Euro NCAP nagrodzi za system AEB

Od 2014 roku Euro NCAP będzie przyznawać dodatkowe punkty za posiadanie systemy awaryjnego hamowania

Tak jak kiedyś świat motoryzacji oszalał na punkcie systemu ABS, a później ESP, tak teraz szykuje się kolejna rewolucja w bezpieczeństwie za sprawą systemu awaryjnego hamowania zwanego AEB (Autonomous Emergency Braking). Dlaczego? Gdyż od 2014 roku Euro NCAP będzie przyznawał za niego dodatkowe punkty. Może się więc okazać, że za dwa lata bez AEB uzyskanie 5 gwiazdek w teście Euro NCAP będzie niemożliwe (tak jak obecnie bez układu ESP).

Euro NCAP stawia na pieszychEuro NCAP stawia na pieszych

Jak to działa?

W zależności od producenta system AEB nosi inną nazwę i może działać nieco inaczej, ale podstawowa zasada jest identyczna. Przy niskich prędkościach (zazwyczaj do 30 km/h) AEB ma za zadanie obserwować otoczenie przed autem i w razie braku reakcji ze strony kierowcy rozpocząć procedurę awaryjnego hamowania przed przeszkodą. Przy wyższych prędkościach (zazwyczaj powyżej 30 km/h) AEB działa podobnie, ale bez gwarancji uniknięcia kolizji. Podstawowe zadanie to możliwie jak największe wytracenie prędkości, by skutki kolizji były mniejsze.

Co to daje?

Dotychczasowe badania pokazują, że systemy typu AEB są w stanie ograniczyć liczbę kolizji i wypadków o 27%, gdyby tylko znalazły się w powszechnym użyciu.

Kto to oferuje?

W chwili obecnej 79% modeli samochodów sprzedawanych w Europie nie ma systemu AEB w ofercie, a 66% producentów nie ma takiego systemu w żadnym ze swoich modeli. Firmy, które wprowadziły już taki system do oferty, jak np. Ford w nowym Focusie, będą sukcesywnie rozszerzać listę modeli w których będzie on dostępny (w kolejce Forda czekają: nowe Mondeo, Fiesta, Kuga). Także kolejne firmy szykują się do wprowadzenia swoich rozwiązań na rynek (np. Mitsubishi w Outlanderze - w ofercie od września 2012). Poniżej lista (większości) modeli oferowanych już w Europie z AEB.

Audi A6 (Audi Pre Sense Front Plus)
Fiat Panda (Low Speed Collision Mitigation)
Ford Focus (Ford Active City Stop, Ford Forward Alert)
Honda Accord (Honda Collision Mitigation Brake System)
Honda Civic (Honda Collision Mitigation Brake System)
Honda CR-V (Honda Collision Mitigation Brake System)
Mazda CX-5 (Smart City Brake Support)
Mercedes B-klasa (Mercedes-Benz Collision Prevention Assist)
Mercedes C-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
Mercedes E-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
Mercedes ML-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
VW Up! (Volkswagen City Emergency Brake)
Volvo S60/V60 (Volvo City Safety)
Volvo XC60 (Volvo City Safety)

>>> Mazda CX-5 - dobry samochód w niezłej cenie <<<

Jak widać system AEB nie jest zarezerwowany tylko dla drogich modeli, co będzie sprzyjało jego popularyzacji. Elementem przyspieszającym ten proces z pewnością będzie przyznawanie dodatkowych punktów za jego posiadanie w testach Euro NCAP.


ZOBACZ TAKŻE:

Rowerzyści giną w martwym polu

Upał spowalnia reakcje kierowcy

Więcej o:
Komentarze (18)
Euro NCAP nagrodzi za system AEB
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • pluuto

    Oceniono 5 razy 3

    Brawo dla Fiata i VW za montowanie tego systemu w maluchach jak Panda i Up. A gdzie rodzinna Toyota, gdzie francuskie auta, gdzie Koreańczycy Hyundai i Kia?, dopóki nie zaczną przyznawać gwiazdek to nie będą zainteresowani?

  • Gość: das

    Oceniono 2 razy 2

    civic z tym systemem kosztuje ok 100 tys PLN. szaleństwo. równie dobrze można stwierdzić, że go tam nie ma.

  • spoko-spoko

    Oceniono 3 razy 1

    Czyli takie samochody beda latwym lupem przestepcow drogowych. Wystarczy przed taki samochod wjechac i przychamowac a on sie zatrzyma chocby kierowca nie chcial. I i juz gangsterzy goscia maja. Mozna tez wyzucic przed maske samochodu tekturowe pudlo a samochod zachamuje. Wtedy janosik wypada z krzakow i rabuje jak chce

  • Gość: volvoszajs

    Oceniono 1 raz 1

    Volvo, na miejscu NCAP odejmowałbym za ten system punkty Volvo. To jest takie badziewie, że nie wiadomo czy i jak zadziała (prezentacja dziennikarska = kompromitacja wszechczasów).Airbag dla pieszego byćmoże wystrzeli z tyłu albo pod silnikiem, automatyczzy hamulec może dodac gazu etc..... całe Volvo

  • misiaczek1281

    Oceniono 4 razy 0

    Dla mnie ten system to jedna wielka ściema...Kierowca wyłącza mózg bo myśli że system go uratuje...
    a tu zonk.... system działa tylko do określonej prędkości, chyba do 40 km/h...jeśli kierowca o tym nie wie i nie zahamuje powyżej tej prędkości to idzie do nieba do aniołków ;-)

    buuuuhahahahahahaa ;-)

  • samiec_alfa_romeo

    Oceniono 6 razy 0

    Btw: dla bezpieczeństwa ja ciągle chodzę w kamizelce ratunkowej nawet do pracy - nigdy nie wiadomo kiedy nadejdzie kolejny potop.

  • fakej

    Oceniono 4 razy 0

    Mam nadzieję, że da się to wyłączyć jak ktoś ma fantazję przydzwonić starym Żukiem w nową bramę sąsiada.

  • jjagislaw

    Oceniono 1 raz -1

    Niemieckie marki jak zawsze przed resztą , szczerze nei wiem co tam robia jakies japonczyki , te samochody zawsze byly jezdzacymi trumnami i nic sie nie zmieni. Obecnosc fiata to pomine milczeniem , srednie predkosci taką puszką to 80 km/h , lepiej byłoby zszedli z masy i obniżyli cene.
    To dobrze że VAG dba o bezpieczeństwo , przecież ma w swojej ofercie potężne samochody , ludzie mają prawo czuć się bezpiecznie wybierając prestiżowe marki jak Audi czy VW.

    Pozdrawiam.
    Jan Jagisław

    (TO JEDYNE KONTO Z JAKIEGO AKTUALNIE PISZE, WSZELKIE INNE "GOŚĆ: JJAGISLAW" TO TYLKO ZAKOMPLEKSIONE PODSZYWACZE Z DEPRESJĄ, PROSZĘ MODERATORÓW O KASOWANIE ICH WPISÓW.)

  • samiec_alfa_romeo

    Oceniono 6 razy -2

    Czekam aż NCAP zacznie dawać 5 gwiazdek tylko tym samochodom które myślą za właściciela, chodzą za nim do kibla i go podcierają. Najlepsze auto to takie które by w ogóle bardziej hamowało niż jeździło.Tak na wszelki wypadek, żeby było bezpieczniej.

    Ja to bym w ogóle dawał 5 gwiazdek tylko tym samochodom które są nadmuchiwane i mam STOP PROCENT pewności że podczas zderzenia nic mi się nie stanie bo wiadomo, że najważniejsze jest BEZ-PIE-CZEŃ-STWO!!1 BEZPIECZEŃSTWO ponad wszystko!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX