Na co wydajemy 35 tys. zł dziennie?

Tyle kosztuje nas utrzymanie półtuneli akustycznych wraz z 12-kilometrowym odcinkiem drogi S8 od węzła Konotopa do ul. Piłsudskiego w Warszawie. Wybudowana za 80 mln zł. instalacja stalowo-szklana będzie miała ciąg dalszy. Niestety

Gdyby nie wyśrubowane normy hałasu, na budowie dróg moglibyśmy zaoszczędzić nawet 1 mld zł. Półtunelowych ekranów akustycznych za 80 mln. w Warszawie też pewnie by nie było. Teraz na ich utrzymanie wydamy fortunę


Zamiast na drogi, miliony idą na... ciszę

Dokładnie 35 tys. zł dziennie. Jak dowiedzieliśmy się w warszawskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na utrzymanie 1,3 kilometrowego półtunelu akustycznego w trasie S8 został rozstrzygnięty. Obejmuje kompleksowe utrzymanie (także zimowe) drogi na odc. węzeł Konotopa - węzeł Piłsudskiego wraz z węzłami i skrzyżowaniami oraz wszystkimi obiektami inżynierskimi (w tym półtunelami) przez 6 lat. Opiewa na kwotę 77,2 mln. zł. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Sita Polska, WPM Mosty.

Jeśli ktoś woli inny przelicznik, to za roczne utrzymanie kilometra nowego odcinka trasy S8, GDDKiA zapłaci ponad milion zł. Jak na razie efekty utrzymania półtuneli w czystości są mizerne. Szklane panele są już brudne, a na metalowych ekranach akustycznych już widać zacieki. No, ale pewnie się czepiamy.

Jak wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, Rzecznik Prasowy Oddziału GDDKiA w Warszawie  półtunelowe ekrany akustyczne realizowane na odcinku w. Marywilska-w. Łabiszyńska zastosowano w Polsce po raz pierwszy. Wymagania takie zostały postawione w decyzji środowiskowej i mają na celu utrzymanie w środowisku wartości normatywne hałasu, tj. 50 dB w nocy i 60 dB w dzień. Teraz normy się zmieniły. Ministerstwo Infrastruktury rozporządzeniem podwyższył dopuszczalne normy hałasu.

O powstających jak grzyby po deszczu ekranach akustycznych pisaliśmy wielokrotnie. Wysokie na 8 a nawet 9 metrów stalowe ściany powstaję nie tylko na autostradach odgradzając drogę od miejscowości, ale także w miejscach, w których po drugiej stronie są lasy, pola a nawet parkingi. Ściany coraz częściej pojawiają się w miastach. Teraz sprawę zbada prokuratura. Sprawdzi m.in. zasadność budowy tak drogich instalacji. Czy zajmie się także półtunelem akustycznym, który za niespełna 80 mln. powstał na trasie S8 w Warszawie?

Jeśli komuś przeszkadzają zabrudzone już szyby półtunelu, musi się przyzwyczaić. Wszystko wskazuje na to, że paskudne ekrany w formie półtuneli będą powstawać dalej. Przewidziane są także w projekcie budowy sąsiedniego odcinka trasy S8 Powązkowska-Modlińska. Jaki będzie koszt ich budowy? Na razie nie wiadomo. Te, liczące 1,3 km na odcinku Modlińska-Marki kosztowały 79 173 617,11 zł netto.

ZOBACZ TAKŻE:

Tak jeździ nowa Skoda Octavia | Wideo

Volkswagen Taigun concept

Subaru pracuje nad 300-konną odmianą BRZ

Więcej o:
Komentarze (12)
Na co wydajemy 35 tys. zł dziennie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: talsen

    Oceniono 5 razy 5

    Ostatnio jechałem autostradą ze Strykowa do Warszawy. Prawie cały czas z obu stron są ekrany akustyczne ,a za ekranami w większej części drogi ,pola. Rozumiem ,że teraz już pola też chronimy przed hałasem. Kilometry ekranów. Ma się wrażenie ,że budowano je gdzie popadnie, byle więcej i za jak najwięcej.

  • pluuto

    Oceniono 8 razy 2

    Codziennie tamtędy śmigam, fajnie się jeździ tymi tunelami. A te koszta... bezpośrednio nie idą z mojej kieszeni i nie sądzę bym odczuł to czy GDDKiA wyda te pieniądze czy nie wyda, czy nawet 5 razy tyle wyda.
    Pianobijcy będą bili pianę, co niektórzy zrzucą na Tuska, który zdaje się jeszcze nie rządził jak to planowali i zaczęli budować. Psy szczekają a karawana jedzie dalej.

  • Gość: qurarra

    Oceniono 1 raz 1

    80 mln budowa, 77 mln mycie -> może nie myć tylko raz na kilka lat budować nowy?

  • Gość: Sensor

    Oceniono 1 raz 1

    Ja tak samo jak "Gość:talsen" też ostatnio dużo podróżowałem autostradami po Polsce, i myślę że przede wszystkim te ekrany akustyczne nie tylko są montowane ze względu na ochronę pól ale chyba również dlatego żebyśmy mieli możliwość słuchać, przejeżdżając obok takiego ekranu z otwartą szybą, czy w aucie nic się nie tłucze no i ewentualnie jak pięknie ryczy silnik... Nie do wiary.

  • qielih

    0

    Co złego jest w ciszy?

  • Gość: Gość Darek

    0

    A tak słabo to zrobili że 6 lat te tunele akustyczne nie wytrzymają bez serwisu? Co to za partacz robił.

  • Gość: 1misssissauga

    0

    Jutro bedzie wybierany ,zarzad i prezes w PZPN .Pytanie ,jakie grono wybiera szefa PZPN? banda aferzystow i nierobow (poprzedni szef G. Lato mieszkal w Kanadzie ,Toronto ,wykazal sie tam lenistwem w calej okazalosci. Przebywaja kilkanascie lat w tym kraju nie nauczyl sie nawet podstaw jezyka angielskiego ) . Podobna sytuacja jest w strukturach rzadzacych,najlepsze ekrany akustyczne ( za doplata podatnikow) beda zagluszaly problemy polskich obywateli. . Sorry PS.Mam w du.pie Polskie afery czy aferki ,to nie jest moj problem . I tak przyjedzam na wakacje do ojczyzny, co najmniej raz w roku na miesiac. .Problem wszelkich wyborow zostawiam rodakom . Chcecie przeplacac dla cwaniakow i aferzystow to wasz problem .Pozdrowienia

  • Gość: St

    Oceniono 6 razy 0

    Ja pie...- wystrzelać ich!!!! Możecie usunąć ten post ale niech ktoś wypie... w powietrze ludzi którzy są za to odpowiedzialni!!! Na wszystko brakuje kasy a oni budują takie rzeczy!

  • Gość: dyzioo

    Oceniono 16 razy -2

    .. kolejny przekret ekypy Tuska ...

    na orlikach zarobil sobie prezess-minister Miro Drzewiecki ... ciekawe kto zarobil na tym przekrecie ..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX