Ford Cortina - 50 lat minęło

A teraz coś z zupełnie innej beczki - 20 września swoje 50-lecie obchodzi jeden z najważniejszych obok Mini samochodów w Wielkiej Brytanii, Ford Cortina

Zapytacie zapewne czemu Ford Cortina jest tak ważny? Otóż był produkowany przez 20 lat, z czego przez połowę tego okresu okupował podium najlepiej sprzedających się samochodów w Wielkiej Brytanii.

35 lat Forda Fiesty | Galeria35 lat Forda Fiesty | Galeria

Pierwsza generacja zadebiutowała w 1962 roku. Początkowo samochód nazwano Consul Cortina, by od 1964 roku porzucić pierwszy człon nazwy. Ford oferował Cortinę z trzema różnymi nadwoziami (sedan 4d, 2d i kombi), a do wyboru były dwa silniki benzynowe, 1.2 i 1.5. Kierowcy poszukujący sportowych emocji mogli kupić wersję 1.5 GT, osiągającą 78 KM zamiast standardowych 60 KM. W aucie ważącym niecałe 800 kg było to w pełni wystarczające. Ale największym rodzynkiem i gratką dla kolekcjonerów jest Lotus Cortina.

Ford chciał, by Cortiny mogły startować w rajdach. Aby uzyskać homologację Grupy B zwrócono się do Colina Chapmana, założyciela firmy Lotus. Ford złożył zamówienie na 1000 aut wyposażonych w mocny silnik. Lotus daleko nie musiał szukać i zastosował w Cortinie silnik z Lotusa Elana. Był to motor 1.6 osiągający 106 KM i współpracujący z krótko zestopniowaną skrzynią biegów. W efekcie powstał samochód, który rozsławił model Cortina w świecie. Współpracę rozszerzono także na drugą generację Cortiny.

Druga generacja zadebiutowała w 1966 roku. Nadwozie dostosowano do aktualnych trendów. Zniknęły niemodne już ogony, a sylwetka zyskała ostre kształty. Oferta silników powiększyła się, teraz na szczycie oferty stał model 1600 GT.

Salon Paryż 2012 | Ford Mondeo kombi i liftbackFord Mondeo kombi i liftback

Przełom nastąpił w 1970 roku, gdy pokazano trzecią generację, znaną jako TC (Taunus Cortina). Był to pierwszy model opracowany wspólnie przez oddziały Forda w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Jak łatwo zgadnąć na Wyspach auto sprzedawano nadal pod nazwą Cortina, podczas gdy na Kontynencie sprzedawano głównie niemieckie Taunusy. Do napędu służyły silniki 1.3, 1.6 i 2.0, ale w Południowej Afryce stosowano m.in. sześciocylindrowe silniki 2.5 i 3.0, a w Australii 3.3 i 4.1 z tamtejszych Falconów. Ciekawostka to dodana do oferty wersja pickup, zwana P100.

Ostatnia generacja pojawiła się w 1976 roku. Tym razem kształt inspirowany butelką Coli ponownie zastąpiły proste, ostre krawędzie. Z przodu pojawiły się prostokątne reflektory, ale pozostało jeszcze wiele ozdobników w postaci chromowanych ramek, czy zderzaków. Oferta silnikowa pozostała niemal niezmieniona, dodano jednostki Cologne V6 (2.0 i 2.3). Po trzech latach Cortina przeszła przemianę podobną do tej, jaką było zastąpienie Golfa V Golfem VI generacji. Baza pozostała ta sama, ale zmian było na tyle dużo, że niektórzy twierdzą, iż mamy do czynienia z nowym modelem. Auto nazwano Cortina 80 (od roku modelowego).

Ford Cortina powstawał nie tylko w fabryce w Wielkiej Brytanii, ale też w Holandii, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Afryce Południowej i na Tajwanie. W sumie wyprodukowano ponad 4,3 mln sztuk, z czego 2,8 mln kupili sami Brytyjczycy. Produkcję zakończono po 20 latach od debiutu pierwszej generacji, w lipcu 1982 roku. Linie montażowe fabryki w Dagenham poddano modernizacji, by dwa miesiące później rozpocząć tam produkcję następcy modelu Cortina, jakim był Ford Sierra.

Zapraszamy do galerii, znajdziecie tam zdjęcia wszystkich generacji, a także wersji sportowych.


ZOBACZ TAKŻE:

Crossoverovy zawrót głowy Forda

Nowe dostawcze Fordy

Więcej o: