Mercedes Citan. Niemiecki czy francuski?

Czy nowy dostawczak Mercedesa to ładniej opakowany Renault Kangoo? Firma ze Stuttgartu zorganizowała właśnie pierwszy oficjalny pokaz swojego nowego kombivana

Na prezentacji widać było niewiele. Zaledwie zarys sylwetki i kilka szkiców. Pewne jest, że karoserii bliżej do dostawczaków niż osobówek Mercedesa. Przy Vaneo było odwrotnie i to ponoć pogrążyło jego sprzedaż.

Mały dostawczy Mercedes będzie nosił nazwę Citan (kompilacja słów CIT y i tit...AN). I to w zasadzie tyle faktów. Nie wiadomo nic o silnikach, zawieszeniu i wnętrzu nowego auta. Patrząc jednak na pojazd (nawet pokazany tak fragmentarycznie) nie można oprzeć się wrażeniu, że jest to inaczej opakowane Kangoo. Nic w tym dziwnego, bowiem do budowy auta wykorzystano płytę i zawieszenie z Renault. Współpracę przy małym dostawczym aucie zapowiedziano zresztą rok temu (Umowa Daimlera z Renault-Nissan).

Mercedes Sprinter 4x4
Mercedes Sprinter 4x4 | Za kierownicą

Dobre auto dostawcze nie może opierać się o model osobowy zaadoptowany do eksploatacji użytkowej. To musi być samochód stworzony od podstaw. Nowy model powinien być wytwarzany w wersji krótkiej, długiej i ekstra-długiej, oraz w trzech zabudowach: osobowy przeszklony, osobowo-towarowy i zabudowany towarowy - tłumaczy Andreas Burkhart, szef marketingu Mercedes Vans.

I właśnie dlatego zamiast wywarzać otwarte drzwi, Mercedes sięgnął do sprawdzonych i docenionych przez klientów rozwiązań koncernu Renault. Kangoo to trzecie w Europie najchętniej kupowane auto w segmencie. (Zaraz za wspólną konstrukcją Citroen i Peugeot - Berlingo/Partner oraz Peugeot i Fiat Bipper/Nemo/Fiorino).

Małe auta dostawcze to olbrzymia część rynku. Co ważniejsze, zapotrzebowanie na samochody tego typu cały czas rośnie. W 1990 roku w Europie Zachodniej stanowiły one zaledwie 32 proc. sprzedaży (np. Berlingo, Doblo), 27 proc. to modele klasy średniej (np. Ducato), a 41 proc. to auta zdecydowanie większe (np. Sprinter). Wystarczyło dwadzieścia lat, by tendencje się odwróciły. Dzisiaj aż 45 proc. aut dostawczych to małe auta typu kombivan. Nic więc dziwnego, że Mercedes, który od czasu Vaneo jest nieobecny w tym segmencie, szybko chce nadrobić stracony czas i pieniądze.

Hitem Citana ma być cena. Jeżeli, a zapowiadają to szefowie Mercedes Vans, będzie ona zbliżona do Kangoo, to sukces nowego auta gwarantowany.

Bogusław Korzeniowski

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedesy w polskiej policji

Sprinter prawie jak Maybach

Samochody - ogłoszenia

Więcej o: