Kia Soul II | Pierwsza jazda | Spójrz na mnie!

Wygląda trochę jak wersja po liftingu, ale to zupełnie nowa generacja. Mowa o najbardziej "odjechanej" Kii, czyli modelu Soul, który wydoroślał i ma za zadanie jeszcze bardziej wyróżniać się na ulicy, z jakim skutkiem?

Nowa Kia Soul | Sprawdź polski cennik

Segment crossoverów na bazie segmentu B stale się powiększa. Kia dołączyła do niego w 2009 roku. Obecnie prym na tym polu wiedzie nowe Renault Captur, które wyprzedziło pod względem sprzedaży dotychczasowego lidera - Nissana Juke'a. Inni mocni gracze w tej klasie to: Opel Mokka czy Peugeot 2008. Mini Countryman należy już do innej ligi cenowej.

Ale kim są klienci kupujący takie samochody? W Polsce statystyczny nabywca poprzedniej generacji Soula ma 45 lat. W tego typu autach gustują kobiety i osoby starsze, które doceniają wysoką pozycję za kierownicą, a w rezultacie dobrą widoczność. Młodzi i aktywni, do których oficjalnie skierowany jest ten samochód, stanowią margines, przynajmniej w naszym kraju, bo ilu dwudziestoparolatków może sobie pozwolić na kupno nowego samochodu za przynajmniej 60 tys. zł? (taka kwota otwiera cennik Soula). W każdym bądź razie, segment B-SUV utrzymuje ciągle tendencję rosnącą, więc jest o co walczyć. W tym roku Kia Motors Polska zamierza sprzedać 500 sztuk nowego Soula, a w kolejnych latach 600 egzemplarzy rocznie.

Czym Soul drugiej generacji może przekonać do siebie potencjalnych klientów? Argumentów jest całkiem sporo. Po pierwsze wygląd, czyli rzecz bardzo ważna, o ile nie najważniejsza w autach tego typu. Zaprojektowany w Kalifornii "koreańczyk", inspirowany koncepcyjnym modelem Track'ster, skutecznie przyciąga spojrzenia. Pudełkowate nadwozia okraszone licznymi "błyskotkami" wyróżnia się na tle innych uczestników ruchu. Chociaż nowy Soul przypomina poprzednika, to producent zarzeka się, że nowy model nie otrzymał w spadku po pierwszej generacji żadnego panelu karoseryjnego. Po bliższym kontakcie potwierdzamy ten fakt.

Druga ważna kwestia to możliwość indywidualizacji pojazdu. W tym zakresie Kia proponuje różne konfiguracje kolorystyczne (oferta składa się z 11 kolorów lakieru). Dwukolorowe nadwozie dostępne jest od środkowej wersji wyposażenia L - dach może być koloru białego, czarnego lub czerwonego. Przygotowano również pakiet stylizacyjny "SUV" (dostępny tylko w XL), na który składają się elementy zderzaków w błyszczącej czerni, listwy progowe, czarne listwy ochronne nadkoli oraz także czarny panel dachowy. Wszystkie wymienione elementy poprawiają wygląd samochodu, ale czy sa warte aż 5 700 zł? To już kwestia dyskusyjna.

Kia Soul w drugiej odsłonie urosła, ma 4 140 mm długości (+ 20 mm) i 1 800 mm szerokości (+ 15). Jest za to o 17 mm niższa - 1 593 mm. O 20 mm zwiększył się z kolei rozstaw osi - do 2 570 mm. Samochód wykorzystuje płytę podłogową z najnowszego modelu cee'd. W rezultacie oferuje teraz więcej miejsca dla pasażerów, a także ciut większy bagażnik o pojemność 354 litrów.

Skoro już jesteśmy przy wnętrzu, to kolejnym istotnym punktem jest poziom wykończenia kabiny i wygląd deski rozdzielczej. Na tym polu Kia nie ma się już czego wstydzić, ponieważ materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a projektanci poświęcili trochę uwagi również wnętrzu, czego dowodem są ciekawie wkomponowane głośniki nad nawiewami, które wyglądają jak małe kolumny. Niecodzienny akcent stanowią też przeszycia żółtą nicią. Za dopłatą 6 tys. zł, funkcję multimedialnego centrum dowodzenia pełni centralny ekran dotykowy o przekątnej aż 8 cali (w tej cenie otrzymujemy system nawigacji satelitarnej oraz zestaw audio Infinity).

Zobacz wideo

Pora na przejażdżkę. Co nas zaskoczyło po pokonaniu pierwszych kilometrów? Bardzo dobre wyciszenie kabiny. Nawet po wjechaniu na autostradę we wnętrzu Soula jest cicho. Niestety zapomniano o należytym wygłuszeniu nadkoli, przez co na drodze z drobnymi kamykami nie jest już tak przyjemnie

Podczas prezentacji do jazd testowych otrzymaliśmy wersję z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi w parze z automatyczną skrzynią biegów. 128-konny turbodiesel, generujący 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego (od 1900 do 2750 obr./min.), zapewnia przeciętne osiągi (z ręczną przekładnią 0-100 km/h w 11,2 s, A/T w 12,2 s), ale jest znacznie elastyczniejszy od wolnossącego benzyniaka 1.6 GDI o mocy 132 KM. Powinniśmy to docenić w trakcie codziennej jazdy.

Osiągi niestety pogarsza 6-stopniowy automat, który wolno zmienia biegi i zwiększa zużycie paliwa. Średnio podczas testu spalanie wyniosło w okolicach 7-7,5 litra na 100 km. Niestety, na tych dwóch silnikach kończy się gama jednostek napędowych Soula. Jednak z drugiej strony od tego typu samochodu nie powinniśmy oczekiwać ponadprzeciętnej dynamiki. W warunkach miejskich w zupełności wystarczą.

Pochwalić należy za to prowadzenie samochodu. Soul II jeździ znacznie lepiej od poprzednika. Dopracowane podwozie umożliwia pewniejsze prowadzenie oraz skuteczniejsze tłumienie nierówności. Ponadto do wyboru mamy trzy tryby siły wspomagania kierownicy: Normal, Comfort i Sport. Chociaż Soul to kolejne koreańskie auto, które nie grzeszy precyzją układu kierowniczego.

Używana Kia Soul - sprawdź najnowsze oferty

To, co jeszcze należy zauważyć w przypadku nowego modelu Kii, to bogate wyposażenie, jakie oferuje. Za dopłatą Soula możemy wyposażyć m.in. w podgrzewane koło kierownicy, podgrzewane fotele z przodu i z tyłu, przednie fotele wentylowane, panoramiczny szklany dach, wspomniany już 8-calowy wyświetlacz z kamerą cofania, system bezkluczykowy, a nawet w aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 18 cali.

Summa summarum

Kia pokazuje, że potrafi wyciągać wnioski. Nowy Soul nie odcina się od poprzednika, a jest jego udoskonaloną wersją. Pudełkowata koncepcja pojazdu pozostała taka sama, stąd zbliżony wygląd w stosunku do pierwszej generacji, choć naszym zdaniem ładniejszy. Skupiono się za to na zaoferowaniu atrakcyjniejszych dodatków, stworzeniu nieco większego i atrakcyjniejszego wnętrza, a także poprawie własności jezdnych.

Gaz

Oryginalny wygląd, dobrze wyciszona kabina, niezłe materiały wykończeniowe, bogata lista wyposażenia

Hamulec

Wysokie ceny niektórych opcji, słaba automatyczna skrzynia biegów, tylko dwa silniki w ofercie

Kia Soul | Kompendium

ZOBACZ TAKŻE:

Kia Sportage po liftingu | Ceny w Polsce

Więcej o:
Copyright © Agora SA