Porsche Cayenne | Prezentacja modelu

Model Cayenne to z pewnością najbardziej innowacyjny samochód spod znaku Porsche. Gdy zadebiutował w 2002 r. niemal wszyscy byli zaskoczeni, że gama typowo sportowych maszyn z Zuffenhausen wzbogaciła się o terenowo-rekreacyjne kombi o rodzinnym charakterze. Ale to nie tylko pierwszy SUV w historii firmy. To również pierwszy model Porsche, w którym zaczęto montować silniki wysokoprężne

Cayenne odniósł ogromny sukces, zdecydowanie przewyższający wszelkie oczekiwania producenta. Produkowany w Lipsku model wytwarzany był początkowo w liczbie 70 szt dziennie. Dzisiaj dzienna produkcja sięga 350 szt. Silniki na końcowy montaż dostarczane są z Zuffenhausen, elementy nadwozia przyjeżdżają z Bratysławy. Samochód trafia do 120 krajów świata. Pod koniec 2014 r. saksoński zakład świętował wyprodukowanie 600 tys egzemplarzy Cayenne. Od 2010 r. produkowana jest druga generacja Cayenne, która w 2014 i 2015 r. przeszła kolejne modernizacje. Zasadnicza koncepcja samochodu wciąż jest jednak niezmienna ? to duże, przestronne, luksusowe kombi z zaawansowanym napędem 4x4, skonstruowane w oparciu o najnowocześniejsze technologie i wyposażone w bardzo mocne silniki, zapewniające znakomite osiągi. Ta szczególna cecha sprawia, że Cayenne doskonale wpisuje się w gamę typowo sportowych aut Porsche. Z pewnością ma również swój udział w ogromnym sukcesie rynkowym tego modelu.

Stylistyka

Cayenne drugiej generacji jest dłuższy od poprzednika o 6 cm, szerszy i wyższy o 1 cm. Po ostatnich zmianach wprowadzonych jesienią 2014 r. zyskał nowy kształt przednich błotników, pokrywy silnika i wlotów powietrza w przednich zderzakach. Z tyłu uwagę zwracają nowe lampy i końcówki układu wydechowego wbudowane w zderzak. Samochód mierzy teraz 4,85 m i wciąż jest masywnie wyglądającym, podwyższonym kombi z elementami stylizacyjnymi legendarnego modelu 911. Widać to przede wszystkim w kształcie reflektorów, ale również w formie przednich błotników i pokrywy silnika.

Wnętrze

We wnętrzu Cayenne jest przestronnie i wygodnie, ale można odnaleźć w nim również sportowego ducha modelu 911. Wystarczy spojrzeć na deskę rozdzielczą i zestaw pięciu okrągłych wskaźników, wyraźnie nawiązujących właśnie do 911. Z kolei kierownica, wprowadzona podczas ostatniej modernizacji, została upodobniona do tej z legendarnego modelu 918 Spyder. W Cayenne urzeka komfort jazdy, który zapewniają wygodne fotele, skuteczne wyciszenie przedziału pasażerskiego i odpowiednio zestrojone podwozie. Wykończenie stoi na bardzo wysokim poziomie. Pieczołowicie dopracowano detale, a szwy na częściowo lub w pełni skórzanej tapicerce (w zależności od wersji) są wręcz perfekcyjne.

Bagażnik pozwala zabrać dosłownie wszystko, co niezbędne jest podczas rodzinnych, rekreacyjnych podróży. W wersji Diesel pojemność bagażnika wynosi 618/1728 l, a w wersjach S Diesel i S 670/1780 l. Odmiana GTS ma kufer o pojemności 670/1705 l, a S E-Hybrid 580/1690 l. We wszystkich wersjach montowana jest automatycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika.

Silniki i skrzynie biegów

Cayenne Diesel

Wysokoprężny silnik 3.0 V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zasilaniem wysokociśnieniowym typu common-rail, turbosprężarką VGT o zmiennej geometrii i filtrem cząstek stałych DPF. Moc maksymalna 262 KM przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1750-2500 obr/min. Zbiornik paliwa 85 l (w opcji bez dopłaty 100 l), zabezpieczenie przed zatankowaniem nieprawidłowego paliwa. Prędkość maksymalna: 221 km/h Przyśpieszenie 0-100 km/h: 7,3 s Średnie zużycie paliwa: 6,0-6,6 l/100 km Emisja CO2: 173-179 g/km

Cayenne S Diesel

Wysoprężny silnik 4.2 V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zasilaniem wysokociśnieniowym typu common-rail, dwiema turbosprężarkami VGT o zmiennej geometrii i filtrem cząstek stałych DPF. Moc maksymalna 385 KM przy 3750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 850 Nm przy 2000-2750 obr/min. Zbiornik paliwa 85 l (w opcji bez dopłaty 100 l), zabezpieczenie przed zatankowaniem nieprawidłowego paliwa. Prędkość maksymalna: 252 km/h Przyśpieszenie 0-100 km/h: 5,4 s Średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km Emisja CO2: 209 g/km

Cayenne S

Silnik benzynowy 3.0 V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i dwiema turbosprężarkami. Moc maksymalna 420 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 550 Nm przy 1350-4500 obr/min. Zbiornik paliwa 85 l (w opcji bez dopłaty 100 l) Prędkość maksymalna: 259 km/h Przyśpieszenie 0-100 km/h: 5,5 s Średnie zużycie paliwa: 9,5-9,8 l/100 km Emisja CO2: 223-229 g/km

Cayenne S E-Hybrid

Pełna hybryda równoległa, silnik spalinowy, benzynowy doładowany mechanicznie (sprężarka), o mocy maksymalnej 333 KM przy 5500-6500 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 440 przy 3000-5250 obr/min. Nm . Silnik elektryczny o maksymalnej mocy 95 KM przy 2200-2600 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm. Łączna, maksymalna moc układu hybrydowego 416 KM przy 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 590 Nm. Zbiornik paliwa 80 l. Prędkość maksymalna: 243 km/h Przyśpieszenie 0-100 km/h: 5,9 s Średnie zużycie paliwa: 3,4 l/100 km Emisja CO2: 79 g/km

Cayenne GTS

Silnik benzynowy 3.0 V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i dwiema turbosprężarkami. Moc maksymalna 440 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 600 Nm przy 1600-5000 obr/min. Zbiornik paliwa 85 l (w opcji bez dopłaty 100 l). Prędkość maksymalna: 262 km/h Przyśpieszenie 0-100 km/h: 5,2 s Średnie zużycie paliwa: 9,8-10,0 l/100 km Emisja CO2: 228-234 g/km

Cayenne Turbo

Silnik benzynowy 4.8 V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dwiema turbosprężarkami i rezonansowym układem dolotowym. Moc maksymalna 520 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 750 Nm przy 2250-4000 obr/min. Zbiornik paliwa 100 l. Prędkość maksymalna: 279 km/h Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,5 s Średnie zużycie paliwa: 11,2-11,5 l/100 km Emisja CO2: 261-267 g/km

Cayenne Turbo S

Silnik benzynowy 4.8 V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dwiema turbosprężarkami i rezonansowym układem dolotowym. Moc maksymalna 570 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 800 Nm przy 2500-4000 obr/min. Zbiornik paliwa 100 l. Prędkość maksymalna: 284 km/h Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,1 s Średnie zużycie paliwa: 11,5 l/100 km Emisja CO2: 267 g/km

We wszystkich wersjach montowana jest 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów Tiptronic S. Wszystkie wersje wyposażone są w system start-stop

Cennik

Cayenne Diesel - od 337 850 PLN

Cayenne S Diesel - od 415 180 PLN

Cayenne S - od 404 290 PLN

Cayenne GTS - od 488 640 PLN

Cayenne S E-Hybrid - od 408 500 PLN

Cayenne Turbo - od 642 190 PLN

Cayenne Turbo S - od 824 140 PLN

Naszym zdaniem

Porsche Cayenne to samochodowa rekreacja na najwyższym poziomie. Nie tylko tym jakościowym, ale również technicznym. To samochód dla prawdziwych koneserów, którzy kupując auto typu SUV chcą mieć samochód z najwyższej półki technologicznej, łączący luksus ze sportowym charakterem. Ci, którzy stawiają na bardziej ekonomiczną eksploatację mogą sięgnąć po turbodiesle. Zyskując na kosztach paliwa wcale nie będą musieli rezygnować ze świetnych osiągów. Zwolennicy ostrego startu spod świateł, nie liczący wydatków przy dystrybutorze, mają całą gamę mocarnych benzynowców. Wybór to już tylko kwestia osobistych preferencji i zasobności portfela. A kwestie finansowe przy zakupie Cayenne są istotne, bo ten model jest wyjątkowo drogi. Żaden z bezpośrednich konkurentów nie kosztuje aż tak dużo. To prawda, że Porsche proponuje samochód na bardzo wysokim poziomie, ale wycenia go wyjątkowo wysoko.

Więcej o:
Copyright © Agora SA