Skoda Fabia | Karta wozu

Ruszamy z nowym cyklem przygotowanym specjalnie z myślą o poszukiwaczach samochodów używanych. Karta wozu to wszystkie potrzebne informacje o modelu zebrane w jednym miejscu.  Jeśli macie uwagi, piszcie. Zaczynamy od prawdziwego sprzedażowego hitu - Skody Fabii. Jak wygląda czeski przebój od podszewki i która wersja jego jest godna polecenia? Zapraszamy do lektury

Skoda Fabia

Skoda Fabia - Moto.pl Producent: Skoda
Miejsce produkcji: Czechy
Okres produkcji: 1999r. -
Generacja: II

Rankingi

DECRA: 92,5 %
Euro NCAP:
Thatcham*:

Konkurencja

Chevrolet Aveo, Opel Corsa, Renault Clio

Ogłoszenia

Skoda Fabia - Autotrader.pl

*ranking kradzieży samochodów

Skoda Fabia pierwszej generacji debiutowała jesienią 1999 r. jako pięciodrzwiowy hatchback. Rok później, jesienią 2000 r. zaprezentowano również pięciodrzwiową wersję kombi, dłuższą o 20 cm. Jesienią 2001 r. do gamy dołączył czterodrzwiowy sedan, który nie zdobył większej popularności. Druga generacja Fabii, z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatchback, pokazana została po raz pierwszy wiosną 2007 r. Jesienią tego samego roku odbyła się premiera wersji kombi. Wytwarzana w Czechach Fabia powstaje na tej samej płycie podłogowej co Volkswagen Polo a do jej produkcji wykorzystywane są podzespoły i silniki Volkswagena. Na początku 2010 r. model przeszedł niewielką modernizację nadwozia, zmieniono również gamę silników. Jak na razie nie jest znany nawet przybliżony termin wprowadzenia trzeciej generacji Fabii albo następcy tego modelu.

1999 - pierwsza generacja, hatchback 5d
2000 - kombi 5d
2001 - sedan 4d
2007 - druga generacja, hatchback 5d i kombi 5d
2010 - modernizacja

Technika

Fabia nie jest samochodem o wysokim zaawansowaniu technicznym, ale kilka elelementów zasługuje na uwagę. Mocną stronę auta stanowią silniki benzynowe TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Zastosowane w nich technologie pozwalają uzuskać bardzo dobrą dynamikę przy zachowaniu małej pojemności skokowej. Bezpośredni wtrysk benzyny umożliwia spalanie ubogich mieszanek paliwowo-powietrznych. Podwójne doładowanie, sprężarką mechaniczną i turbosprężarką znacząco rozszerza zakres obrotów użytkowych. Efekt końcowy to godne uznania osiągi i elastyczność przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Atutem technicznym są również turbodiesle TDI CR, wyposażone w wysokociśnieniowy układ zasilania typu common-rail. W porównaniu z montowanymi do niedawna turbodieslami z pompowtryskiwaczami pracują one dużo ciszej i spokojniej, co znacząco podwyższa komfort jazdy. Ważna jest również dostępność w Fabii zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG. W tym najnowocześniejszym rozwiązaniu zestawiono jakby dwie skrzynie biegów w jednej obudowie. Dzięki temu przekładnia może przygotowywać do włączenia kolejny bieg, jaki prawdopodobnie będzie potrzebny. Wydatnie poprawia to szybkość działania skrzyni.

+ silniki TSI
+ silniki TDI CR
+ skrzynia biegów DSG

Bezpieczeństwo

Niezależnym testom Euro NCAP poddano wersję 1.2 Sport wyposażoną w czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne. Próba odbyła się w 2007 r., masa samochodu testowego wynosiła 1055 kg. Za ochronę dorosłych jadących na przednich fotelach przyznano 4 gwiazdki na 5 możliwych (32 pkt), za ochronę dzieci 3 gwiazdki na 5 możliwych (36 pkt), za ochronę pieszych 2 gwiazdki na 4 możliwe (17 pkt).

Zabezpieczenia

W rankingu Thatcham większość wersji Skody Fabii osiągnęło bardzo dobre wyniki, otrzymując 5 gwiazdek na 5 możliwych w kategorii kradzieży pojazdu i 4 gwiazdki na 5 możliwych w kategorii kradzieży przedmiotów z pojazdu. O jedną gwiazdkę mniej w każej z kategorii przyznano jedynie najtańszym wersjom.

Thatcham - kradzież pojazdu - 5 pkt./5
Thatcham - kradzież przedmiotów z pojazdu - 4 pkt./5

Awaryjność

Kategoria wiekowa
Lokata Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata
34 128
4-5 lat
74
117
6-7 lat 53 96
8-9 lat 44 77

 

Raport DEKRA 2011

Fabia 2007-2011, kategoria do 50 000 km

Rodzaje usterek
Średnia dla klasy
Skoda Fabia
Brak poważnych usterek
82,4 %
92,5 %
Niewielkie usterki
11,6 %
5,2 %
Poważne usterki
6,0 %
2,3 %


Podzespoły
Średnia dla klasy
Skoda Fabia
Podwozie i ukł. kierowniczy
4,0 % 1,2 %
Silnik, ekologia
3,9 % 1,4 %
Nadwozie i wnętrze
1,9 % 0,5 %
Hamulce 5,9 % 2,2 %
Instalacja elektroniczna, elektronika, oświetlenie 10,4 % 3,9 %

 

Raport ADAC 2010

Kategoria
Lokata
Liczba aut w klasie
Samochody małe
16
23

 

Eksploatacja

Skoda Fabia nie wyróżnia się w szczególny sposób ani stylizacją nadwozia, ani estetyką wnętrza. To samochód prosty w formie, za to bardzo solidnie wykonany i dobrze wykończony. Wysoki poziom techniczny Fabii procentuje podczas codziennej eksploatacji. Większość silników w ofercie to dynamiczne i oszczędne jednostki napędowe o wysokiej kulturze pracy znakomicie komponują się z udaną konstrukcją podwozia. Samochód prowadzi się znakomicie, ma precyzyjny układ kierowniczy i w każdej sytuacji na drodze wykazuje odpowiednią stabilność. Pod względem funkcjonalności wersja hatchback nie wypada najlepiej. Brakuje nieco przestrzeni we wnętrzu, dość ciasno jest za przednimi fotelami. Sporym mankament stanowi mały bagażnik (315/1180 l). Znacznie lepiej prezentuje się dłuższe o 25 cm kombi. To samochód, który może spełniać rolę rodzinnego środka transportu. Ma przede wszystkim znacznie większy bagażnik (505/1485 l).

Silniki

Wersja silnikowa
Pojemność skokowa (cm3)
Moc Maks (KM/ obr/m)
Maks moment obr (Nm/ obr/m) Prędkość maks (km/h) Przyśp 0-100 km/h (s) Średnie zużycie paliwa (l/100km)
Silniki benzynowe


1.2 HTP 1198 60/5200 108/3000 155 16,5 5,7
1.2 HTP 1198 70/5400 112/3000 163 14,9 5,5
1.2 TSI
1197 85/4800 195/1500-3500 177 11,7 5,2
1.2 TSI 1197 105/5000 175/1550-4100 191 10,1 5,3
1.4 1390 85/5000 132/3800 175 12,2 5,9
1.4 TSI 1390 180/6200 250/2000-4500 224 7,3 (!) 6,4
Silniki wysokoprężne
1.2 TDI CR DPF 1199 75/4200 180/2000 172 14,2 3,4(!)
1.6 TDI CR DPF 1598 75/4000 195/1500-2500 166 14,1 4,2(!)
1.6 TDI CR DPF 1598 90/4200 230/1500-2500 176 12,6 4,2(!)
1.6 TDI CR DPF 1598 105/4400 250/1500-2500 188 10,9 4,2(!)

 

Kolor czerwony - wartości mierne
Kolor niebieski - wartości przeciętne
Kolor zielony - wartości godne uwagi
(!) - rewelacja

 

Wyposażenie

Wyposażenie standardowe w podstawowych konfiguracjach poszczególnych wersji

Wersja/Wyposażenie Junior Classic Family Style Familly Plus Greenline Monte Carlo Comfort RS Scout
Poduszki powietrzne czołowe TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
Poduszki powietrzne boczne TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
Poduszka powietrzna kolanowa
Kurtyny powietrzne TAK
Aktywne zagłówki
ESP TAK TAK
Klimatyzacja manualna TAK TAK TAK TAK
Klimatyzacja automatyczna TAK
Wspomaganie kierownicy TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
Reflektory ksenonowe
Reflektory doświetlające zakręty TAK
Tempomat TAK TAK TAK
System start-stop TAK

Radio TAK TAK TAK TAK TAK
CD TAK TAK TAK TAK TAK
MP3 TAK


TAK TAK TAK TAK
Elektryczne szyby przód TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
Elektryczne szyby tył
Elektryczna regulacja lusterek TAK TAK

 

Gwarancje

Gwarancja mechaniczna     2 lata
Gwarancja na lakier        3 lata
Gwarancja perforacyjna    12 lat
Assistance            2 lata


Skoda Fabia RS - test długodystansowy:
Skoda Fabia RS - start
5 100 km7 500 km, 11 395 km, 13 585 km, 15 000 km, 16 260 km, 18 000 km

Co kupić ?

Najtańsza wersja - Skoda Fabia 1.2 HTP (60 KM) Junior        cena 34 350 zł

Konkurenci

Volkswagen Polo 5d 1.2 (60 KM)            cena od 47 120 zł
Opel Corsa 5d 1.0 (65 KM)                cena od 42 700 zł
Renault Clio 5d 1.2 (75 KM)                cena od 41 950 zł
Toyota Yaris 5d 1.0 (69 KM)                cena od 41 700 zł
Chevrolet Aveo 5d 1.2 (70 KM)            cena od 36 490 zł

Nasze typy

Wersja ekonomiczna - Skoda Fabia 1.2 TSI (85 KM) Classic z dopłatą za manualną klimatyzację (2100 zł) i radio z CD/MP3 (900 zł) - cena 44 850 zł

Fabia w takiej konfiguracji to samochód z porządnym, dynamicznym i oszczędnym silnikiem, dysponujący wyposażeniem gwarantującym dobry poziom komfortu. Dopłata za klimatyzację i radioodtwarzacz jest konieczna ze względu na brak tych elementów w podstawowej konfiguracji wersji Classic.

Wersja marzeń - Skoda Fabia RS 1.4 TSI - cena 74 300 zł

Usportowiona Fabia ma we wnętrzu wszystko, co potrzeba dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu, a pod maską agregat, który czyni z niej prawdziwą rakietę. Trudno znaleźć w takie cenie inny samochód, który przyśpiesza do „setki” w 7,3 sekundy.

Darek Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Yeti Street

Skoda Fabia RS | Długi dystans 19 tys. km

Samochody: Skoda Fabia - ogłoszenia

Kategoria wiekowa

Lokata

Liczba aut w zestawieniu

2-3 lata

34

128

4-5 lat

74

117

6-7 lat

53

96

8-9 lat

44

77

Więcej o: