Poprawianie strefy parkowania na Zatorzu. Ale nie tylko

Od piątku zacznie obowiązywać trzecia podstrefa, która obejmie zasięgiem część Zatorza. Postój będzie tam tańszy niż do tej pory. Przy okazji zmieni się też regulamin dotyczący parkingu przy starej ul. Warszawskiej.
Jeśli ktoś sądził, że wprowadzone w ubiegłym roku rozwiązania zlikwidują problem parkowania w Olsztynie, to był niestety w błędzie.

Byliśmy już świadkami rozszerzania strefy o pl. Solidarności, pl. Dunikowskiego i postój przy starej ul. Warszawskiej.

Nowa podstrefa

Od piątku wchodzą w życie kolejne uchwalone przez radnych (na majowej sesji) zmiany dotyczące zasad parkowania. Z propozycją wyszli drogowcy, którzy, jak twierdzą, wsłuchali się w głosy mieszkańców wskazujących, że po podwyżce stawek strefa na Zatorzu opustoszała. - Proponowali więc w ogóle zniesienie strefy. Uznaliśmy, że to posunięcie zbyt daleko idące i spowodowałoby ucieczkę parkujących z centrum właśnie na Zatorze - mówi Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

I wyjaśnia: - Z badań zapełnienia parkingów przeprowadzanych przez pracowników Strefy Płatnego Parkowania wynika, że kierowcy średnio wykorzystywali około 60 proc. miejsc na Zatorzu. Optymalne napełnienie to 85-90 proc. Postanowiliśmy zatem wprowadzić nową tańszą podstrefę tzw. zieloną.

Przypomnijmy, że po reorganizacji systemu parkowania w kwietniu 2012 r. Olsztyn został podzielony na dwa sektory: czerwony (droższy, ścisłe centrum) i żółty (tańszy). Obecnie wprowadzona strefa zielona będzie obowiązywała tylko na Zatorzu, tam gdzie do tej pory funkcjonowała żółta.

Taniej na Zatorzu

Na czwartkowy wieczór drogowcy zaplanowali początek przygotowań dostosowujących oznakowanie i oprogramowanie parkomatów do nowych rozwiązań. W piątek zaś od godz. 9 kierowcy zostawiający auta w tej części Olsztyna za półgodzinny postój zapłacą 50 gr (do tej pory było to 70 gr). Za pierwszą godzinę postoju trzeba będzie uiścić opłatę w wysokości 1,30 zł (zamiast 2 zł ), za drugą - 1,50 zł, za trzecią godzinę - 1,8 zł, za każdą następną - 1,3 zł.

Dodatkowo kierowca, który wykupił i ma aktualny bilet w droższej strefie czyli żółtej lub czerwonej, będzie mógł przestawić auto do podstrefy zielonej bez wykupywania kolejnego biletu.

Na tym nie koniec zmian

Będą one dotyczyły także rejonu Starego Miasta. Nowością, jaka zacznie obowiązywać 5 lipca, jest to, że posiadacze abonamentu mieszkańca starówki będą mogli zaparkować swoje samochody także na nowym parkingu przy starej ul. Warszawskiej. Jest to reakcja na wniosek Bartłomieja Biedziuka z Obywatelskiego Olsztyna. Zaproponował on, by mieszkańcy Starego Miasta mogli zostawiać taniej swoje pojazdy nie tylko w obrębie wąskich uliczek sąsiadujących z ich domami, ale także na parkingach przy ul. Mochnackiego (na to nie było zgody) i właśnie ul. Warszawskiej. - Dobrze że umożliwiono w ramach abonamentu zostawianie tam samochodów, ale pamiętać trzeba, że jest to parking nieoświetlony i bez monitoringu. Dlatego nie zachęca to do zostawiania pojazdu na dłuższy czas - mówi społecznik. - Dalej stoję na stanowisku, że postój na Mochnackiego powinien być udostępniony także mieszkańcom.

Nie jest wykluczone, że w przyszłości dojdzie do kolejnych modyfikacji. - Najwięcej problemów mamy na granicy podstref. Dostajemy sygnały, że kierowcy "uciekają" np. z pl. Solidarności, bo wolą darmowy postój na pobliskich ulicach Narutowicza i Grotha - zwraca uwagę Paweł Pliszka.

W 2012 r. wpływy z tytułu opłat za parkowanie w Olsztynie wyniosły 3,7 mln zł.

Więcej o: