Fiesta R2 - zapowiedź nowego WRC

W przeddzień Rajdu Sardynii, Malcolm Wilson, szef M-Sport pokazał światu nową rajdówkę - Forda Fiestę R2. Następnym krokiem rozwoju samochodu będzie klasa S2000 - od przyszłego roku takimi autami ścigać się będą kierowcy w WRC

Oszczędności i cięcie budżetów dopadają nie tylko Formułę 1. W tym sezonie w cyklu WRC zabrakło nawet marki, która dla wielu jest synonimem rajdów - Subaru. Taka sytuacja nie mogła trwać dłużej, bo groziłoby to wycofaniem się dwóch ostatnich fabrycznych zespołów - Forda i Citroena i upadkiem rajdów na najwyższym poziomie.

Dlatego... poziom obniżono. Od 2010 roku najwyższą klasą będzie S2000 (wolnossące silniki o pojemności do 2 000 cm3) i to bez zapowiadanego jakiś czas temu zestawu z turbo. Oznacza to, że dużo więcej kierowców będzie w stanie podołać wymogom finansowym WRC a rajdy staną się jeszcze ciekawsze. W końcu rywalizacja Forda i Citroena mogła się już wielu kibicom znudzić. Co ciekawe, te dwa fabryczne teamy nie mają jeszcze samochodów gotowych startować w przyszłym sezonie. Wiadomo, że Ford wystawi Fiestę S2000, a Citroen najprawdopodobniej nowe C3, lub DS Inside. Do WRC wróci zapewne Peugeot i Skoda (wrażenia z jazdy Skodą Fabią S2000 znajdziesz tutaj), ale równie istotnymi graczami będą Fiat , Proton. Niestety nic nie słychać o tym, by Subaru czy Mitsubishi przygotowywało jakiekolwiek auto S2000. Szkoda. 

Póki co, Ford zaprezentował Fiestę w specyfikacji R2, czyli konkurentkę niedrogiego i bardzo popularnego u nas rajdowego auta - Citroena C2 R2 Max. Wreszcie może będzie ciekawiej, choć Citroeny zdobyły już sobie taką renomę, że Ford będzie musiał długo powalczyć u nas o swoje. Liczby pokazują, że sporą przewagę mają Francuzi. Z pełnymi osądami poczekajmy jednak na wyniki.

Porównanie mocy wychodzi na korzyść Citroena: 190 KM przy 7750 obr/min. kontra 160 KM przy 7500 obr/min. w Fieście. Spora przepaść. Za to różnica w momencie obrotowym nie jest już tak duża: Citroen 175 Nm przy 5500 obr/min., Ford 182 Nm przy 5700 obr/min. W obu autach zamontowano pięciobiegowe sekwencyjne skrzynie Sadev - to jeden z wymogów klasy R2, dzięki któremu nawet tak małe auta stają się w pełni profesjonalnymi i konkurencyjnymi rajdówkami.

We wrześniu Ford ma pokazać Fiestę w specyfikacji S2000, gotową do startów od początku sezonu 2010. Być może dzięki temu, Citroen wreszcie zostanie w tyle. Już w marcu szef działu sport Olivier Quesnel zapowiada, że jego team nie wyrobi się z budową nowego samochodu na początek sezonu i że może się to stać najwcześniej w połowie 2010 roku. Szykują się rewolucje rodem z Formuły 1. Miejmy nadzieję, że nie będzie aż tak "ciekawie"...

Jan Kopacz

Citroen DS Inside - szyty na Twoją miarę - ZOBACZ TUTAJ

Kochasz rajdy? - Pokochasz ten film 

Samochody: Ford Fiesta - ogłoszenia

Więcej o: