Saab: szwedzkiej sagi ciąg dalszy

Pozostałości po firmie Saab sprzedane holdingowi z Azji. Kolejny model Saaba - jeśli powstanie - będzie miał napęd elektryczny
Muzeum SaabaMuzeum Saaba | Galeria

Żyjemy w trudnych czasach dla przemysłu motoryzacyjnego. Coraz surowsze normy czystości spalin sprawiają, że konstruktorzy głowią się jak je spełnić, a wysokie wymagania odnośnie bezpieczeństwa także nie mogą być lekceważone. To wszystko powoduje, że koszty opracowania nowego modelu są bardzo duże, a marża niewielka. Saab nie zdołał poradzić sobie na tym rynku i przez dwie dekady nie przyniósł dochodu. Koncern GM, który był właścicielem Saaba w tym czasie nie potrafił przywrócić marce rentowności, a przy okazji pozbawił ją oryginalnego stylu. To wszystko doprowadziło do fatalnej sytuacji firmy, której konsekwencją była sprzedaż, a następnie bankructwo. Ostatnie auta zjechały z taśmy montażowej w marcu 2011 roku.

Chętnych do nabycia majątku pozostałego po Saabie nie brakowało. Problemem okazała się umowa z GM, które broniąc własnych rozwiązań technicznych zablokowało sprzedaż chińskim firmom.

NEVS kupuje Saaba

Dwie firmy: National Modern Energy Holdings Ltd. z Hong-Kongu i japoński Sun Investment LLC utworzyły konsorcjum National Electric Vehicle Sweden (NEVS), którego zadaniem było przejęcie Saab Automobile AB. Cele firmy zostały zawarte w krótkim oświadczeniu:

Firma zacznie nową działalność w swojej siedzibie w Trollhättan, gdzie będzie się odbywać rozwój i produkcja ukierunkowana na samochody elektryczne.

NEVS nie ma prawa do produkcji dotychczasowych modeli 9-3, 9-5 i 9-4X. Według wstępnych informacji pierwszy Saab nowej ery będzie bazował na nowym modelu, który miał zastąpić Saaba 9-3. Auto ma zostać zaprezentowane pod koniec 2013 lub na początku 2014 roku.


ZOBACZ TAKŻE:

Motodziennik - Saab uratowany?

Volvo S60 stawi czoła BMW M3

Saab - ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (9)
Saab: szwedzkiej sagi ciąg dalszy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: solo

    Oceniono 1 raz 1

    GM jasno się wyraźił - nie sprzeda praw do swoich technologii chińczykom. A ostatni mdel saaba to nic innego jak insignia w innej skórze - tak więc woleli dać umrzeć niż już za parę lat walczyć na rynku z klonem auta w którym pokładali tyle nadzieji na przetrwanie. Opel=GM=Saab ( do shsdhdfh )

  • Gość: danloss

    Oceniono 1 raz 1

    Ech... dziewięć-piątka z turbo albo V6-tką i "automatem" - moje marzenie!

  • Gość: harry

    0

    Volvo specjalizuje się w autach napędzanych prądem, a dokładniej w hybrydach. XC60 jest swietnym przykładem.

  • arme

    0

    Rozwiną sprzedaż "elektryków" jak te zostaną zakazane... co biorąc pod uwagę obecne kłopoty z bateriami (produkcja i utylizacją) nawet bez promocji "elektryków" może nastąpić w drugiej połowie dekady...

  • Gość: shsdhdfh

    0

    moim zdaniem pogrzebano saaba żywcem, mogło coś z tego jeszcze wyjść ale zabrakło pieniędzy... w końcu na nowe saaby był popyt i w planach były nowe modele jak się teraz dowiadujemy oprócz nowego 9-5 i SUV-a (który, też wziął się znikąd) było jeszcze niedokończone 9-3... ech gdyby znalazł się jakiś dobry inwestor...

    ale czegoś tu po prostu nie rozumiem na takie porządne marki jak opel, jaguar, range rover, saab, volvo powinni być ciekawsi chętni niż małe manufaktury, chińczycy i hindusi?

    tak mi się przynajmniej zdawało, że patenty można osobno odkupić od firmy i zbudować własny ośrodek rozwojowy, laboratorium i fabryki?

    ale cała firma z logo, historią i ośrodkami rozwojowymi to co innego i powinna być więcej warta... zrozumiałbym gdyby tu chodziło o pokomunistyczną skodę, że byliby chętni na same zwłoki czyli laboratoria i fabryki, ale nie o marki z taką renomą i stylem...

    przecież jakby ktoś odkupił np. opla i jakąś firmę premium to mógłby zawojować rynek takim mariażem...

  • Gość: jacek

    0

    http://en.konkursboet.se/file/120613-news-release-national-electric-vehicle-sweden-ab.pdf

    Pod tym adresem można znaleźć oficjalny komunikat prasowy nabywcy dostojnych zwłok. Wiele o tym, co dokładnie kupiono, a czego nie, tam nie ma, ale stoi jak wół coś takiego:

    "The first model to be developed will be based on the current Saab 9-3, which will be modified for electric drive using advanced EV technology from Japan. Launch is targeted at year-end 2013/2014."

    Ciekawe, skąd redaktorowi wziął się brak praw do obecnego modelu 9-3 i plan oparcia pierwszego modelu o nowego 9-3? Pomijam, że pierwszy Saab nowej ery nie będzie Saabem, bo praw do używania marki chłopcy nie kupili, zresztą nie była nawet na sprzedaż.

  • Gość: stanczyk

    Oceniono 1 raz -1

    Investments - nie brzmi zbyt obiecująco ... raczej przekrętem gieldowym zalatuje ... niz produkcją samochodów ...

    Jakiś bałagan zrobią z ta marką ...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX