Co robić, by olej napędowy nie zamarzł

Pierwsza i długa fala mrozów za nami. Ilu z Was miało w tym czasie kłopoty z odpaleniem swojego auta? Nie zawsze problemem jest akumulator. Przy naprawdę dużych minusach może zamarznąć paliwo

Właściciele aut benzynowych mogą być spokojni, problem tak naprawdę dotyczy tylko oleju napędowego. Jeśli jest słabej jakości, albo brak w nim zimowych dodatków, wystawione na mróz paliwo gęstnieje, zatyka filtr, pompa przestaje podawać paliwo i kłopot gotowy. I nic do tego ma akumulator .

Najważniejszym czynnikiem jest tzw. temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP). W niskich temperaturach z paliwa wytrącają się parafiny, które zatrzymywane są w filtrach, powodując ich zapchanie. Temperatura zablokowania zimnego filtru wskazuje, powyżej jakiej temperatury paliwo można stosować bez obawy o uruchomienie oraz pracę silnika. Właśnie dlatego do paliw zimowych, jeszcze na etapie produkcji, dodaje się depresatory.

Samochód Roku 2011 Moto.plSamochód Roku 2011 Moto.pl Fot. Michał Dek | Samochód Roku 2011 Moto.pl Wybierz Samochód Roku 2011 Moto.pl

Istotna jest także tzw. temperatura mętnienia (CP). To obok temperatury zablokowania zimnego filtra, najważniejszy parametrem jakościowy zimowych gatunków olejów napędowych. To temperatura, w której rozpoczyna się proces krystalizacji zawartych w każdym paliwie parafin.

Jak zatem ustrzec się przed zamarznięciem paliwa, gdy temperatura otoczenia spada poniżej -20 stopni? Kilka rad udziela Maciej Mikuła, ekspert branży paliwowej.

1. Warto zatankować do baku co najmniej 50 proc. paliwa o wzmocnionej mrozoodporności - takie właściwości mają na ogół oleje napędowe premium (Orlen Verva, Lotos Dynamic, Shell V-power, Statoil Diesel Glod, BP Ultimate). Temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP w tych paliwach na ogół oscyluje między -32 do -40 stop C i w zimie znacząco poprawia ochronę przed krystalizowaniem się parafiny w paliwie.

2. Pomimo wysokich cen paliw polecam napełnienie baku do pełna i utrzymywanie w miarę możliwości wysokich stanów paliwa w zbiorniku. Ogranicza to parowanie a następnie skraplanie się pary wodnej na ściankach zbiornika. Ściekająca ze ścianek zbiornika woda może w dłuższym okresie czasu doprowadzić do sytuacji, kiedy olej napędowy znajdujący się w baku nie będzie spełniał wymogów norm jakościowych dla tego paliwa. Myślę, że nie trzeba nikomu tłumaczyć, że woda w paliwie nie jest pożądaną cieczą.

Jak obniżyć zużycie paliwa? Przeczytaj nasz poradnik. To możliwe

3. Warto kupić samemu depresator, który może pomóc obniżyć temperaturę blokady zimnego filtra CFPP o kilka stopni Celsjusza. Podchodzę do depresatorów z dystansem z uwagi na ich ograniczoną skuteczność. Na rynku jest ich szeroka oferta np.: Diesel Protector, Skydd Black Barrow czy STP.

4. Zalecam też regularnie wymieniać filtry paliwa, które z uwagi na dość wysoką temperaturę mętnienia CP oleju napędowego sprzedawanego w Polsce mogą zacząć zapychać się kryształkami parafiny, jeśli paliwo "zmętniało" ale nadal jest jednorodną cieczą.

5. Jako ostatnią podaję metodę wykorzystywaną przez część właścicieli firm transportowych i jednocześnie niezalecana przez producentów nowoczesnych silników Diesla: dodanie 3-5% benzyny bezołowiowej do zbiornika z olejem napędowy. Nie jest to zalecane do nowoczesnych silników wysokoprężnych, choć takie wskazania można znaleźć w instrukcjach obsługi samochodów starszych generacji podczas zimowego użytkowania pojazdu.

Fot. Paweł Kozioł / AGFot. Paweł Kozioł / AG Fot. Paweł Kozioł / Agencja Wyborcza.pl Co watro wiedzieć o paliwie?

Czy dodawać benzynę do oleju napędowego to pozostawiam wyłącznie Waszej ocenie i pomimo sprawdzenia tego sposobu przez firmy transportowe nie zachęcam do tego rozwiązania ale z uwagi powszechność stosowania tej metody nie sposób było o niej nie wspomnieć.

Wszystkie metody zapobiegające wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego nie doprowadzą do rozpuszczenia się parafiny, która już wytrąciła się w baku lub układzie paliwowym. Jeżeli mróz unieruchomi silnik wysokoprężny na drodze to pozostaje odholować pojazd do ciepłego pomieszczenia i starać się dogrzewać okolice przewodów paliwowych, wymienić filtr paliwa i czekać aż dodatnia temperatura doprowadzi do rozpuszczenia parafiny w paliwie. Jeśli coś podobnego stanie się pod domem, warto znaleźć jakieś ciepłe miejsce i przewieźć tam auto lub poczekać... na cieplejsze dni.

Więcej informacji na temat paliw możecie znaleźć na niezależnym blogu paliwowym www.maciejmikula.pl.

Juliusz Szalek

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo S60 D2 | Za kierownicą

3 tys. zł kary za brak OC

Samochody: ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA