Brawn: Nowe przepisy ułatwią wyprzedzanie

Szef zespołu Honda Racing F1, Ross Brawn, sądzi że dzięki zakazowi używania koców grzewczych oraz nowym przepisom dotyczącym aerodynamiki, które wchodzą w życie od następnego sezonu ...
Szef zespołu Honda Racing F1, Ross Brawn, sądzi że dzięki zakazowi używania koców grzewczych oraz nowym przepisom dotyczącym aerodynamiki, które wchodzą w życie od następnego sezonu, wyprzedzanie będzie o wiele łatwiejsze.

Chcąc sprostać nowym wymaganiom kształt skorupy wozu będzie musiał ulec radykalnym zmianom. To z kolei umożliwi kierowcom jazdę w mniejszych odstępach, zwiększając tym samym szanse na wyprzedzenie przeciwnika.

"Bolidy będą miały znacznie mniejszą siłę dociskową niż mają teraz, toteż ich zachowanie podczas jazdy będzie zupełnie inne" - twierdzi Brawn.

"Mając większą przyczepność mechaniczną niż aerodynamiczną kierowcy będą w stanie jechać bliżej poprzedzających wozów.”

"Jest wiele powodów dla których te rozwiązania są lepsze od poprzednich, jednakże zawsze istnieje możliwość, że czegoś nie wzięto pod uwagę. Musimy poczekać i zobaczyć, jak nowe rozwiązania sprawdzą się w praktyce."

Więcej wątpliwości budzi inna zmiana, która od przyszłego sezonu ma wejść w życie – zakaz używania koców grzewczych. Po testach w Barcelonie okazało się, że kierowcy mają spore problemy z utrzymaniem się na torze, gdy opony nie są odpowiednio rozgrzane.

W związku z tym pojawiły się głosy, że zespoły chcąc zminimalizować straty jakie ciągnie za sobą jazda na zimnych oponach, ograniczą liczbę pit stopów do niezbędnego minimum.

Brawn jest innego zdania sugerując, że wprowadzone rozwiązania dadzą większe pole do popisu strategom.

"Nie sądzę, aby tak miało się stać" - stwierdził zapytany o to, czy spodziewa się bardziej zachowawczych strategii.

"Uważam, że dzięki temu stratedzy zespołów będą mogli w pełni zaprezentować swoje umiejętności. W przyszłym roku wyjeżdżając na tor ze świeżym kompletem opon, będziesz bardzo wolny. Wyobraźcie sobie sytuację, że właśnie wtedy wyprzedza cię zawodnik, który za chwilę będzie musiał zjechać na pit stop."

"Ty natomiast w trakcie następnych okrążeń trzymasz się blisko niego, jednocześnie rozgrzewając opony. Zaraz potem przeciwnik zjeżdża do alei serwisowej i wyjeżdża na zimnych oponach, a ty w tym momencie masz dogodną sytuację, żeby go wyprzedzić. To tylko jeden ze scenariuszy, które mogą się wydarzyć. Strategia typu "kto najdłużej jedzie - wygrywa" w takich warunkach może nie zdać egzaminu.”

"Dodatkowo opony z każdym okrążeniem są coraz wolniejsze. To otwiera kolejny obszar dla kreatywności speców od strategii."

"Jadąc na nie rozgrzanych oponach jesteś bezbronny jak dziecko. Każdy będzie chciał cię wyprzedzić."

"Tak właśnie sobie to wyobrażam. Coś podobnego można zobaczyć w GP2 i mam nadzieję, że wyścigi Formuły 1 pójdą właśnie w tym kierunku."