Salon Frankfurt 2011 | Jaguar C-X16

Prototypowy Jaguar C-X16 to przedsmak nowego sportowego kociaka. Pod względem osiągów i prowadzenia Brytyjczycy chcą znokautować Porsche

Dla zachowania wzorowego rozkładu mas, akumulatory zlokalizowano w Jaguarze C-X16 za fotelami.

Cóż, Jaguar C-X16 nie ma dystyngowanej sylwetki modelu XK, brak mu też seksapilu E-Type'a. Agresywnie pocięty przedni zderzak z szerokim, owalnym wlotem powietrza, nadęte błotniki czy klinowaty profil zdradzają jednak, że luksusu w nim tyle, ile trzeba, a sportu - tyle, ile się tylko zapragnie. Jak mówi Ian Callum, nadworny stylista Jaguara, inspiracją dla wyglądu nowego coupe były modele z przeszłości, słynące z "czystej" linii nadwozi.

Wyrzeźbiona z aluminium karoseria Jaguara C-X16 liczy 444,5 cm długości, 204,8 cm szerokości i niespełna 130 cm wysokości. Na odległość między osiami przypada 262,2 cm, a wjazd na wagę kończy się wynikiem 1600 kg. Brytyjczycy chwalą się, że udało im się uzyskać rozkład mas równy 50:50. Dwumiejscową kabinę ze zorientowaną na kierowcę deską rozdzielczą wypełnia zapach skóry Poltrona Frau i łagodny poblask włókna węglowego. Centralne miejsce zajmuje tu ekran OLED, wykorzystujący diody organiczne.

Pokryta alcantarą dźwignia biegów zawiaduje 8-biegowym automatem, połączonym z nowym benzyniakiem V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Doładowany mechanicznie, z pojemności 3 litrów generuje zawrotną moc 380 koni i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jakby tego było mało, w sukurs przyjdzie mu 95-konny silnik elektryczny, generujący 235 Nm momentu. Wystarczy, że kierowca wbije czerwony guzik, zlokalizowany na wieńcu kierownicy, i przez 10 sekund może korzystać z dodatkowej siły napędowej. Ta trafia oczywiście do tylnych kół.

Piorunujące osiągi - przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,4 s i od 80 do 120 km/h w 2,1 s oraz prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 300 km/h - Jaguar przykrywa ekologicznym płaszczykiem. Do prędkości 50 km/h potrafi się bowiem poruszać jedynie przy użycia silnika elektrycznego, nie emitując ani grama tego obrzydliwego dwutlenku węgla. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie... 7,1 l/100 km. Na pokładzie nie zabrakło systemu start/stop, zdolnego uruchomić benzynową jednostkę w ciągu 300 ms. To mniej więcej tyle, ile zajmuje przeniesienie prawej stopy z pedału hamulca na pedał gazu.

 

Brytyjskie coupe będzie jedną z atrakcji zbliżających się targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Wrota wystawy otwierają się 13 września, ale u nas już teraz możecie śledzić szczegóły najciekawszych premier. Zapraszamy do naszego przewodnika i do galerii zdjęć Jaguara C-X16 .

Marcin Sobolewski

ZOBACZ TAKŻE:

Paryż 2010 - Jaguar C-X75 - prawie jak rakieta

Jaguar XKR-S - witamy w klubie 300 km/h!

Jaguar XK - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.