Skoda Fabia RS | Długi dystans - 15 tys. km

Nasza Skoda przejechała już 15 tys. km. Komputer wyświetlił informację, że powinniśmy się stawić na przegląd w serwisie. Nie ma na co czekać. Sprawdzimy, ile kosztuje pierwsza wizyta w ASO i co zostanie wymienione

Zwykle w samochodach marki Skoda przegląd wykonuje się rzadziej, co 30 tys. km. Nasza usportowiona odmiana, która z litra pojemności z pomocą kompresora i turbo jest w stanie wykręcić 128 KM, wymaga jednak częstych odwiedzin w serwisie.


W poprzednich odcinkach:
Skoda Fabia RS - start

Skoda Fabia RS - 5 100 km

Skoda Fabia RS - 7 500 km

Skoda Fabia RS - 11 395 km

Jakie uwagi zgłosiliśmy po przejechaniu 15 tys. km? Fabia RS na nierównościach cicho pobrzękuje. Mamy wrażenie, że dźwięki związane są ze skrzynią biegów, ponieważ zmiana przełożeń wygasza ten hałas. Zgłosiliśmy nasze spostrzeżenie w serwisie. Mechanicy zbadali temat. Odpowiedz była krótka - ta przypadłość nie wymaga interwencji i nie ma powodu do obaw. Ten typ tak po prostu ma. Na pocieszenie dodamy zaniepokojonym klientom, że dźwięk występował od momentu kiedy zaczęliśmy jeździć autem. Po 15 tys. kilometrów nie nasilił się ani nie znikł.

Okazuje się również, że Fabia RS ma zdolność regeneracji. Zdarzyło się (i to nie w mrozie) że prawa tylna, sterowana elektrycznie szyba odmówiła posłuszeństwa. Ale wystarczyło zostawić Skodę na noc w samotności, by dolegliwość ustąpiła. Nawrót objawów się nie powtórzył. Kobieta zmienną jest, podobnie Skoda Fabia.

Przy tego typu wysilonych silnikach warto częściej sprawdzać poziom oleju. Skoda Fabia RS nie ma lekkiego żywota w naszej redakcji. Po 12 tys. km zauważyliśmy, że poziom oleju w silniku spadł i trzeba było uzupełnić 0,5 litra. Powód? Najprawdopodobniej dłuższa jazda na niemieckich autostradach, gdzie podróżowaliśmy się z dużymi prędkościami. Trudno się dziwić, że silnik zużył trochę oleju. To normalny objaw. Sprawdzimy, czy po wymianie oleju na świeży (Castrol SLX 5W30) i po przejechaniu następnych kilku tysięcy kilometrów trzeba będzie uzupełniać jego poziom i was o tym poinformujemy (więcej na temat oleju).

Więcej uwag co do kondycji naszego RS-a nie mamy. Najbardziej obawialiśmy się, że na polskich drogach uszkodzimy 17-calowe koła z niskoprofilowymi oponami (205/40), ale jak na razie i obręcze i opony są w jak idealnym stanie.

Pierwszy przegląd Skody Fabii, po 15 tys. km obejmuje wymianę oleju i filtra oraz kontrolę stanu auta. W autoryzowanej stacji to wydatek ok. 800 zł. W przypadku naszego RS-a poza kontrolą nie wykonano żadnych dodatkowych czynności serwisowych.

Szczepan Mroczek

Skoda Fabia RS | Kompendium

Nadwozie 5-drz., 5-os.
Silnik R4 benz., kompresor i turbosprężarka, 1390 ccm
Moc 180 KM przy 6200 obr./min
Moment 250 Nm przy 2000 obr./min
Napęd na koła przednie
Skrzynia 7b, dwusprzęgłowa zautomatyzowana
Zawieszenie przód
kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Ogumienie 205/40 R17
Wymiary 399,2 x 164,2 x 149,8 cm
Rozstaw osi 246,2 cm
Masa 1318 kg
Poj. bagażnika 300/1163 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l
Przyśp. 0-100 km/h 7,3 s
Śr. spalanie (fabryczne)
6,2 l/100 km
V maks. 226 km/h
Cena 73 800 zł


Skoda Fabia RS | Test długodystansowy

Aktualny przebieg: 14 900 km
Średnie spalanie: 9,1 l/100 km
Usterki: hałas ze skrzyni biegów
Koszty: 800 zł (przegląda po 15 tys. km)

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Fabia i Octavia w nowych, rodzinnych wersjach

Dlaczego Polacy nie lubią Skody?

Skoda Octavia - ogłoszenia

Więcej o: