (180 KM) i 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 150 KM)
2002, sierpień - wersja R 32 (3.2 V6, 241 KM), nowe silniki 1.6 FSI (bezpośredni wtrysk benzyny, 110 KM) i 2.0 (102 KM). Wycofanie z oferty silnika 2.3 V5 (150 KM) 2003, jesień - premiera VW Golfa V

AWARYJNOŚĆ

Golf IV okazał się dużym sukcesem na polu trwałości i niezawodności. Góruje pod tym względem nad poprzednikiem, co widać wyraźnie w niemieckich statystykach awaryjności. Raport TÜV plasuje Golfa na 21. miejscu w dwóch kategoriach wiekowych (4-5 lat oraz 6-7 lat). Niewiele gorzej wygląda to w raporcie DEKRA. Golf zajmuje w nich 32. lokatę w kategorii wiekowej 4-5 lat i 36 miejsce w kategorii 6-7 lat. Prawdą jest jednak, że sporo elementów poprawiano w ramach serwisowych akcji nawrotowych. W pierwszych egzemplarzach Golfa IV i Bory w wersjach 4Motion (od początku produkcji do 28.02.2000 r.) odkryto możliwość korozji poprzecznego łącznika w tylnym zawieszeniu. W egzemplarzach wyprodukowanych między 1.05.2000 r. a 30.07.2000 r. poprawiano elementy mocujące foteliki dziecięce w systemie Isofix, a w Golfach IV i Borach, które opuściły fabrykę między 1.10.2000 r. a 30.11.2000 r., usuwano wadę poduszki powietrznej pasażera. Do tego doszły jeszcze akcje kontrolne układu wspomagania hamulców na początku 2002 r. oraz poprawek układu sterującego ABS na początku 2003 r.,

LPG

Jerzy Maliński z Koalicji na rzecz Autogazu: Benzynowe silniki Volkswagena Golfa IV współpracują tylko z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Zarówno montaż, jak i eksploatacja takich systemów nie sprawiają żadnych problemów. Słabymi punktami są jedynie cewki zapłonowe, które czasami ulegają uszkodzeniu. Są to jednak przypadki sporadyczne. Trzeba pamiętać o okresowym czyszczeniu i programowaniu elektronicznie sterowanej przepustnicy zaleconym przez serwis. Konsekwencją zaniedbania tych czynności jest „falowanie” wolnych obrotów silnika.

ZNAKI IDENTYFIKACYJNE

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnikowej, na gnieździe lewej kolumny zawieszenia. Numer VIN wybito w środkowej części podszybia, od góry. Widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika. Dodatkowa naklejka z numerem VIN znajduje się w zagłębieniu koła zapasowego po lewej stronie.

Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack - ile kosztuje?

VIN

Znaki 1-3 WVW - światowy kod producenta (Volkswagen, Niemcy)

Znaki 4-6 ZZZ - znaki stałe (wypełniające)

Znaki 7-8 kod modelu (1J - Golf IV i Bora)

Znak 9 Z - znak stały (wypełniający)

Znak 10 kod roku modelowego

Znak 11 kod zakładu montażowego (W-Wolfsburg, B-Bruksela)

Znaki 12-17 numer seryjny samochodu

CENY

Najłatwiej kupić Golfa z benzynowymi silnikami 1.4 i 1.6 oraz z dieslami 1.9 D i 1.9 TDI. Te ostatnie są szeroko reprezentowane przez wersje o mocy 101 KM. Mocniejsze odmiany (130 i 150 KM) należą do rzadkości. Równie skromnie reprezentowane są benzynowe wersje 1.8 20V Turbo i 2.0. Do rzadkości należą Golfy IV w wersjach R 32 i 4Motion (napęd 4x4).

Za ile można kupić używanego Golfa?

INTERNET

www.vwgolf.pl

Historia modelu, forum użytkowników, dane techniczne, porady eksploatacyjne, ciekawostki

www.vw-golf.ezin.pl

historia modelu, opis kolejnych generacji Golfa, galeria zdjęć, linki

Dariusz Dobosz


ZOBACZ TAKŻE:

Salon Genewa 2012 | Volkswagen Golf GTI Cabrio

Golf GTI Edition 35 już w Polsce

Ile kosztuje używany Volkswagen Golf?

Więcej o:
Komentarze (14)
Używany Volkswagen Golf IV (1997-2003) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Chrum

    Oceniono 15 razy 13

    niedugo bede sprzedawal swojego golfa 4 tdi. chociaz w PL, to chyba bede zmuszony oddac go na zlom, bo na liczniku ma 255tys km (rocznik 2002), a jak wiadomo 90% diesli w tym wieku w PL ma przebieg 150 tys km.

  • Gość: PRESTIZ W KURNIKU

    Oceniono 27 razy 9

    A jusci.Teraz u nas kazdy chop ma za stodola takowego.Kury lubia w nih jajca znosic-sa ekologicne i prestizowe.Kogut woli aldi hehe.Mo gust ptaszysko

  • rafiol

    Oceniono 6 razy 6

    Mam IV 1.6 z gazem, z 99 roku. O skrzyniach biegów świeta prawda, potrafia sie wrecz rozleciec, co podwiadcza nie tylko moje doswiadczenie, ale tez slowa mechanikow. Podnosniki szyb: rowniez prawda, takze elektryka lusterek. I rownie czesto: silnik tylnej wcieraczki - prawdziwa plaga, bo jest zle zabezpieczony przed wilgocia.
    Co do zawieszenia: jak jest regularnie sprawdzane i serwisowane - raczej sie nie psuje, nie jest do tego tak sztywne jak moze sugerowac artykul. Raczej elastyczne, choc nie miekkie. Silnik: zero zarzutow, jest w miare oszczedny, nie dokonywalem w nim zadnej naprawy mechanicznej, never. Wspolpraca z gazem wzorowa, ale poszukajcie kogos kto potrafi montowac instalacje,bo sa w kraju tacy co nawet Golfa IV potrafia zepsuc.
    Ogolnie: wygodne, sympatyczne, ogolnie bezproblemowa i tanie w eksploatacji auto na lata, ktore moge smialo polecic na miejskie (i nie tylko) toczydło. Nie bedziecie oryginalni, ale za to dojedziecie tam gdzie zamierzacie bez wiekszych komplikacji.

  • Gość: buła

    Oceniono 3 razy 3

    Golf 4 z tyłu jest ciasny jak sardynki w puszce ,kolana to można sobie trzymać rekami haha

  • Gość: soner3

    Oceniono 6 razy 2

    " W silnikach 1.4 podczas mrozu może zamarzać magistrala do pobierania oleju z miski olejowej"

    Mam wrazenie ze autorowi moze zamarzac pewna czesc mozgu odpowiedzialna za myslenie.
    Zmarzala zawiesina w gumowej odmie czyli twz odpowietrzeniu skrzyni korbowej

  • Gość: asd

    Oceniono 1 raz 1

    MK IV to jeden z lepszych modeli, jak na swoje czasy był rewelacja tak jak teraz zapowiada się Golf VII z nową płytą MQB i obniżoną masą

  • Gość: buła

    Oceniono 7 razy 1

    Trzeba się również przyzwyczaić do mało przestronnej tylnej części wnętrza ,mało powiedziane w folcwagenie jest nawet ciasno dzieciakom

  • Gość: gnojowóz

    Oceniono 4 razy 0

    Nie Polacy go kochają ale POlacy go ślepo kochają bo nie ma przyzwoitego samochodu w takiej iliści w faszystowskich germanach by POkryć tyle ludzi ,prawdziwymi samochodami ,nie gnojowozami
    taka prawda

  • Gość: Hiszpan25

    Oceniono 2 razy 0

    Polacy nie koniecznie wybieraja najlepsze auta. Auta maja byc tanie w eksploatacji ma byc pelno czesci najlepiej z rozbieranych rozbitkow. ma byc poprostu tanio! taki mamy status spoleczenstwa. jakby spoleczenstwo zarabialo jak wybrani przez nie poslowie zapewne wiecej uwagi by moglo poswiecic stylizacji, osiagom czy komfortowi. Niestety tak dlugo jak Kowalski za swoja pensje moze kupic komplet felg i to nie koniecznie aluminiowych to w jego garazu bedzie stal stary diesel po przejsciach z minimalnym wyposarzeniem... Np podstawowa wersja Golfa TDI.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX