Bugatti lepszy od Citroena

Naszym zdaniem na tytuł samochodu lat trzydziestych zasłużył Citroen Traction Avant. Waszym zdaniem lepszy był Bugatti 57 Atlantic - dostał aż 21 proc.

Citroen w naszym sondażu zajął drugie miejsce, wspólnie z Auburnem 851 Speedsterem (po 16 proc. głosów).  Na trzeci stopień podium załapał się także Fiat 500 Topolino (15 proc.). W sondażu znalazło się wiele ciekawych aut. Jednak ani BMW 328 (13 proc.), ani Chrysler Airflow, Ford V8 (po 7 proc.) czy Delahaye 135 (2 proc.) nie porwały waszych serc.

Bugatti 57SC Atlantic to zmodyfikowana i chyba najpiękniejsza wersja modelu 57. Wszystkie zaprojektował syn założyciela firmy, Jean Bugatti, który zginął w sierpniu 1939 roku podczas jazd próbnych wyścigową wersją 57G Tank. Model 57 produkowano od 1934 roku do 1940 w trzech wersjach nadwoziowych: czterodrzwiowy sedan Galibier, dwumiejscowe coupe Atlante i czteromiejscowy kabriolet Stelvio. W 1936 model 57 został zaprezentowany także z podwoziem typu S. W tym roku, zakres nadwozi oferowanych przez Bugatti, został poszerzony o dwumiejscowego, sportowego Aravis, dwudrzwiowego, czteromiejscowego Coach ventoux i super wyścigowego Atlantic, opartego o model S. Ostatni rodzaj nadwozia, kabriolet Aravis, został zaprezentowany w 1938.

Wszystkich 57-ek wyprodukowano 710 egzemplarzy, a wersji Atlantic zaledwie trzy. Wszystkie przetrwały do dzisiejszych czasów. Jeden z nich został jednak całkowicie odtworzony po poważnym wypadku z pociągiem

Bugatti Type 57 Atlantic ma takie samo podwozie jak modele S, lecz jego nadwozie jest zupełnie inne od wszystkich pozostałych. Najbardziej charakterystyczne są nity biegnące przez całą długość nadwozia. Mało wiarygodna legenda mówi, że prawdziwym powodem zastosowania tego unikalnego rozwiązania, był zamiar stworzenia nadwozia ze specjalnego, lekkiego stopu zwanego elektronem, obecnego w niektórych częściach silników Alfy Romeo 8C 2900. Jako że był on jednak trudny do spawania, zdecydowano o połączeniu części nitami. Jeśli chodzi o fakty, nie ma żadnych śladów jakiegokolwiek specjalnego rodzaju lekkiego stopu, w żadnym z trzech samochodów. Wszystkie są aluminiowe.

Dzięki temu auto waży niespełna tonę (953 kg). Napędzane jest silnikiem rzędowym 8-cylindrowym o pojemności 3257 cm? i mocy 210 KM. To zasługa sprężarki odśrodkowej typu Roots. Bugatti 57SC Atlantic napędzaną miał tylną oś i potrafił mknąć z prędkością 200 km na godzinę. Do setki rozpędzał się w 10,2 sekundy.

W maju 2010 roku błękitny Bugatti 57SC Atlantic stał się najdroższym samochodem na świecie. Na aukcji Gooding & Company w Kaliforni został sprzedany anonimowemu nabywcy za blisko 40 milionów dolarów. Poprzedni właściciel Dr. Peter Williamson, kupił auto za 59 tysięcy dolarów, zarobił więc 678 razy więcej niż wydał na zakup tego unikatowego samochodu. Drugi z istniejących egzemplarzy, czarny, jest własnością znanego projektanta mody, Ralpha Laurena.

Niebawem kolejny sondaż. Tym razem wybierzecie auto lat czterdziestych. Czy Volkswagen Garbus się obroni?

Juliusz Szalek

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Golf | Auto dekady

Historia Mercedesa w obrazkach | Galeria

Mercedes CLS - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA