Syrena Sport | La piu bella

La piu bella vettura costruita oltre cortina - tak o Syrenie Sport pisała włoska prasa motoryzacyjna w 1960 roku, a później cytował tygodnik Motor. Udało się odnaleźć oryginalny artykuł

Syrena Sport coraz bliżej

Określenie "najpiękniejszy samochód zza żelaznej kurtyny" powtarzany jest w każdym prawie opisie Syreny Sport, jaki można znaleźć w prasie, Internecie, czy podsłuchując kuluarowe rozmowy. Skąd jednak wzięło się to określenie? Cytowane jest za notatką zamieszczoną w magazynie Motor z czerwca 1960 roku. Była to krótka wzmianka o tym, że włoski dziennik Il Giorno wspomniał o naszej polskiej Syrenie Sport. Jednak jak wyglądał ten artykuł, co konkretnie tam napisano, ile zdjęć opublikowano? Tego dotąd, nie wiedział nikt (zapewne oprócz pracującego wówczas w Motorze dziennikarza).

Włoska robota

Dotarciem do artykułu zajęła się ekipa pracująca nad projektem "Żołądkowa odbuduje Syrenę Sport". Początki poszukiwań nie były obiecujące, archiwa cyfrowe dostępne w sieci nie zawierały szukanych materiałów.

Pisaliśmy do kogo się dało: do redakcji Il Giorno, do włoskich bibliotek, o których wiedzieliśmy, że posiadają archiwalne wydania dziennika. Wszędzie ta sama odpowiedź - podajcie datę, znajdziemy potrzebny numer. Już myśleliśmy, że nigdy nie dowiemy się co tak naprawdę napisano o naszej Syrenie ponad pół wieku temu - opowiada Jan Łukasiak, koordynator projektu

Pomogli znajomi rowerzyści, ekipa na dwóch kołach wybierała się na wycieczkę rowerową z Włoch do Santiago de Compostela. Ich "misją" było nie opuszczać Mediolanu bez kopii artykułu o Syrenie Sport. Mimo upału, sjest, odsyłania z biblioteki do biblioteki w końcu nadeszły dobre wieści.

Okazało się, że informacje sprzed 52 lat nie były króciutką wzmianką na temat polskiego prototypu. Redakcja pokusiła się o dość obszerne porównanie Syreny Sport do Citroena 3CV, zobrazowanie tekstu dwoma zdjęciami i cytatem nie pozostawiającym złudzeń: "La piu bella vettura costruita oltre cortina" (z wł.: Najpiękniejszy samochód skonstruowany za (żelazną) kurtyną). Artykuł wydrukowany został na 12 stronie, w dodatku I Motori 30 maja 1960 roku.

Artykuł w Il Giorno o Syrenie Sport

W zamieszczonym tam artykule pióra Giorgio Gregori czytamy:

O jednego konia więcej (...) Wiadomości z Warszawy donoszą, że również na wschodzie, na terenach komunistycznych, motoryzacja budzi się w sposób obiecujący. Przykładowo fabryka polska FSO Żerań - która produkuje na licencji radzieckiej przestarzałe Pobieda Warszawa - zakończyła opracowanie prototypu nowego auta. To Syrena Sport 750 ccm reprezentująca najbardziej nowoczesny, elegancki i sportowy produkt z branży motoryzacyjnej powstały za kurtyną.

Naśladują nas Linia tego pojazdu zainspirowana jest gustem włoskim. Cała karoseria jest z plastiku, według projektu inżyniera Łukasiewicza z FSO Żerań. Możliwości produkcyjne fabryki to ok. 1800 pojazdów w miesiącu; jednak w przypadku Syreny Sport (ze względu na duże koszty produkcji ma marne szanse na tutejszy zbyt) wprowadzanych będzie nie więcej niż 5-6 egzemplarzy w miesiącu.

Poza prezentacjami na rozmaitych Międzynarodowych Salonach Motoryzacyjnych Syrena Sport weźmie również udział w kilku wyścigach europejskich, powierzona rajdowcom polskim. Wiemy, że silnik jest dwucylindrowy chłodzony powietrzem 750 ccm. Innych danych nie ma.

To nie wszystko. Dzięki wytężonym poszukiwaniom wszelkich materiałów archiwalnych dotyczących Syreny Sport, ekipa zajmująca się odbudową dotarła do 21 zdjęć, z których wiele było dotąd niepublikowanych. Znajdziecie je w galerii .

 

ZOBACZ TAKŻE:

Syrena Sport - Niespełnione marzenia | Wideo

Syrena Sport | Marzenia stylisty

FSO - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA