Słoneczna motoryzacja | Stella Lux

Na naszych drogach coraz śmielej zaczynają się pojawiać samochody elektryczne. Większość kierowców wciąż podchodzi do nich z rezerwą - odstrasza niski zasięg i wysoka cena. W laboratoriach pracuje się już nad samochodami, które do jazdy potrzebują tylko promieni słonecznych. Mamy dla Was ciekawostkę z Holandii

Tesla S bestsellerem w...

Stella Lux EV to ambitny projekt grupy studentów z Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven (TU/e). To nie pierwsze podejście Holendrów do tematu samochodów, których jedynym paliwem są promienie słoneczne. Ich poprzednie auto Stella triumfowało podczas World Solar Challenge w 2013 roku. Stella Lux EV to rozwinięcie tamtego prototypu. Studenci z Eindhoven chcą powtórzyć sukces podczas tegorocznej edycji imprezy. Celem jest przejechanie ponad 3000 kilometrów przez australijską pustynię z Darwin do Adelaide.

Trasa 2015 World Solar ChallengeTrasa 2015 World Solar Challenge fot. World Solar Challenge fot. World Solar Challenge

Po serii testów twórcy prototypu szacują, że "podczas słonecznej, holenderskiej pogody" baterie na pokładzie i panele słoneczne pozwolą na przejechanie około 1000 kilometrów i rozpędzenie się do 125 km/h. Studenci zarzekają się, że ich samochód w słońcu produkuje więcej energii niż potrzebuje. W razie potrzeby pojazd można naładować przed jazdą w bardziej konwencjonalny sposób. Samochód, pokryty panelami słonecznymi, może zabrać na pokład aż cztery osoby.

Film z prezentacji niestety w języku niderlandzkim, ale możemy na nim zobaczyć solarny samochód w akcji.

 

Czy to właśnie do energii słonecznej będzie należeć przyszłość motoryzacji? Na razie to ciekawostka i nie ma co się spodziewać w najbliższym czasie produkcyjnych samochodów, które jeździłyby tylko "na słońce". Ale za kilkanaście lat, kto wie? Wszystkim zainteresowanym polecamy śledzenie World Solar Challenge 2015. Impreza odbędzie się dniach 18-25 października w Australii. Na liście startowej znajdują się także Polacy, Lodz Solar Team z autem Eagle One.

ZOBACZ TAKŻE:

Nissan Leaf | Jednak za krótko, będzie dłużej

Więcej o:
Copyright © Agora SA