Fiat Marea (1996-2002) - opinie Moto.pl

Rok po wprowadzeniu na rynek modeli Bravo i Brava koncern Fiata zaproponował bardziej prestiżową odmianę swoich kompaktów

Fiat Linea przeszedł facelifting

Marea zadebiutowała w momencie zakończenia produkcji Cromy, flagowego modelu Fiata i w naturalny sposób stała się jego następcą. A przynajmniej tak postrzegano nowy samochód, największy w gamie popularnych aut turyńskiego koncernu. W wersji sedan był o 18 cm, a w odmianie kombi o prawie 30 cm dłuższy od kompaktowego, pięciodrzwiowego hatchbacka Brava. Problem polegał na tym, że Mareę zbudowano na tej samej płycie podłogowej co auta segmentu C bez zmiany rozstawu osi. Efekt był taki, że model aspirujący do klasy średniej nie dorównywał konkurencyjnym "średniakom" ani rozmiarami zewnętrznymi, ani przestronnością wnętrza. Wykończenie przedziału pasażerskiego również nie było najwyższych lotów. Jedyne czym Marea mogła się naprawdę pochwalić to duży bagażnik w wersji kombi - 500/1550 l. Sedan nie miał tak pojemnego kufra (430 l), jego pojemność bliższa była kompaktom. Powiązanie z Bravo i Brava ma jednak i dobre strony. Większość części zamiennych pasuje do wszystkich czterech modeli, nie ma problemu z zamiennikami. Ta sama gama silników i podobne rozwiązania techniczne pozwalają serwisować Mareę w tych samych warsztatach co bliźniacze kompakty. Nie muszą to być szczególnie wyspecjalizowane placówki. Koszty eksploatacji można sprowadzić do bardzo niskiego poziomu, co jest sporym atutem Marei. Ten model powinien zainteresować tych wszystkich, dla których Brava jest nieco za mała. Tych, którzy potrzebują więcej prestiżu, większej przestrzeni bagażowej czy po prostu chcą się poczuć bezpieczniej.

Historia modelu

1996 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d i kombi 5d, silniki benzynowe 1.4 (80 KM), 1.6 (103 KM), 1.7 (113 KM), 2.0 (147 KM), turbodiesle 1.9 TD (75 KM), 1.9 TD (100 KM), 2.4 TD (124 KM) 1997 - rozpoczęcie montażu w Polsce 1999 - niewielka modernizacja, silniki benzynowe 1.2 (82 KM) i 2.0 (154 KM), turbodiesle 1.9 JTD (105 KM) i 2.4 JTD (130 KM) 2000 - turbodiesel 1.9 JTD (110 KM) 2002 - zakończenie produkcji

Awaryjność

Obecne raporty awaryjności samochodów nie obejmują modelu Marea. By sprawdzić poziom niezawodności tego auta trzeba sięgnąć do starszych publikacji

Raport TÜV 2006

Pierwszą serwisową akcję przywoławczą dla modelu Marea ogłoszono na początku 1998 r. Objęła ona egzemplarze wyprodukowane między grudniem 1996 r. a czerwcem 1997 r. i dotyczyła ona możliwości uszkodzenia przewodu hamulcowego przy przedniej osi. Kolejną akcję przeprowadzono pod koniec 1998 r. dla aut wyprodukowanych między majem a listopadem 1998 r. Eliminowano wówczas możliwość awarii systemu wspomagania układu hamulcowego. Trzecią akcję nawrotową ogłoszono jesienią 1999 r. dla samochodów wyprodukowanych między czerwcem 1997 r. a czerwcem 1998 r. Reagowano wówczas na możliwość przegrzewania się kabla zasilającego wentylator chłodnicy i eliminowano możliwość pożaru.

Nadwozie

Blachy karoseryjne dobrze zabezpieczono przed korozją, dlatego dość łatwo można wykryć niefachowe naprawy powypadkowe odnajdując ogniska korozji. Powszechną przypadłością Marei jest zacinanie się klamek oraz problemy z działaniem zamka tylnej pokrywy

Podwozie

Zawieszenia nie są zbyt trwałe. Przeciętnie raz na rok trzeba przeprowadzić mały remont podstawowych elementów układu jezdnego (łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych, sworznie wahaczy). Naprawy podwoziowe w Marei są jednak proste i tanie.

Fiat 500L - polskie ceny

Silniki

Benzynowe silniki Marei mają podobne przypadłości jak w innych modelach Fiata. Wersja 1.2 wykazuje się bardzo dużym rozrzutem zużycia paliwa w zależności od sposobu jazdy. Z kolei 1.6 ma kapryśny napęd rozrządu, w którym pasek zębaty może samoczynnie zsunąć się z kół zębatych. Taka awaria kończy się zazwyczaj kompletnym zdemolowaniem silnika i niezwykle kosztowną naprawą. Dlatego mimo zaleceń producenta pasek powinno się często kontrolować i wymieniać wcześniej niż zaleca instrukcja obsługi. W turbodieslach zawodzi głównie przepływomierz powietrza.

Instalacja elektryczna

Problemy z podzespołami elektrycznymi i elektronicznymi występują w Marei nagminnie. Psują się sterowniki szyb w drzwiach, w nieskoordynowany sposób włączają się kotrolki na desce rozdzielczej, nagle potrafi przestać działać klimatyzacja. Wielu awariom trudno zaradzić, bowiem trudno zdiagnozować konkretną usterkę.

Co wybrać?

Z silników benzynowych zdecydowanie polecamy 1.6 o mocy 103 KM, choć ma on swoje przypadłości. Zapewnia jednak dobre relacje między osiągami a kosztami eksploatacji. Silnik 1.4 jest zbyt słaby a jednostki napędowe o większych pojemnościach co prawda ujmują osiągami, ale są drogie w utrzymaniu. Wśród turbodiesli warto sięgnąć po wersje JTD, bowiem są one znacznie nowocześniejsze (układ zasilania common-rail). Szczególnie godne polecenia są silniki 1.9 JTD. Jeśli ktoś nie tęskni za nowoczesnością to powinien być zadowolony również z turbodiesla starszej generacji 1.9 TD (100 KM).

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika przy prawym mocowaniu kolumny zawieszenia. Można go również odczytać w lewym dolnym narożniku przedniej szyby.

W celu pełnego rozkodowania numeru VIN trzeba zgłosić się do dealera firmy Fiat. Najlepiej do placówki, która sprzedawała konkretny, sprawdzany egzemplarz. Jedyna informacja powszechnie dostępna w numerze VIN to kod modelu 185000, przypisany do modelu Marea

Ceny

Fiat Marea - ceny używanych

Linki

Strona Marea Club Polska

ZOBACZ TAKŻE:

Fiat Viaggio w całej okazałości

Fiat 500X - crossover w drodze

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.