Łada Granta - tani sedan z Rosji

Podczas salonu samochodowego w Moskwie zadebiutuje Granta, nowy model Łady. Ten tani samochód ma w zamierzeniu zastąpić trzy modele: mocno przestarzałego 2107, Kalinę sedan i Samarę II sedan

Łada Granta, znana też jako 2190 to model przełomowy dla rosyjskiego producenta. Nie chodzi tu o zastosowanie jakiejś wyjątkowo nowoczesnej technologii, czy o zupełnie nową konstrukcję, ale o ilość modeli, które Granta musi godnie zastąpić.

Łada Kalina sedanŁada Kalina sedan fot. VAZ Łada Kalina produkowana jest w trzech odmianach nadwoziowych: hatchback, sedan i kombi. Łada Granta zastąpi w przyszłości Kalinę sedan

Granta powstała na płycie podłogowej znanej już z Łady Kaliny reprezentującej segment B. Obydwa samochody mają identyczny rozstaw osi wynoszący 247 cm, ale wyraźnie różnią się długością. Kalina sedan mierzy 404, a Granta już 426 cm, przez co pojemność bagażnika wzrosła z 450 do 480 l.

Łada Granta będzie dostępna w trzech kompletacjach wyposażenia: Standard, Norma i Lux. Wersja podstawowa ma na wyposażeniu poduszkę powietrzną kierowcy i... to wszystko. W zamierzeniu producenta zastąpi ona model 2107. Łada Granta Norma zastąpi kolejnego sedana, Samarę sedan. Decydując się na ten model klient otrzyma większe 14-calowe koła z kołpakami (Standard ma gołe 13-ki), elektrycznie opuszczane szyby przednie, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, filtr kabinowy(!), centralny zamek, czy komputer pokładowy. Najbogatsza wersja Lux zastąpi w perspektywie Kalinę sedan. Jej wyposażenie to dodatkowo m.in. ABS, poduszka powietrzna pasażera, elektrycznie opuszczane szyby tylne, klimatyzacja, felgi aluminiowe, radio CD, dzielona tylna kanapa, zagłówki tylne.

Pod maską może pracować jedna z trzech wersji silnika benzynowego o poj. 1,6 l. Żeby ułatwić klientom wybór każdej wersji wyposażenia przyporządkowano konkretną wersję silnikową. Tak więc podstawowa wersja Standard napędzana jest silnikiem z 8-zaworową głowicą generującym 80 KM. Bogatsza wersja Norma ma już pod maską 16-zaworową wersję o mocy 90 KM. Klient, który zdecyduje się na wersję Lux otrzyma auto z silnikiem o mocy 98 KM. Niezależnie od mocy osiągi są bardzo zbliżone. Przyspieszenie 0-100 km/h oscyluje w zakresie 11,8-12,5 s, a prędkość maksymalna w zakresie 164-168 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi niezależnie od wersji 7,3 l/100 km.

Aby zrobić miejsce dla nowej linii produkcyjnej, Autovaz zakończył już produkcję modelu 2107 opartego jeszcze na licencji na Fiata 124. Łada Granta pojawi się w rosyjskich salonach w grudniu tego roku. Cena podstawowej wersji Standard zaczynać się będzie od 219 tys. rubli, czyli ok. 22 200 zł (wg śr. kursu z 4.08.2011).

Póki co nie ma żadnych informacji na temat planów wejścia z tym modelem na rynki europejskie. Jeśli Autovaz ma takie zamiary, musi najpierw włączyć do oferty "czystsze" silniki. Obecne jednostki napędowe Łady spełniają zaledwie normę Euro3, co uniemożliwia otrzymanie homologacji europejskiej.

Łada Granta - pierwsza prezentacja

Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Łada 2107 - to już jest koniec

Łada w "Transformers" | Wideo

Łada - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA