Ford World Rally Team

Wczoraj przy okazji relacji z Karowej zaprezentowaliśmy Wam rajdowy zespół Citroena. Dziś czas na największego rywala francuskiego teamu - BP Ford Abu Dhabi World Rally Team

Ford startuje w rajdach na najwyższym poziomie od wczesnych lat 70. Początek rajdowej historii marki należał oczywiście do słynnego Escorta. Kolejne generacje tego auta ścigały się na trasach najważniejszych rajdów świata aż do 1998 roku, ale tylko raz udało się zdobyć mistrzostwo w klasyfikacji konstruktorów - w 1979 roku.

W 1997 roku szefem zespołu został Malcolm Wilson, były kierowca rajdowy. Od Rajdu Monte Carlo w 1999 roku kierowcy Ford a jeździli już Focusem - następcą Escorta. Skuteczność nowego auta była dużo większa, choć przyszła dopiero po kilku latach - Ford zdobył tytuł mistrza w 2006 i 2007 roku, głównie dzięki wyczynom Marcusa Gronholma. W tych dwóch sezonach Fin przegrywał walkę o tytuł kierowców tylko z Sebastienem Loebem z Citroena. Odpowiednio jednym i czterema punktami.  

Obecnie w rajdach startuje już druga generacja samochodu - jego pełna nazwa brzmi Ford Focus RS WRC 09. Etatowymi kierowcami BP Ford Abu Dhabi World Rally Team są dwaj młodzi Finowie - Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala. Czasem jako trzeci kierowca startuje Szejk Khalid Al Qassimi, reprezentant sponsora - Abu Dhabi.

Mikko Hirvonen został zatrudniony przez fabryczny team Forda po raz pierwszy w 2003 roku, jako kierowca numer trzy. Rok później jeździł dla Subaru, by w 2005 roku zasiąść ponownie za kierownicą Forda, jednak tym razem prywatnego. Pokazał na co go stać, prowadząc przez długi czas w Rajdzie Akropolu. W 2006 roku powrócił do fabrycznego teamu Forda. To właśnie w tym sezonie zespół w składzie Gronholm/Hirvonen sięgnął po pierwsze miejsce wśród konstruktorów, powtarzając ten wyczyn także sezon później. Także w tym roku Hirvonen wygrał swój pierwszy rajd WRC - rundę w Australii.

W roku 2008, po odejściu Gronholma na sportową emeryturę, 27-letni Hirvonen został najmłodszym w historii kierowcą fabrycznym numer jeden. Udowodnił, że doskonale nadaje się na to miejsce - pokazał jak skutecznym jest kierowcą, zdobywając jako pierwszy w historii punkty w każdej rundzie WRC. W sumie Hirvonen wygrał w karierze osiem rajdów najwyższej rangi a w obecnym sezonie zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji kierowców z siedmioma punktami straty do Sebastiena Loeba.

Na czwartym miejscu znajduje się Jari-Matti Latvala, ze stratą 30 punktów do lidera. Dwudziestoczteroletni Fin dołączył do zespołu Forda w 2008 roku. Już na początku sezonu pokazał jak wielkie ma możliwości, wygrywając Rajd Szwecji. Oprócz tego zwycięstwa, ma na swoim koncie jeszcze jedno - z tegorocznego Rajdu Sardynii. Latvala często pokazuje, że jest najszybszym kierowcą w stawce, prowadząc z dużą przewagą na początku rajdów. Niestety, niemal równie często zdarza się, że ląduje poza trasą. Gdyby młody Fin umiał zachować zimną krew, miałby już na swoim koncie kilka razy więcej zwycięstw. Sam Sebastien Loeb przyznał w zeszłym roku, że to Latvala jest tym kierowcą, którego Francuz obawia się najbardziej.

Jednak to obaj zawodnicy Forda są groźną konkurencją dla Citroena. Ostatnie dwa rajdy to triumf Finów. Zapowiada się więc ciekawa rywalizacja podczas Rajdu Polski. Hirvonen na pewno będzie próbował jeszcze bardziej zbliżyć się do Loeba. Ale póki co, to Francuz jest wciąż najlepszym kierowcą - pięć zwycięstw z rzędu na początku sezonu mówi samo za siebie. Poza tym, Loeb już nieraz chwalił się, że system opisu jaki wypracował z Danielem Eleną jest tak dobry, że już na starcie ma sporą przewagę nad konkurentami. Zwłaszcza teraz, kiedy nikt ze światowej czołówki nie zna polskich tras, ten aspekt będzie miał ogromne znaczenie.

Jan Kopacz

Loeb, Sordo i Citroen WRC - informacje o zespole - ZOBACZ TUTAJ

Ford Focus RS wbrew fizyce - test - ZOBACZ TUTAJ

Poślizgi lepsze niż w rajdach - WIDEO

Samochody: Ford Focus - ogłoszenia

Więcej o: