40 lat elektrycznych BMW

ActiveE nie jest pierwszym prototypem elektrycznego BMW. Wszystko zaczęło się w 1972 roku tuż przed Igrzyskami Olimpijskimi w Monachium
Rimac e-M3 - najszybsze auto elektryczne świataNajszybsze auto elektryczne świata

Moc - 42 KM, prędkość maksymalna - 100 km/h. Cel: przejechać 40 km, czyli długość maratonu. Wyznaczono go pierwszemu autu z napędem elektrycznym zbudowanemu w zakładach BMW. W nadwozie modelu 1602, zamiast klasycznego silnika spalinowego, wstawiono potężną baterię 12 akumulatorów samochodowych Varta ważących 350 kg. Ile można na tym przejechać? No cóż, w ruchu miejskim ok. 30 km, ale jeśli jedzie się oszczędnie i nie trzeba często się zatrzymywać, można "zaliczyć maraton". BMW się udało.

Prace nad napędem kontynuowano, ale już nieco poważniej podchodząc do tematu. W kolejnym prototypie także zbudowanym w oparciu o 1602-kę, nazwanym LS Electric z 1975 roku zastosowano już akumulatory przemysłowe. Celem było uzyskanie mniejszej masy baterii przy identycznym zasięgu. Wynik to 314 kg. Kolejne prototypy z lat 1987-1990 (325 iX Electric) miały już wysokowydajne akumulatory sodowo-siarkowe (NaS), specjalnie zaprojektowane pod kątem użycia w samochodach. Pozwalały już na pokonanie 150 km. Ich twórcą była spółka ABB.

Pierwszy przełom nastąpił na początku lat 90., kiedy to BMW pokazało prototyp E1 miejskiego autka elektrycznego o napędzie elektrycznym. Wagę akumulatorów zredukowano do 200 kg, dzięki czemu auto pozostało stosunkowo lekkie i mogło pokonać 150 km w ruchu miejskim. Silnik o mocy 43 KM zapewniał przyzwoite osiągi. Plany obejmowały limitowaną produkcję i lizingowanie aut w celach badawczych. Do produkcji nie doszło, ale prace kontynuowano sprawdzając różne rodzaje akumulatorów i silników elektrycznych (o mocach do 60 KM).

Salon Genewa 2011 | BMW ActiveEGenewa 2011 | BMW ActiveE

Kolejny przełom miał miejsce w 2008 roku, kiedy to pokazano Mini E. Co prawda waga akumulatorów wzrosła do 260 km, ale moc silników to aż 200 KM. Dzięki temu elektryczne auta BMW przestały być "okazami laboratoryjnymi" i dogoniły pod względem większości osiągów samochody o klasycznym napędzie. W 2009 roku Mini E w limitowanej serii trafiło do pierwszych klientów. Mini E obsługiwały też Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Na bazie tej technologii w 2010 roku powstało BMW ActiveE, bazujące na serii 1 coupe. W 2011 roku wyprodukowano ponad 1000 sztuk Active E.

Jaki będzie kolejny krok? Nie jest to już żadną tajemnicą. W przyszłym roku do produkcji seryjnej ma wejść miejski i3, nieco później sportowy i8.

 

ZOBACZ TAKŻE:

BMW i3 bez tajemnic

Wszystko o sportowym BMW i8

BMW 325 - ogłoszenia

Więcej o: