Euro NCAP nagrodzi za system AEB

Od 2014 roku Euro NCAP będzie przyznawać dodatkowe punkty za posiadanie systemy awaryjnego hamowania

Tak jak kiedys swiat motoryzacji oszalal na punkcie systemu ABS, a pozniej ESP, tak teraz szykuje sie kolejna rewolucja w bezpieczenstwie za sprawa systemu awaryjnego hamowania zwanego AEB (Autonomous Emergency Braking). Dlaczego? Gdyz od 2014 roku Euro NCAP bedzie przyznawal za niego dodatkowe punkty. Moze sie wiec okazac, ze za dwa lata bez AEB uzyskanie 5 gwiazdek w tescie Euro NCAP bedzie niemozliwe (tak jak obecnie bez ukladu ESP).

Euro NCAP stawia na pieszych Euro NCAP stawia na pieszych

Jak to dziala?

W zaleznosci od producenta system AEB nosi inna nazwe i moze dzialac nieco inaczej, ale podstawowa zasada jest identyczna. Przy niskich predkosciach (zazwyczaj do 30 km/h) AEB ma za zadanie obserwowac otoczenie przed autem i w razie braku reakcji ze strony kierowcy rozpoczac procedure awaryjnego hamowania przed przeszkoda. Przy wyzszych predkosciach (zazwyczaj powyzej 30 km/h) AEB dziala podobnie, ale bez gwarancji unikniecia kolizji. Podstawowe zadanie to mozliwie jak najwieksze wytracenie predkosci, by skutki kolizji byly mniejsze.

Co to daje?

Dotychczasowe badania pokazuja, ze systemy typu AEB sa w stanie ograniczyc liczbe kolizji i wypadkow o 27%, gdyby tylko znalazly sie w powszechnym uzyciu.

Kto to oferuje?

W chwili obecnej 79% modeli samochodow sprzedawanych w Europie nie ma systemu AEB w ofercie, a 66% producentow nie ma takiego systemu w zadnym ze swoich modeli. Firmy, ktore wprowadzily juz taki system do oferty, jak np. Ford w nowym Focusie, beda sukcesywnie rozszerzac liste modeli w ktorych bedzie on dostepny (w kolejce Forda czekaja: nowe Mondeo, Fiesta, Kuga). Takze kolejne firmy szykuja sie do wprowadzenia swoich rozwiazan na rynek (np. Mitsubishi w Outlanderze - w ofercie od wrzesnia 2012). Ponizej lista (wiekszosci) modeli oferowanych juz w Europie z AEB.

Audi A6 (Audi Pre Sense Front Plus)
Fiat Panda (Low Speed Collision Mitigation)
Ford Focus (Ford Active City Stop, Ford Forward Alert)
Honda Accord (Honda Collision Mitigation Brake System)
Honda Civic (Honda Collision Mitigation Brake System)
Honda CR-V (Honda Collision Mitigation Brake System)
Mazda CX-5 (Smart City Brake Support)
Mercedes B-klasa (Mercedes-Benz Collision Prevention Assist)
Mercedes C-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
Mercedes E-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
Mercedes ML-klasa (Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake)
VW Up! (Volkswagen City Emergency Brake)
Volvo S60/V60 (Volvo City Safety)
Volvo XC60 (Volvo City Safety)

Mazda CX-5 - dobry samochod w niezlej cenie

Jak widac system AEB nie jest zarezerwowany tylko dla drogich modeli, co bedzie sprzyjalo jego popularyzacji. Elementem przyspieszajacym ten proces z pewnoscia bedzie przyznawanie dodatkowych punktow za jego posiadanie w testach Euro NCAP.


ZOBACZ TAKZE:

Rowerzysci gina w martwym polu

Upal spowalnia reakcje kierowcy

Więcej o:
Komentarze (18)
Euro NCAP nagrodzi za system AEB
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • pluuto

    Oceniono 5 razy 3

    Brawo dla Fiata i VW za montowanie tego systemu w maluchach jak Panda i Up. A gdzie rodzinna Toyota, gdzie francuskie auta, gdzie Koreańczycy Hyundai i Kia?, dopóki nie zaczną przyznawać gwiazdek to nie będą zainteresowani?

  • Gość: das

    Oceniono 2 razy 2

    civic z tym systemem kosztuje ok 100 tys PLN. szaleństwo. równie dobrze można stwierdzić, że go tam nie ma.

  • spoko-spoko

    Oceniono 3 razy 1

    Czyli takie samochody beda latwym lupem przestepcow drogowych. Wystarczy przed taki samochod wjechac i przychamowac a on sie zatrzyma chocby kierowca nie chcial. I i juz gangsterzy goscia maja. Mozna tez wyzucic przed maske samochodu tekturowe pudlo a samochod zachamuje. Wtedy janosik wypada z krzakow i rabuje jak chce

  • Gość: volvoszajs

    Oceniono 1 raz 1

    Volvo, na miejscu NCAP odejmowałbym za ten system punkty Volvo. To jest takie badziewie, że nie wiadomo czy i jak zadziała (prezentacja dziennikarska = kompromitacja wszechczasów).Airbag dla pieszego byćmoże wystrzeli z tyłu albo pod silnikiem, automatyczzy hamulec może dodac gazu etc..... całe Volvo

  • misiaczek1281

    Oceniono 4 razy 0

    Dla mnie ten system to jedna wielka ściema...Kierowca wyłącza mózg bo myśli że system go uratuje...
    a tu zonk.... system działa tylko do określonej prędkości, chyba do 40 km/h...jeśli kierowca o tym nie wie i nie zahamuje powyżej tej prędkości to idzie do nieba do aniołków ;-)

    buuuuhahahahahahaa ;-)

  • samiec_alfa_romeo

    Oceniono 6 razy 0

    Btw: dla bezpieczeństwa ja ciągle chodzę w kamizelce ratunkowej nawet do pracy - nigdy nie wiadomo kiedy nadejdzie kolejny potop.

  • fakej

    Oceniono 4 razy 0

    Mam nadzieję, że da się to wyłączyć jak ktoś ma fantazję przydzwonić starym Żukiem w nową bramę sąsiada.

  • jjagislaw

    Oceniono 1 raz -1

    Niemieckie marki jak zawsze przed resztą , szczerze nei wiem co tam robia jakies japonczyki , te samochody zawsze byly jezdzacymi trumnami i nic sie nie zmieni. Obecnosc fiata to pomine milczeniem , srednie predkosci taką puszką to 80 km/h , lepiej byłoby zszedli z masy i obniżyli cene.
    To dobrze że VAG dba o bezpieczeństwo , przecież ma w swojej ofercie potężne samochody , ludzie mają prawo czuć się bezpiecznie wybierając prestiżowe marki jak Audi czy VW.

    Pozdrawiam.
    Jan Jagisław

    (TO JEDYNE KONTO Z JAKIEGO AKTUALNIE PISZE, WSZELKIE INNE "GOŚĆ: JJAGISLAW" TO TYLKO ZAKOMPLEKSIONE PODSZYWACZE Z DEPRESJĄ, PROSZĘ MODERATORÓW O KASOWANIE ICH WPISÓW.)

  • samiec_alfa_romeo

    Oceniono 6 razy -2

    Czekam aż NCAP zacznie dawać 5 gwiazdek tylko tym samochodom które myślą za właściciela, chodzą za nim do kibla i go podcierają. Najlepsze auto to takie które by w ogóle bardziej hamowało niż jeździło.Tak na wszelki wypadek, żeby było bezpieczniej.

    Ja to bym w ogóle dawał 5 gwiazdek tylko tym samochodom które są nadmuchiwane i mam STOP PROCENT pewności że podczas zderzenia nic mi się nie stanie bo wiadomo, że najważniejsze jest BEZ-PIE-CZEŃ-STWO!!1 BEZPIECZEŃSTWO ponad wszystko!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX