Salon Detroit 2012 | Volvo XC60 Hybrid

Volvo przygotowało prototyp XC60 z napędem hybrydowym. Zamiast być zawalidrogą auto dysponuje mocą 350 KM i potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 6,1 sek
Volvo V60 Hybrid na olej napędowy

Koncept XC60 Plug-in Hybrid jest zapowiedzią dwóch nowości spod znaku Volvo. Pierwszą z nich jest nowa generacja silników spalinowych oznaczona jako VEA, drugą układ hybrydowy z możliwością ładowania akumulatorów z sieci domowej.

Volvo Environmental Architecture

VEA (Volvo Environmental Architecture) można przetłumaczyć jako ekologiczną architekturę Volvo. Jest ona podstawą do skonstruowania nowej generacji silników spalinowych o maksymalnie zoptymalizowanych warunkach spalania. Opiera się na cylindrze o pojemności 500 cm3, co w podstawowej wersji czterocylindrowej daje pojemność dwóch litrów. Taki właśnie silnik znalazł się pod maską hybrydowego XC60 T8. Dzięki turbodoładowaniu silnik osiąga moc 280 KM i moment 380 Nm.

Zalety nowego silnika to niższa masa, niższe koszty produkcji dzięki zastosowaniu mniejszej ilości unikalnych części, niższe spalanie w stosunku do obecnych jednostek czterocylindrowych, wysoka moc i możliwość rozwoju konstrukcji.

Najwyższy czas, by przestać liczyć cylindry. Silniki czterocylindrowe są najbardziej wydajnym sposobem na szybką redukcje emisji CO2 i niskie spalanie bez kompromisów w postaci utraty osiągów i mniejszej przyjemności z jazdy - powiedział Peter Mertens, vice prezes do spraw badań i rozwoju w Volvo Car Corporation

XC60 T8 Plug-in Hybrid

Nowy układ hybrydowy zastosowany w Volvo XC60 wykorzystuje nowy silnik VEA. Współpracuje on z motorem elektrycznym o mocy 70 KM i momencie wynoszącym 200 Nm. Współpracując mają razem 350 KM i potrafią rozpędzić małego SUVa do setki w 6,1 sek. Napęd z silnika spalinowego przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Tylna oś napędzana jest silnikiem elektrycznym.

Podczas normalnej jazdy układ pracuje w trybie łączonym (spalinowo-elektrycznym). Po zatrzymaniu silnik się wyłącza, a o jego ponowne uruchomienie dba ISG (Integrated Starter motor and Generator) pełniący jednocześnie rolę rozrusznika i alternatora.

W pełni naładowane akumulatory (12 kWh) pozwalają na przejechanie 45 km w trybie elektrycznym (wg NEDC). Średnie zużycie paliwa wg tej samej normy wynosi zaledwie 2,3 l/100 km. Pełne ładowanie akumulatorów z sieci 230V (12A) zajmuje 7,5 godziny.

Volvo ma też funkcję "save". Po jej aktywacji system ładuje akumulatory tak, by można było przejechać na nich przynajmniej 20 km. Ma to umożliwić bezemisyjny przejazd np. przez "zieloną strefę" w centrum miasta.

 

 

Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid zadebiutuje podczas największych w USA targów motoryzacyjnych NAIAS, które odbędą się w Detroit.

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

Genewa 2012 | Nowe kompaktowe Volvo V40

Nowe Volvo XC90 - pierwsze szkice

Volvo S60 - ogłoszenia

Więcej o: