Kia Soul II | Pierwsza jazda | Spójrz na mnie!

Wygląda trochę jak wersja po liftingu, ale to zupełnie nowa generacja. Mowa o najbardziej "odjechanej" Kii, czyli modelu Soul, który wydoroślał i ma za zadanie jeszcze bardziej wyróżniać się na ulicy, z jakim skutkiem?
Kia Soul II Nowa Kia Soul | Sprawdź polski cennik

Segment crossoverów na bazie segmentu B stale się powiększa. Kia dołączyła do niego w 2009 roku. Obecnie prym na tym polu wiedzie nowe Renault Captur, które wyprzedziło pod względem sprzedaży dotychczasowego lidera - Nissana Juke'a. Inni mocni gracze w tej klasie to: Opel Mokka czy Peugeot 2008. Mini Countryman należy już do innej ligi cenowej.

Ale kim są klienci kupujący takie samochody? W Polsce statystyczny nabywca poprzedniej generacji Soula ma 45 lat. W tego typu autach gustują kobiety i osoby starsze, które doceniają wysoką pozycję za kierownicą, a w rezultacie dobrą widoczność. Młodzi i aktywni, do których oficjalnie skierowany jest ten samochód, stanowią margines, przynajmniej w naszym kraju, bo ilu dwudziestoparolatków może sobie pozwolić na kupno nowego samochodu za przynajmniej 60 tys. zł? (taka kwota otwiera cennik Soula). W każdym bądź razie, segment B-SUV utrzymuje ciągle tendencję rosnącą, więc jest o co walczyć. W tym roku Kia Motors Polska zamierza sprzedać 500 sztuk nowego Soula, a w kolejnych latach 600 egzemplarzy rocznie.

Czym Soul drugiej generacji może przekonać do siebie potencjalnych klientów? Argumentów jest całkiem sporo. Po pierwsze wygląd, czyli rzecz bardzo ważna, o ile nie najważniejsza w autach tego typu. Zaprojektowany w Kalifornii „koreańczyk”, inspirowany koncepcyjnym modelem Track'ster, skutecznie przyciąga spojrzenia. Pudełkowate nadwozia okraszone licznymi „błyskotkami” wyróżnia się na tle innych uczestników ruchu. Chociaż nowy Soul przypomina poprzednika, to producent zarzeka się, że nowy model nie otrzymał w spadku po pierwszej generacji żadnego panelu karoseryjnego. Po bliższym kontakcie potwierdzamy ten fakt.

Druga ważna kwestia to możliwość indywidualizacji pojazdu. W tym zakresie Kia proponuje różne konfiguracje kolorystyczne (oferta składa się z 11 kolorów lakieru). Dwukolorowe nadwozie dostępne jest od środkowej wersji wyposażenia L - dach może być koloru białego, czarnego lub czerwonego. Przygotowano również pakiet stylizacyjny „SUV” (dostępny tylko w XL), na który składają się elementy zderzaków w błyszczącej czerni, listwy progowe, czarne listwy ochronne nadkoli oraz także czarny panel dachowy. Wszystkie wymienione elementy poprawiają wygląd samochodu, ale czy sa warte aż 5 700 zł? To już kwestia dyskusyjna.

Kia Soul w drugiej odsłonie urosła, ma 4 140 mm długości (+ 20 mm) i 1 800 mm szerokości (+ 15). Jest za to o 17 mm niższa - 1 593 mm. O 20 mm zwiększył się z kolei rozstaw osi - do 2 570 mm. Samochód wykorzystuje płytę podłogową z najnowszego modelu cee'd. W rezultacie oferuje teraz więcej miejsca dla pasażerów, a także ciut większy bagażnik o pojemność 354 litrów.

Skoro już jesteśmy przy wnętrzu, to kolejnym istotnym punktem jest poziom wykończenia kabiny i wygląd deski rozdzielczej. Na tym polu Kia nie ma się już czego wstydzić, ponieważ materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a projektanci poświęcili trochę uwagi również wnętrzu, czego dowodem są ciekawie wkomponowane głośniki nad nawiewami, które wyglądają jak małe kolumny. Niecodzienny akcent stanowią też przeszycia żółtą nicią. Za dopłatą 6 tys. zł, funkcję multimedialnego centrum dowodzenia pełni centralny ekran dotykowy o przekątnej aż 8 cali (w tej cenie otrzymujemy system nawigacji satelitarnej oraz zestaw audio Infinity).

Pora na przejażdżkę. Co nas zaskoczyło po pokonaniu pierwszych kilometrów? Bardzo dobre wyciszenie kabiny. Nawet po wjechaniu na autostradę we wnętrzu Soula jest cicho. Niestety zapomniano o należytym wygłuszeniu nadkoli, przez co na drodze z drobnymi kamykami nie jest już tak przyjemnie

Podczas prezentacji do jazd testowych otrzymaliśmy wersję z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi w parze z automatyczną skrzynią biegów. 128-konny turbodiesel, generujący 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego (od 1900 do 2750 obr./min.), zapewnia przeciętne osiągi (z ręczną przekładnią 0-100 km/h w 11,2 s, A/T w 12,2 s), ale jest znacznie elastyczniejszy od wolnossącego benzyniaka 1.6 GDI o mocy 132 KM. Powinniśmy to docenić w trakcie codziennej jazdy.

Osiągi niestety pogarsza 6-stopniowy automat, który wolno zmienia biegi i zwiększa zużycie paliwa. Średnio podczas testu spalanie wyniosło w okolicach 7-7,5 litra na 100 km. Niestety, na tych dwóch silnikach kończy się gama jednostek napędowych Soula. Jednak z drugiej strony od tego typu samochodu nie powinniśmy oczekiwać ponadprzeciętnej dynamiki. W warunkach miejskich w zupełności wystarczą.

Pochwalić należy za to prowadzenie samochodu. Soul II jeździ znacznie lepiej od poprzednika. Dopracowane podwozie umożliwia pewniejsze prowadzenie oraz skuteczniejsze tłumienie nierówności. Ponadto do wyboru mamy trzy tryby siły wspomagania kierownicy: Normal, Comfort i Sport. Chociaż Soul to kolejne koreańskie auto, które nie grzeszy precyzją układu kierowniczego.

Używana Kia Soul - sprawdź najnowsze oferty

To, co jeszcze należy zauważyć w przypadku nowego modelu Kii, to bogate wyposażenie, jakie oferuje. Za dopłatą Soula możemy wyposażyć m.in. w podgrzewane koło kierownicy, podgrzewane fotele z przodu i z tyłu, przednie fotele wentylowane, panoramiczny szklany dach, wspomniany już 8-calowy wyświetlacz z kamerą cofania, system bezkluczykowy, a nawet w aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 18 cali.

Summa summarum

Kia pokazuje, że potrafi wyciągać wnioski. Nowy Soul nie odcina się od poprzednika, a jest jego udoskonaloną wersją. Pudełkowata koncepcja pojazdu pozostała taka sama, stąd zbliżony wygląd w stosunku do pierwszej generacji, choć naszym zdaniem ładniejszy. Skupiono się za to na zaoferowaniu atrakcyjniejszych dodatków, stworzeniu nieco większego i atrakcyjniejszego wnętrza, a także poprawie własności jezdnych.

Gaz

Oryginalny wygląd, dobrze wyciszona kabina, niezłe materiały wykończeniowe, bogata lista wyposażenia

Hamulec

Wysokie ceny niektórych opcji, słaba automatyczna skrzynia biegów, tylko dwa silniki w ofercie

 

Kia Soul | Kompendium


1.6 GDI 1.6 CRDI
Nadwozie 5d, hatchback
Silnik R4, benzynowy, 1591 ccm R4, Diesel, 1582 ccm
Moc 132 KM / 6300 obr./min. 128 KM /4000 obr./min.
Moment
161 Nm / 4850 obr/min 260 Nm / 1900-2750 or./min.
Skrzynia
6-ręczna (6-automatyczna)
Napęd przedni
Wymiary 4140 x 1800 x 1593 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Masa własna
1212 (1245) kg 1308 (1331) kg
Poj. bag. 354 l / 994 l
Poj. zb. pal. 54 l
Śr. spalanie 6,8-7,3 (7,6) l/100 km 5 (6) l/100 km
0-100 km/h 11 (11,7) s 11,2 (12,2) s
V-maks 185 (180) km/h 180 (177) km/h
Cena od 59 900 zł od 67 900 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Kia Sportage po liftingu | Ceny w Polsce

Kia Sportage

Więcej o:
Komentarze (25)
Kia Soul II | Pierwsza jazda | Spójrz na mnie!
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Titto Banditto

    Oceniono 41 razy -25

    A co, 45 lat to młodzieniaszek? Szczególnie faceci, 60-ka lub niewiele więcej i do piachu. Gdzie nie spojrzeć, wszędzie wdowy.

  • Jarek P.

    Oceniono 15 razy -9

    W kategorii "jak brzydki samochód uczynić jeszcze brzydszym" przyznaję niniejszym nagrody od pierwszej do trzeciej, nagrodę specjalną, nagrodę reporterów i nagrodę publiczności, wszystko w kupie. Zasłużyli. A słowo "kupa" też tu tak nawiasem mówiąc dość dobrze pasuje.

  • Gość: lilo

    Oceniono 35 razy -7

    jeździłem KIA 5 lat pojazdem kupionym w salonie. Stylistyka owszem podoba mi się, co do reszty...KIA już podziękowałem, niech znajdą innego który dał się nabrać na tą tandetę.

  • Gość: naluzingu

    Oceniono 3 razy -1

    duze predyspozycje ma ten model w individual klasie byle nie byl za niedbany hehe nie powinienem tego mowic hehehe....

  • hansman

    Oceniono 26 razy 0

    "128-konny turbodiesel, generujący 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego (od 1900 do 2750 obr./min.), zapewnia przeciętne osiągi (z ręczną przekładnią 0-100 km/h w 11,2 s, A/T w 12,2 s)"

    a teraz poproszę o wiek "statystycznego" kupującego Audi Q3.
    bo może się okazac, ze to jednak nie cena determinuje kto i co kupuje w tym segmencie samochodow ani tez wiek. po prostu samochod przyspieszajacy dzisiaj w 12 sekund
    ( i to posiadający Turbo ! ) raczej nadaje się dla starszych wiekiem kierowcow - nie obrazajac nikogo.

    do reszty floty Kii nie można mieć większych zastrzezen ale wybor silnikow w tym modelu to jakas padaka.

  • Gość: zenio

    Oceniono 3 razy 1

    szkoda, że nie mają dobrych automatów bo wygląd karoserii jest już pro, wnętrze też niczego sobie. jak dodadzą dobrą skrzynię AT to następnym moim autem może być KIA :)

  • Gość: arivald

    Oceniono 10 razy 4

    z przodu podobny do helmu stormtrooper'a ;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX