362 km/h Skodą Octavią RS

Najpierw padł rekord 202, później 205 mile na godzinę. Po drobnych poprawkach aerodynamiki Octavii RS udało się dobić do 215

W przejeździe kwalifikacyjnym Bonneville Speed Week 2011 było jeszcze lepiej. Skoda Octavia RS z brytyjskim kierowcą za kierownicą popędziła 225 mil na godzinę czyli ponad 362 km/h.

Żadna inna Skoda na świecie nie jechała szybciej. A jesteśmy świadkami przejazdów kwalifikacyjnych. Aby rekord klasy pojazdów seryjnych turbodoładowanych został oficjalnie uznany i pobity, auto z Mlada Boleslaw musi przekroczyć 216 mil na godzinę.

Nie obyło się bez kłopotów. Przy odpaleniu spadochronu, jedynego efektywnego hamulca przy takich prędkościach, wypadł prawy reflektor, a spod maski zaczął wydobywać się dym. Okazało się, że nic poważnego się nie wydarzyło. Jak zapewniają mechanicy rekordowy przejazd nie jest zagrożony

Skoda Octavia RS została przygotowana specjalnie na weekend prędkości w Boneville przez brytyjskich mechaników. Pod maską znajduje się seryjny dwulitrowy silnik zasilany paliwem 120 oktanowym, stosowanym podczas wyścigów i pompowany wielką turbosprężarką. Efekt? Około 500 KM (pomiar mocy na kołach).

Aby rozwinąć tak dużą prędkość połączono silnik ze standardową 6-biegową skrzynią wyciągniętą prosto ze Skody Octavii Greenline, która ma bardzo długie przełożenia. Do tego kilka drobnych modyfikacji aerodynamicznych: obniżone zawieszenie, zderzak z Greenline, pełne kołpaki i bardziej wytrzymałe opony pozwoliły na rozpędzenie Octavii do 362 km na godzinę.

Mimo, że Octavia jest pozbawiona foteli, wykładzin i boczków w drzwiach jej masa przekracza 2 tony. Dlaczego? Klatka, system przeciwpożarowy, spadochron i modyfikacje mechaniczne ważą swoje. Jednak spora nadwaga przy jeździe z taką prędkością na wprost to nie wada, a mocna strona. Podczas Bonneville Speed Week każda siła przyciskająca auto do ziemi przy prędkości ponad 300 km/h jest mile widziana.

Weekend prędkości w Bonneville to mekka wszystkich, którzy marzą o biciu rekordów prędkości. Tu nie liczy się zawieszenie, precyzja układu kierowniczego czy przyspieszenie. Tutaj liczy się jedynie prędkość maksymalna. Każdy kto przejdzie krótkie szkolenie, spełni wymogi bezpieczeństwa może spróbować swoich sił i sił swojej maszyny. Na umownej linii startu stają pojazdy w przeróżnych klasach (w sumie jest ich ponad 800). Motocykle, trzykołowce, klasyczne hot-roady, auta zabytkowe, pick-upy, auta GT, samochody elektryczne no i prawdziwe demony prędkości - streamlinery. Zobacz galerię

Jakie rekordy padną w tym roku? Sprawdzamy to dla Was w samym Bonneville. Już niedługo kolejna relacja prosto z USA - zapraszamy.

Juliusz Szalek

 
 
 

ZOBACZ TAKŻE:

Zobacz galerię z Bonneville Speed Week 2011

Maybach Zeppelin - reinkarnacja

Maybach - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA