Skoda Fabia RS | Długi dystans 19 tys. km

Po bajecznym wyjeździe na Przełęcz Stelvio nasza długodystansowa Skoda wróciła do codzienności. Studzienki, krawężniki i warszawskie korki skutecznie nadwyrężają jej sztywne zawieszenie. A co z silnikiem? Czy naprawdę zadowoli się 6 litrami na każde sto kilometrów?

W poprzednich odcinkach:
Skoda Fabia RS - start
5 100 km7 500 km, 11 395 km, 13 585 km, 15 000 km, 16 260 km, 18 000 km

Niewielki czterocylindrowy silnik podwójnie doładowany radzi sobie nieźle. Nadspodziewanie nieźle. Kilkanaście tysięcy kilometrów i żadnych usterek - to bilans jaki odnotowaliśmy w naszym redakcyjnym kajecie. Nie licząc niewielkiego zużycia oleju po szybkiej jeździe niemiecką autostradą w aucie nie działo się nic szczególnego. Tylko tankować i jeździć. No właśnie. Tankować.

W poprzedniej relacji napisaliśmy, że Fabia RS przy spokojnej jeździe potrafi spalić niewiele ponad 6 litrów benzyny na sto kilometrów. Wielu z Was ma w tej sprawie wątpliwości. Postanowiliśmy więc dokładniej sprawdzić apetyt tego auta na paliwo. Cel? Oczywiście autostrada, ale ta za naszą zachodnią granicą. Jest szersza no i bez limitów prędkości.

W podobny sposób sprawdzaliśmy naszego Renault Fluence. Startujemy od 80 km/h na 7 biegu. Droga jest równa a prędkość ustawiamy na tempomacie. Okazuje się, że to my musimy się do niego dostosowywać, a nie on do nas. Osiągnięcie elektroniczne ustawionej prędkości do najprostszych nie należy, ale odchylenia są niewielkie. Dajemy czas silnikowi na uspokojenie obrotów, omijamy wzniesienia lub zjazdy. Przyspieszamy co 10 kilometrów, finalnie osiągając 240 km/h. Jakie uzyskaliśmy wyniki?

Optymalna prędkość dla Skody Fabii RS naszym zdaniem to 160-170 kilometrów na godzinę. Spalanie oscyluje wtedy w okolicy 10 litrów na setkę. Oszczędnym proponujemy trzymać się między 100 a 120 km/h. Wtedy spokojnie co sto kilometrów z niewielkiego baku ubędzie 6 litrów. W każdym zakresie prędkości, w kabinie jest cicho. Dopiero powyżej 200 km/h robi się głośno. Trudno się dziwić. Opór powietrza jest wtedy olbrzymi.

Czym zaskakuje Fabia RS? Być może niewielkim spalenim, ale nas bardziej zaskoczyła możliwościami. Widok opadającej szczęki kierowcy chcącego nas wyprzedzić swoim mocnym BMW jest bezcenny. Przecież to niemożliwe, żeby od 200 do 240 mała Skoda tak szybko przyspieszała. A jednak. To ci niespodzianka. Pozdrawiamy kierowcę, który próbował, ale mu nie wyszło.

Skoda Fabia RS | Kompendium

Nadwozie 5-drz., 5-os.
Silnik R4 benz., kompresor i turbosprężarka, 1390 ccm
Moc 180 KM przy 6200 obr./min
Moment 250 Nm przy 2000 obr./min
Napęd na koła przednie
Skrzynia 7b, dwusprzęgłowa zautomatyzowana
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Ogumienie 205/40 R17
Wymiary 399,2 x 164,2 x 149,8 cm
Rozstaw osi 246,2 cm
Masa 1318 kg
Poj. bagażnika 300/1163 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l
Przysp. 0-100 km/h 7,3 s
Śr. spalanie (fabryczne) 6,2 l/100 km
V maks. 226 km/h
Cena 73 800 zł

 

Skoda Fabia RS | Test długodystansowy

Aktualny przebieg: 19 129 km
Średnie spalanie: 9,1 l/100 km
Usterki: hałas ze skrzyni biegów
Koszty: 800 zł (przegląda po 15 tys. km)

Juliusz Szalek

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Fabia i Octavia w nowych, rodzinnych wersjach

Dlaczego Polacy nie lubią Skody?

Skoda Octavia - ogłoszenia

Więcej o: