Czym różnią się klasy A i F | Etykiety

Ponad połowa naszych czytelników uważa, że obowiązkowe etykiety naklejane przez producentów na nowych oponach pomogą w wyborze optymalnej gumy. Przeciwnego zdania jest 4 proc. głosujących, którzy przy zakupie, kierują się wyłącznie opinią sprzedawcy lub ceną
Sprawdź, ile można zaoszczędzić kupując właściwe opony

24 proc. głosujących uznało, że na etykiecie jest za mało informacji (zewnętrzny hałas toczenia, przyczepność na mokrym, opór toczenia czyli zużycie paliwa przyp. red). 12 proc. jest zdania, że etykiety są nieprzydatne i wolą opinię niezależnych testów. Jak się okazuje zdecydowana mniejszość klientów podczas zakupu patrzy jedynie na cenę opony lub kieruje się opinią sprzedawcy.

Etykiety są i to już pewne. Sprzedawcy i producenci będą mieli obowiązek ich zamieszczania na oponie lub dołączania do dowodu zakupu od 1 listopada tego roku. Pomijając walor użytkowy warto sprawdzić czym różnią się poszczególne klasy danej kategorii.

Bezpieczeństwo

Przyczepność na mokrej nawierzchni ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Przy prędkości 80 km/h, różnica w drodze hamowania między oponą klasy A i F może wynieść nawet 18 metrów. Podczas gdy pojazd wyposażony w opony klasy A już zahamował, ten z klasą F porusza się jeszcze z prędkością 49 km/h.

Oznacza to, że droga hamowania wydłuża się z klasy na klasę o 3 do 6 metrów, a prędkość szczątkowa wzrasta nawet o 25 km/h.

Zużycie paliwa

Obniżanie zużycia paliwa jest istotne zarówno dla zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery jak i obniżania kosztów utrzymania pojazdów. Na etykiecie wyszczególniono są oceny od A (zielona) do G (czerwona). Różnice między ocenami to zmniejszenie lub zwiększenie zużycia paliwa od 0,10 do 0,15 litra na 100 kilometrów w samochodzie ze średnim spalaniem na poziomie 6,6 l/100 km.

Jeżeli na 100 kilometrów zużywanych jest 6,6 l paliwa, poprawa o jedną klasę oznacza oszczędność od 1 do 1,5 l paliwa na dystansie 1000 kilometrów.

Hałas

Emisja hałasu ma wpływ na ogólną głośność pojazdu. Wartość na etykiecie wskazuje na poziom zewnętrznego hałasu toczenia. Im więcej kresek jest zapełnionych na rysunku, tym emisja hałasu generowana przez oponę jest większa.

Warto pamiętać, że redukcja hałasu o 3 dB oznacza w rzeczywistości redukcję hałasu blisko o połowę.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Top 5 | Samochody przydatne zimą

Testowaliśmy nowe opony Nokian - na... lato

Opony zimowe obowiązkowe?

Więcej o:
Komentarze (4)
Czym różnią się klasy A i F | Etykiety
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: slavvik

    Oceniono 2 razy 2

    A czy ktoś widział opony zimowe z oznaczeniem A? Najwyższą klasę jaką udało mi się znaleźć to C.

  • Gość: zimmny

    Oceniono 1 raz 1

    Napewno jest jakaś specjalna komórka unijna, zatrudniająca stado pracowników, którzy dbaja o to żeby informacje na etykietach były wirygodne ;-)))))))))))))))))))))))))))
    A tak naprawdę to lepsze takie etykiety niż żadne. Ja sobie z doborem opon poradzę, ale część ludzi dozna wielkiego oświecenia gdy spojrzą na taka etykietkę. Przede wszystkim uświadomia sobie że opona może być:
    - głośna lub cicha
    - przyczepna lub nie
    - dawac duże opory toczenia albo małe
    a nie tylko: dobra lub nie
    Na tej całej etykiecie tylko klasy ścieralności mi brakuje. A to dla mnie bardzo ważny parametr.

  • Gość: pat

    0

    Ja ostatnio zdziwiłem się, że tak bardzo potaniały opony Kumho KW27 - 18tki 245/40 kosztowały jeszcze miesiąc temu 900 zł, teraz są po 550. Okazało się, że "przyczepność na mokrym" mają ocenioną przez UE na "E". Gorzej niż niektóre chińczyki..

  • Gość: kirpek

    Oceniono 2 razy 0

    ja się pytam: kto określa osiągi tych opon? jak wiadomo producenci mogą (i piszą) pisać bajki na etykietach. dlatego

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX