Syrena Sport | (Prawie) udana rekonstrukcja

Pan Mirosław Mazur spod Lublina podjął się niełatwego zadania odbudowania Syreny Sport od podstaw. Jak mu to wyszło? Naszym zdaniem średnio...
Syrena Sport - wizualizacjaSyrena Sport - rekonstrukcja stylistyczna (nowe zdjęcia)

Problemów przy odbudowie jakiegokolwiek samochodu jest bez liku. Ktoś kto tego nigdy nie robił nawet nie zdaje sobie sprawy z ilości problemów pojawiających się podczas prac. Przypadek Syreny Sport jest jeszcze gorszy, gdyż była ona wykonana jako pojedynczy prototyp, a do dziś nie zachował się ani samochód, zniszczony w latach 70., ani żadna dokumentacja.

Odtworzenie kompletnej Syreny Sport to zadanie więcej niż trudne. Dlatego chylimy czoła przed panem Mazurem, który postanowił odbudować Syrenę Sport od podstaw z zachowaniem jak największego stopnia oryginalności.

Pod maską znalazł się dwucylindrowy Bokser. Niestety nie jest kopia prototypowego silnika S-16, który pracował w Syrenie Sport. Koszt byłby zbyt duży. Pan Mazur użył więc silnika z Panharda Dyna. Z oryginalną Syreną Sport ma tyle wspólnego, że pewne elementy osprzętu z Dyny użyte zostały w silniku S-16. Zawieszenie przednie zaadaptowane zostało z Syreny 105 (1972-1983), podobnie jak skrzynia biegów.

Najłatwiej - z pozoru - było z nadwoziem. Wiadomo, że zbudowano je z włókna szklanego. Są nieliczne, ale jednak, zdjęcia pokazujące auto z różnych stron. Stały się one punktem wyjścia dla wielu miłośników i zapaleńców, którzy mając umiejętności projektowania CAD tworzyli odwzorowane modele 3D nadwozia Syreny Sport na ekranie komputera. Jeden z trwających projektów odbudowy nadwozia wykorzystał właśnie modelowanie komputerowe jako punkt wyjścia dla dalszych prac.

Polskie prototypy z PRL-u

Niestety Syrena pana Mazura nie wzbudziła w nas zachwytu. Patrząc na efekt prac nie możemy przemilczeć faktu, iż linie nadwozia to nie możliwie jak najdokładniejsze odwzorowanie oryginału, ale luźna jego interpretacja. Zarówno główne krzywizny, linie błotników, tylny pas, nie mówiąc o linii dachu nie wyglądają z żadnego kąta jak oryginał. Najlepsze byłoby stwierdzenie, że to prawie Syrena Sport, które to "prawie" czyni sporą różnicę.

Kompletny w 100% samochód pana Mazura będzie miał swoją premierę 1 maja 2012 roku. Wtedy każdy na własne oczy będzie mógł się przekonać, jakie wrażenie robi to auto.

Zapraszamy do galerii zdjęć, gdzie znajdziecie auto zbudowane przez pana Mazura, fotografie oryginalnej Syreny Sport i zdjęcia porównawcze.

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

Motocykle PRL-u | Historia w obrazkach

Warszawa w wersjach furgon i kombi

FSO Syrena - ogłoszenia

Więcej o:
Skomentuj:
Syrena Sport | (Prawie) udana rekonstrukcja
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX