Porsche Cayenne | Technologie i ciekawostki

Na początku krytykowany, później uwielbiany. Pierwszy SUV w historii Porsche odniósł marketingowy sukces, popularyzując niemiecką markę na całym świecie. Cayenne to nie tylko perfekcyjne prowadzenie, ale i nowoczesne technologie

Biturbo

W Porsche Cayenne stosowane są trzy różne systemy doładowania silnika. Najprostszy w wersji Diesel oparty jest na pojedynczej turbosprężarce. W wersji hybrydowej silnik spalinowy doładowany jest mechanicznie, przy pomocy sprężarki. Pozostałe wersje mają silniki z dwiema turbosprężarkami. W takim układzie silnik jest wyjątkowo wydajny i bardzo sprawnie reaguje na otwarcie przepustnicy.

Napęd 4x4

W modelu Cayenne montowane są dwa rodzaje napędu 4x4. W wersjach S Diesel, S, Turbo i Turbo S pracuje aktywny napęd czterech kół z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym i automatycznym, hamulcowym mechanizmem różnicowym ABD oraz regulacją poślizgu napędu (ASR). Z kolei w wersjach Diesel i GTS zastosowano stały napęd czterech kół z samoblokującym międzyosiowym mechanizmem różnicowym, automatycznym hamulcowym mechanizmem różnicowym (ABD) i regulacją poślizgu napędu (ASR) oraz zmiennym podziałem momentu obrotowego na tylne koła przez hamowanie tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu

Tiptronic S

Automatyczna skrzynia biegów montowana we wszystkich wersjach modelu Cayenne ma 8 przełożeń. Dzięki ich wyjątkowo szerokiemu zestopniowaniu praca przekładni Tiptronic S wpływa korzystnie na zużycie paliwa, zwiększając jednocześnie komfort jazdy. Wynika to z faktu, że niska prędkość obrotowa na wyższych biegach zmniejsza poziom hałasu wewnątrz samochodu. Ośmiobiegowa przekładnia Tiptronic S zmienia biegi automatycznie i dostosowuje się do indywidualnego stylu jazdy każdego kierowcy. W najnowszej wersji, montowanej w Porsche Cayenne zastosowano rozbudowany, automatyczny system Start/Stop, który wyłącza silnik nie tylko po zatrzymaniu pojazdu, lecz także podczas zbliżania się do świateł.

PASM

Głównym zadaniem systemu Porsche Active Suspension Management jest zachowanie niezmienna pozycji pojazdu względem drogi. Zawieszenie pneumatyczne z systemem PASM zapewnia samoczynne poziomowanie nadwozia oraz kontrolę prześwitu, który można łatwo regulować przy użyciu przełącznika na konsoli środkowej. Z kolei przełącznik umieszczony w komorze bagażnika pozwala opuścić tylną oś, co w dużym stopniu ułatwia załadowanie bagażu. PASM jest elektronicznym systemem sterowania twardością amortyzatorów, który nieprzerwanie reguluje siłę tłumienia przy każdym kole, w zależności od rodzaju nawierzchni i stylu jazdy. Przycisk umieszczony na konsoli środkowej umożliwia wybranie trybu pracy: Comfort, Sport lub Sport Plus. Czujniki systemu rejestrują ruchy nadwozia wywołane mocnym przyspieszeniem, hamowaniem i pokonywaniem zakrętów, a także przejeżdżaniem przez nierówności. Jednostka sterująca ocenia bieżące warunki jazdy i w zakresie wybranego trybu odpowiednio dostosowuje do nich siłę tłumienia, czyli pracę amortyzatorów. Przekłada się to na poprawę stabilności jazdy, większy komfort i lepsze osiągi.

Ceramiczne hamulce

Seryjnym wyposażeniem wersji Turbo S, i opcjonalnym w innych wersjach, są ceramiczne hamulce Porsche Ceramic Composite Breake (PCCB). Ich najbardziej charakterystyczna cecha bardzo duża odporność na wysokie temperatury, która zapobiega odkształceniom przy dużych obciążeniach termicznych. Nawet podczas bardzo ostrej jazdy sportowej ceramiczne tarcze nie przegrzewają się i hamulce są w pełni skuteczne. Ponadto ceramiczne tarcze hamulcowe nie ulegają korozji i mają lepszą izolacyjność akustyczną. Kolejną ważną zaletą PCCB jest niezwykle niska masa tarcz ceramicznych, które są o około 50% lżejsze od standardowych tarcz z żeliwa szarego o podobnych rozmiarach i konstrukcji. Oprócz wyższej skuteczności i niższego zużycia paliwa oznacza to istotną redukcję mas nieresorowanych i wirujących, co z kolei ma wpływ na poprawę własności jezdnych. Konsekwencją jest lepsze trzymanie się drogi, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach, oraz wyższy komfort jazdy i toczenia a także bardziej precyzyjne prowadzenie.

Reflektory diodowe z systemem PDLS

Diodowe źródła światła w reflektorach głównych to dzisiaj najnowocześniejsza technologia wprowadzana powszechnie do samochodów osobowych. Dzięki zoptymalizowanemu oświetleniu przestrzeni blisko samochodu, po bokach i daleko z przodu oraz barwie światła zbliżonej do barwy światła dziennego, a także niewielkiemu rozproszeniu światła, diodowe reflektory z systemem PDLS nie osłabiają wzroku kierowcy. System PDLS dostosowuje zasięg wiązki światła ze świateł mijania do prędkości jazdy. Funkcja dynamicznego oświetlania zakrętów odchyla główne reflektory w zależności od kąta skrętu kierownicy i prędkości jazdy. System statycznego doświetlania zakrętów uruchamia dodatkowe reflektory oświetlające większe fragmenty drogi w ciasnych zakrętach i nawrotach. Z kolei system PDLS+ ma dwie dodatkowe funkcje. Po pierwsze automatyczny asystent świateł drogowych stale dostosowuje moc świateł do odległości samochodu poprzedzającego bądź nadjeżdżającego z naprzeciwka a przy prędkościach przekraczających 65 km/h przełącza światła drogowe na mijania. Po drugie w przypadku zbliżania się do skrzyżowania funkcja asystenta skrzyżowań doświetla otoczenie samochodu i włącza statyczne oświetlanie zakrętu.

Napęd hybrydowy

Dwusilnikowy, spalinowo-elektryczny Porsche Cayenne ma możliwość doładowywania akumulatora z zewnątrz (plug-in), co umożliwia jazdę wyłącznie przy wykorzystaniu napędu elektrycznego nie tylko po naładowaniu akumulatora przez silnik spalinowy podczas jazdy. Dzięki uzupełnianiu zapasu energii podczas postoju (na przykład w nocy) możliwa jest również jazda bez udziału silnika spalinowego na dystansie do 36 km. W wymiarze praktycznym oznacza to, że krótkie, kilku- lub kilkunastokilometrowe przejazdy na trasie dom-praca czy dom-szkoła mogą być realizowane wyłącznie przy udziale energii elektrycznej, z ogromną korzyścią dla portfela. Hybrydowy Cayenne ma akumulator litowo-jonowy 428 V o pojemności 10,9 kWh z układem zarządzania energią akumulatora. W trosce o jak najniższe zużycie benzyny zastosowano elektryczną sprężarkę układu klimatyzacji, elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego oraz elektroniczny wzmacniacz siły hamowania. Moduł hybrydowy stanowi silnik elektryczny, sprzęgło rozdzielające z hydrauliczną jednostką sterującą oraz elektroniczny moduł mocy i sterowania silnikiem elektrycznym

Fabryczne tory Porsche

Wszystkie rozwiązania techniczne zastosowane w modelu Cayenne można wypróbować na fabrycznych torach firmy, zbudowanych w Lipsku. Tor drogowy zaprojektował Hermann Tilke, kierowca rajdowy i konstruktor legendarnych tras, takich jak tor Formuły 1 w Malezji czy Bahrajnie. W przypadku projektu toru fabrycznego w Lipsku Tilke wpadł na szczególny pomysł  by stworzyć jedyną w swoim rodzaju kompozycjaę dziesięciu legendarnych zakrętów światowej sławy tras wyścigowych (Suzuka S, Sebring, Loews, Victoria Turn, Mobil 1 S, Curve di Lesmo, Bus Stop, Suntory Corner, Laguna Seca i Parabolica). Tor ma łączną długość 3,7 km i szerokości 12 m. Na tym właśnie obiekcie poddawany jest ostatecznej kontroli jakościowej na pętli testowej każdy nowy pojazd. Pod okiem instruktora Porsche jazdy po torze mogą odbyć osoby odbierające swój nowy samochód bezpośrednio z fabryki. W Lipsku zabudowano również tor terenowy, położony na obszarze 120 hektarów bezpośrednio na terenie zakładu. Odcinek o długości 6 kilometrów przebiega przez obszar militarny, używany do szkolenia wojska jeszcze w czasach cesarskich od 1899 roku a potem jako poligon Armii Radzieckiej oraz Narodowej Armii Ludowej Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Zachowane bunkry używane są dziś do przejazdów podczas treningów off-road. Uczestnicy przejazdów terenowych muszą pokonać w sumie 18 modułów (m.in. piętnastometrowy przejazd przez zbiornik wody, rampę ekstremalną o nachyleniu 60o, przejazd przez las oraz przejazd bokiem pod kątem 35o. W ten sposób testowane są zdolności terenowo-rekreacyjnych samochodów Porsche. Również na torze terenowym mogą obyć jazdy klienci odbierający swoje samochody bezpośrednio w fabryce. Fabryczne tory Porsche to idealne miejsca, by poznać praktyczne możliwości modelu Cayenne, stworzonego do szybkiej jazdy szosowej i doskonale radzącego sobie na bezdrożach.

Więcej o:
Komentarze (8)
Porsche Cayenne | Technologie i ciekawostki
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • cmok_wawelski

    Oceniono 6 razy 4

    Tak się zastanawiam, takie Porsche - fajna rzecz. Ma jeszcze jedną zaletę, o której autorzy nie wspomnieli: nieco uwalnia od nawisu inflacyjnego tych pechowców, którym się przytrafił. Tzn najpierw na początku i długo potem.
    Koleżce w takim, młotek, który spadł z ciężarówki przed nim na autostradzie urwał lusterko (szczęśliwie, bo mógł urwać głowę). Cena lusterka? 3 tys. zł. O ile taniej niż głowa!
    Tak się przestraszył, że gwałtownie zjechał na pobocze w więc felgę uszkodził sam. Cena felgi? 5 tys. zł. Nadal taniej od głowy. Same zalety więc.

  • cmok_wawelski

    Oceniono 2 razy 2

    Nie wiem jak jest w polskich 'narodowych ostatnio' mediach ale w amerykańskiej telewizji widzę pewną prawidłowość w reklamach: im droższe auto - tym bardziej pustymi ulicami pomyka. Zresztą na powyższych zdjęciach tez to widać. Tu gdzie mieszkam, w N. Jorku takie ulice mamy tak mniej więcej pomiędzy 2AM a 4AM. I dotyczy to też obszarów w promieniu nawet i 50 mil od metropolii, gzie nadal jest gęsto lub bardzo gęsto..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX