DNA Giulietty | Za kierownicą

Alfa Romeo Giulietta nawiązuje do najlepszych tradycji włoskiej szkoły stylistycznej. Nie brak jej także nowoczesności. Czy DNA "made In Italy" stanie się nowym znakiem rozpoznawczym marki?

Giulietta już jako debiutantka (2010 rok) zebrała całkiem dobre recenzje. Chociaż bazuje na Fiacie Bravo i dzieli z nim wiele elementów, trudno postawić jej zarzut, że jest zbyt „fiatowska”. Przynajmniej wizualnie. Nowoczesne linie nadwozia, dobrej jakości materiały we wnętrzu powodują, że do Fiata trudno ją porównać. No chyba, że pod lupę weźmiemy zawieszenie.

Wspólna z Fiatem Bravo płyta podłogowa wymusiła zastosowanie tych samych rozwiązań. Ale nie byle jakich Alfa Romeo już w standardzie oferuje system DNA. Co to takiego? To system, który zmienia charakterystykę pracy układu wspomagania, pedału gazu i ESP. Przyznać trzeba, że w świecie motoryzacji to nic nowego. Do tej pory jednak stosowany był w dużych luksusowych autach.

Alfa Romeo 4C
Plany Alfy Romeo

Normal - na co dzień

W ustawieniu „N” (Normal) wszystko jest zestrojone pod kątem zwykłej eksploatacji. Silnik reaguje na gaz z lekkim ociąganiem się i trzeba go czasem popędzać mocniej smagając pedał gazu. Alfa sama przyznaje się, że Normal nastawione jest na Eco, dlatego ten tryb nadaje się np. do codziennego, powolne snucie się w szeregu aut wiozących swoich kierowców do pracy.

All weather - w pogotowiu

Gdy za oknem plucha, i nawet opony zimowe czasem tracą grunt dobrze mieć pod ręką pomoc. W Alfie jest to program „A” - All weather (na każdą pogodę). Co to oznacza? Reakcja na gaz jest taka sama jednak bardziej wyczulone są systemy wspierające kierowcę w trudnych warunkach. System VCD ( Electronic Vehicle Dynamic Control) w razie potrzeby zadziała znacznie szybciej. Inaczej zestrojony jest także ABS, który szybciej dostosowuję się podczas hamowania na śliskich nawierzchniach.

Dynamic - szalona Włoszka

Trzeci tryb służy do sportowej jazdy. Gdy pod maską pracuje doładowany silnik 1750 TBi lepsza reakcja na gaz zawsze jest mile widziana. Wystarczy ruszyć z miejsca, nawet delikatnie, by przekonać się, że mamy do czynienia z zupełnie innym samochodem. Wspomaganie kierownicy słabnie dając nam lepsze wyczucie drogi, zawieszenie się „spina”, klocki zbliżają się do tarcz, a reakcja silnika jest natychmiastowa. Gaz wystarczy musnąć by silnik zaryczał. Dodatkowo „D” włącza funkcję overboost, dzięki czemu mamy do dyspozycji większy moment obrotowy, i co za tym idzie, lepsze przyspieszenia. Tak, w trybie „D” sprint Giuliettą spod świateł (0-100 km/h w 6,8 s) powoduje zawsze uśmiech od ucha do ucha.

Alfa Romeo Giulietta QV

Dzięki imponującej mocy 235 KM Giulietta ma niezłe osiągi, ale na prostej drodze z Focusem RS, czy Golfem R nie ma szans. Za to na krętych drogach nie jest to już tak oczywiste, a to za sprawą układu Q2. Tryb sportowy zwiększa kontrolę nad przyspieszeniem, ale co ważniejsze aktywuje elektronicznie sterowany układ Q2, czyli LSD. Blokuje on częściowo mechanizm różnicowy, przez co pokonywanie łuków i zakrętów z dużą prędkością staje się łatwe i niewiarygodnie przyjemne.

Wchodząc w zakręt czujesz jak układ Q2 karci prawa fizyki nie dopuszczając do nadmiernej podsterowności. Kiedy już wiesz co to auto potrafi, zaczynasz szukać łuków, które byłyby wyzwaniem dla Ciebie i dla auta. A kiedy już znajdziesz po prostu napawasz się przyjemnością prowadzenia.

Czy Giulietta ma wady? Jasne, że tak. Skrzynia biegów mogłaby być bardziej precyzyjna, a sprzęgło wcześniej łapać. Ale to są detale, które bledną przy radości jazdy, jaką daje.

Summa Summarum

Na co dzień Giulietta z DNA to po prostu ładne auto. Radość daje już samo patrzenie na nie. Ale mając przed sobą pustą krętą drogę możemy napompować do krwi więcej adrenaliny, niż wywołuje skok na bunge. Alfa Romeo w 100%.

Alfa Romeo Giulietta QV

Gaz

DNA montowane w standardzie, dobre własności jezdne w trybie D.

Hamulec

Mało precyzyjna skrzynia biegów.

Kompendium | Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi Quadrifoglio Verde

Nadwozie 5-drz., 5-os.
Silnik turbo R4, 1742 ccm
Moc 235 KM przy 5500 obr./min.
Moment 300 Nm przy 4500 obr./min.
Skrzynia 6-biegowa, manualna
Napęd na przednie koła
Wymiary 435/180/146,5 cm
Rozstaw osi 263,4 cm
Masa własna/całkowita 1320/505 kg
Poj. bagażnika 350/1045 l
Przysp. 0-100 km/h 6,8 s
Śr. spalanie (dane fabr.) 7,6 l/100 km
V maks. 242 km/h
Cena 106 900 zł


Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Pininfarina Alfa Romeo 2uettottanta

Alfa Romeo 8C Competizione Spider

Samochody: Alfa Romeo Spider - ogłoszenia

Giulietta już jako debiutantka (2010 rok) zebrała całkiem dobre recenzje. Chociaż bazuje na Fiacie Bravo i dzieli z nim wiele elementów, trudno postawić jej zarzut, że jest zbyt „fiatowska”. Przynajmniej wizualnie. Nowoczesne linie nadwozia, dobrej jakości materiały we wnętrzu powodują, że do Fiata trudno ją porównać. No chyba, że pod lupę weźmiemy zawieszenie.

 

Wspólna z Fiatem Bravo płyta podłogowa wymusiła zastosowanie tych samych rozwiązań. Ale nie byle jakich Alfa Romeo już w standardzie oferuje system DNA. Co to takiego? To system, który zmienia charakterystykę pracy układu wspomagania, pedału gazu i ESP. Przyznać trzeba, że w świecie motoryzacji to nic nowego. Do tej pory jednak stosowany był w dużych luksusowych autach.

 

Normal - na co dzień

W ustawieniu „N” (Normal) wszystko jest zestrojone pod kątem zwykłej eksploatacji. Silnik reaguje na gaz z lekkim ociąganiem się i trzeba go czasem popędzać mocniej smagając pedał gazu. Alfa sama przyznaje się, że Normal nastawione jest na Eco, dlatego ten tryb nadaje się np. do codziennego, powolne snucie się w szeregu aut wiozących swoich kierowców do pracy.

 

All weather - w pogotowiu

Gdy za oknem plucha, i nawet opony zimowe czasem tracą grunt dobrze mieć pod ręką pomoc. W Alfie jest to program „A” - All weather (na każdą pogodę). Co to oznacza? Reakcja na gaz jest taka sama jednak bardziej wyczulone są systemy wspierające kierowcę w trudnych warunkach. System VCD ( Electronic Vehicle Dynamic Control) w razie potrzeby zadziała znacznie szybciej. Inaczej zestrojony jest także ABS, który szybciej dostosowuję się podczas hamowania na śliskich nawierzchniach.

 

Dynamic - szalona włoszka

Trzeci tryb służy do sportowej jazdy. Gdy pod maską pracuje doładowany silnik 1750 TBi lepsza reakcja na gaz zawsze jest mile widziana. Wystarczy ruszyć z miejsca, nawet delikatnie, by przekonać się, że mamy do czynienia z zupełnie innym samochodem. Wspomaganie kierownicy słabnie dając nam lepsze wyczucie drogi, zawieszenie się „spina”, klocki zbliżają się do tarcz, a reakcja silnika jest natychmiastowa. Gaz wystarczy musnąć by silnik zaryczał. Dodatkowo „D” włącza funkcję overboost, dzięki czemu mamy do dyspozycji większy moment obrotowy, i co za tym idzie, lepsze przyspieszenia. Tak, w trybie „D” sprint Giuliettą spod świateł (0-100 km/h w 6,8 s) powoduje zawsze uśmiech od ucha do ucha.

 

Dzięki imponującej mocy 235 KM Giulietta ma niezłe osiągi, ale na prostej drodze z Focusem RS, czy Golfem R nie ma szans. Za to na krętych drogach nie jest to już tak oczywiste, a to za sprawą układu Q2. Tryb sportowy zwiększa kontrolę nad przyspieszeniem, ale co ważniejsze aktywuje elektronicznie sterowany układ Q2, czyli LSD. Blokuje on częściowo mechanizm różnicowy, przez co pokonywanie łuków i zakrętów z dużą prędkością staje się łatwe i niewiarygodnie przyjemne.

 

Wchodząc w zakręt czujesz jak układ Q2 karci prawa fizyki nie dopuszczając do nadmiernej podsterowności. Kiedy już wiesz co to auto potrafi, zaczynasz szukać łuków, które byłyby wyzwaniem dla Ciebie i dla auta. A kiedy już znajdziesz po prostu napawasz się przyjemnością prowadzenia.

 

Czy Giulietta ma wady? Jasne, że tak. Skrzynia biegów mogłaby być bardziej precyzyjna, a sprzęgło wcześniej łapać. Ale to są detale, które bledną przy radości jazdy jaką daje.

 

Summa Summarum

Na co dzień Giulietta z DNA to po prostu ładne auto. Radość daje już samo patrzenie na nie. Ale mając przed sobą pustą krętą drogę możemy napompować do krwi więcej adrenaliny, niż wywołuje skok na bunge. Alfa Romeo w 100%.

 

Gaz

DNA montowane w standardzie, dobre własności jezdne w trybie D

 

Hamulec

Mało precyzyjna skrzynia biegów

 

Kompendium | Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi Quadrifoglio Verde

Więcej o: