Nowe BMW serii 3 (F30) w pełnej krasie

Więcej centymetrów, mniej kilogramów, turbodoładowane silniki i 8-biegowe automaty, kolorowy wyświetlacz head-up, ekonomiczny tryb jazdy oraz trzy mocno zróżnicowane linie wyposażenia - oto kolejna generacja BMW serii 3 w skrócie

Najpopularniejszy "średniak" klasy premium wjeżdża właśnie w swoje szóste pokolenie. Typoszereg F30, bo pod takim oznaczenie kryje się nowe BMW serii 3, śladem poprzedników produkowany będzie w fabryce w Monachium (a także w Ratyzbonie i RPA). Tam też został dzisiaj zaprezentowany szerszej publiczności. Jako pierwszy wystąpił biały egzemplarz 320d EfficientDynamics, z karoserią zapełnioną podpisami pracowników zakładu. Premierę poprzedził pokaz wszystkich dotychczasowych generacji modelu.

Pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji dodatkowe 15 mm na wysokości kolan i 8 mm nad głowami.

Jak wygląda nowa "trójka"? Ma zmarszczone brwi, szeroki optycznie tył i elegancki profil z cieniutkim tylnym słupkiem, zupełnie jak dawniej. Całość przypomina jednak... "piątkę" po spuszczeniu odrobiny powietrza. Zajrzyjcie zresztą do galerii zdjęć i oceńcie sami. W porównaniu do odchodzącego typoszeregu E90, F30-ka jest o 9,3 cm dłuższa (462,4 cm) i ma o 5 cm większy rozstaw osi (281 cm). Pojemność bagażnika wynosi 480 l , a współczynnik oporu powietrza - 0,26-0,30, zależnie od wersji. Rozstaw kół zwiększył się o 3,7 cm z przodu i o 4,7 cm z tyłu (odpowiednio, 154,3 i 158,3 cm). Spadła za to masa własna - średnio o 40 kg. Niemieccy inżynierowie nie zawiedli i idealnie rozłożyli ją między osiami.

Co pod maską? Tylko i wyłącznie silniki z turbodoładowaniem. Obok dwóch zmodernizowanych turbodiesli R4 (320d i 320d EfficientDynamics) oraz benzynowej, rzędowej "szóstki" 335i, debiutuje mniejszy benzyniak z czterami cylindrami w rzędzie, ochrzczony jako 328i. Po raz pierwszy w segmencie klienci otrzymają możliwość zamówienia 8-biegowego automatu firmy ZF (seryjnie 6-biegowa skrzynia ręczna). Niedługo po premierze do gamy jednostek napędowych dołączą jeszcze: - 1,6-litrowy motor benzynowy z turbodoładowaniem (318i o mocy 152 KM); - słabszy, 2-litrowy turbobenzyniak (320i o mocy 184 koni i 325i o mocy 215 KM); - słabszy, 2-litrowy turbodiesel (316d o mocy 116 KM i 318d o mocy 143 KM); - hybryda 3 ActiveHybrid (340 koni i układ napędowy serii 5 , debiut jeszcze w 2012 roku).

BMW wielokrotnie używa zresztą sformułowania "po raz pierwszy". Nowa seria 3 może dysponować kolorowym wyświetlaczem head-up, systemem kamer dookoła samochodu, wspomagającym parkowanie, układem kontroli pasa ruchu i "martwego pola", asystentem nagłego hamowania, aktywnym tempomatem, "inteligentnym" oświetleniem, systemem Night Vision z funkcją rozpoznawania pieszych oraz zaawansowaną telematyką z dostępem do internetu i mobilnych aplikacji. Lista wyposażenia zawiera także mechanizm bezdotykowego otwierania tylnej klapy. Za nazwą Driving Experience Control kryje się z kolei elektronika sterująca zestrojeniem zawieszenia, układu kierowniczego, automatycznej przekładni i przepustnicy. Poza trybami Comfort, Sport i Sport+ (wyłączony system ESP) kierowca może wybrać wariant ECO Pro, ograniczający zużycie paliwa.

BMW 328i napędza 2-litrowy benzyniak z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbosprężarką typu twin-scroll (spaliny prowadzone do turbiny dwoma kanałami) i układem płynnej regulacji wzniosu zaworów dolotowych Valvetronic. Osiąga on moc 245 koni w zakresie 5000-6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1250-4800 obr./min. Efekt? 5,9 s do "stówki" (6,1 s z automatem), prędkość maksymalna 250 km/h i średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km (6,3 l/100 km z automatem). Model waży 1430 kg.

BMW 3 (E36)BMW 3 (E36) BMW 3 (E36) Wybierz najlepszą generację BMW 3

Mocniejsze 335i dysponuje 3-litrowym, turbodoładowanym motorem benzynowym R6 o mocy 306 KM w zakresie 5800-6000 obr./min i maksymalnym momencie 400 Nm przy 1200-5000 obr./min. Przyspieszenie do setki trwa 5,5 s, prędkość maksymalna sięga 250 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosi 7,9 l/100 km (7,2 l/100 km z automatem). Masa własna to 1510 kg.

BMW 320d występuje w wersji "cywilnej" oraz z ekologiczną metką, czyli EfficientDynamics. W przypadku pierwszej z nich 2-litrowy turbodiesel generuje moc 184 koni przy 4000 obr./min i maksymalny moment 390 Nm w zakresie 1750-2750 obr./min. Auto dobija do setki w 7,5 s (7,6 s z automatem) i rozpędza się do 235 km/h (230 km/h z automatem). Średni apetyt to według BMW zaledwie 4,5 l/100 km (z automatem 4,4 l/100 km).

Mistrzem oszczędności jest jednak 320d EfficientDynamics, zasilane 2-litrowym turbodieslem o mocy 163 KM przy 4000 obr./min i maksymalnym momencie 390 Nm w przedziale 1750-2750 obr./min. Na każde przejechane 100 km z baku ubywa tu średnio 4,1 l. Na przyspieszenie od zera do setki "trójka" potrzebuje 8 s (8,1 s z automatem), a wskazówka prędkościomierza kończy swój bieg na 230 km/h (225 km/h z automatem).

Bez względu na typ napędu, każda z wersji zostanie uzbrojona w system start-stop, układ odzyskiwania energii podczas hamowania, elektromechaniczne wspomaganie, ogumienie o mniejszych oporach toczenia, "inteligentne" sterowanie pompą oleju i wody oraz kompresorem klimatyzacji, a także wskaźnik optymalnej zmiany biegu (odmiany z ręczną skrzynią). "Zielony" pakiet EfficientDynamic to dodatkowo obniżone o 10 mm zawieszenie, specjalny krój aluminiowych obręczy i dłuższe przełożenie główne skrzyni.

Nowe BMW serii 3 dostępne będzie w jednej z trzech zróżnicowanych linii wyposażenia: Sport, Luxury i Modern. W salonach zagości w lutym 2012 roku. Cena? O 4 procent wyższa od poprzednika. Latem na rynek trafi wariant z pakietem M Sport, z niższym o 10 mm prześwitem, twardszymi nastawami zawieszenia i sportowymi akcentami nadwozia.

Marcin Sobolewski

ZOBACZ TAKŻE:

Ameryko, diesle nie śmierdzą! - REKLAMA BMW 3

Cała prawda o BMW - OZNACZENIA GENERACJI

BMW 320 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA