Nowa Lancia Ypsilon - wszystko, co chcielibyście o niej wiedzieć

Nowa Lancia Ypsilon jest już czwartą generacją modelu, którego powodzenie mierzyć można liczbą półtora miliona pojazdów na drodze

Jego początki sięgają Lancii Y10, zaprezentowanej jeszcze w 1985 roku na genewskim Salonie Samochodowym. Był to "miniaturowy flagowiec" o stylu i wyposażeniu niespotykanym w ówczesnych samochodach typu ekonomicznego i o nowatorskim duchu, towarzyszącym każdej kolejnej generacji "Y" aż do dnia dzisiejszego.

W roku 1996 Lancia Y wyznaczyła kanon elitarnej elegancji i mocnej osobowości, budującej koncept "personalizowanego luksusu". Technologie i klasę ekskluzywności, zarezerwowane dotychczas dla konstrukcji z wyższych segmentów rynkowych ? do świata samochodów miejskich wprowadziła trzecia generacja Lancii Y z roku 2003.

Dzisiaj pałeczkę w sztafecie przejmuje nowa Lancia Ypsilon, której efektowne nadwozie kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin lecz także unikalne w tej klasie pojazdów elementy komfortu, m.in. system infotainment "Blue&Me-TomTom LIVE" czy system "Smart Fuel" - obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED.

Nowa Lancia Ypsilon ma szanse stać się alternatywnym samochodem miejskim klasy Premium w Europie, adresowanym do klienta   wymagającego i wyróżniającego się, który jednocześnie poszukuje  przyjemności z jazdy i funkcjonalności na co dzień.

Wszechstronność: 5 drzwi lecz wygląd 3-drzwiowy

Nowa Lancia Ypsilon to elegancki, prawdziwie włoski samochód pięciodrzwiowy o wyglądzie pojazdu 3-drzwiowego z europejskiego segmentu "B" - oferując jednakże znacznie wyższy standard obszerności wnętrza i komfortu. Przy długości, szerokości i wysokości 384 x 167 x 152 cm Ypsilon ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób; w stosunku do wymiarów zewnętrznych odznacza się wiodącą w segmencie pojemnością bagażową oraz największą w swej klasie przestrzenią pasażerską. Zastosowane po raz pierwszy w pojeździe Fiat Group Automobiles  fotele typu "slim seats" pozwoliły zwiększyć komfort jazdy w tylnej części kabiny pomimo utrzymania jej  dotychczasowej długości.

Silniki: wysoka moc i troska o ekologię

Gama jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon składa się z dwóch silników benzynowych ? 69-konnego 1.2 Fire EVO II i 85-konnego 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet II.

Silnik 1.2 Fire EVO II o mocy 69 KM (Euro 5)

Ten najnowszy produkt ewolucji rodziny jednostek napędowych Fire posiada seryjny system Start&Stop, który w porównaniu z konkurencją umożliwia 5-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery (obecnie 115 g/km), zajmując wiodącą pozycję w swym segmencie. Dzięki kolejnym modernizacjom i adaptowalnej architekturze rodzina tych silników stanowi punkt odniesienia w swej kategorii, m.in. z uwagi na system zmiennych faz rozrządu optymalizujący działanie zaworów w całym zakresie prędkości obrotowej. Pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa w drodze recyrkulacji spalin i ograniczenia strat roboczych. Zwiększony moment występuje już w dolnym zakresie obrotów (102 Nm przy 3000 obr/min) a maksymalna moc ? w zakresie górnym (69 KM przy 5500 obr/min). Silnik ten wykazuje więc najlepszą w swej kategorii elastyczność w stosunku do zapotrzebowania na paliwo.

Silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM (Euro 5)

Druga z oferowanych jednostek benzynowych to idealne rozwiązanie do jazd w warunkach miejskich i pierwsza z nowej serii dwucylindrowych konstrukcji Fiat Powertrain rozwijających moc od 65 do 105 KM.

W porównaniu z 1.2 EVO II ma jednak wyższą moc (85 KM) i moment obrotowy (145 Nm przy 1900 obr/min). Turbodoładowany silnik 0.9 TwinAir pozwala znacznie ? nawet o 30 procent ? obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin na tle jednostek konkurencyjnych o identycznej pojemności i osiągach.

Jeszcze bardziej ekologiczną i oszczędną jazdę umożliwia przycisk funkcji "ECO" (na desce rozdzielczej), ograniczającej moment obrotowy do 100 Nm przy 2000 obr/min oraz emisję CO2 do rekordowych w segmencie 97 g/km (przekładnia półautomatyczna DFN) oraz 99 g/km (przekładnia manualna). Półautomatyczna skrzynia DFN jest owocem    współpracy FGA z firmą Magneti Marelli i zadebiutowała w Lancii Ypsilon MY 2003. Celem poprawy komfortu prowadzenia oraz obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin skrzynia ta poddana została ostatnio modernizacji.

Stanowiący duże osiągnięcie konstrukcyjne silnik dwucylindrowy wykorzystuje opatentowaną przez Fiat Powertrain technologię MultiAir, która stosowana jest do 2009 roku. Sercem MultiAir jest elektro-hydrauliczny układ sterowania zaworów, umożliwiający bezpośrednią regulację ilości powietrza dopływającego przez zawory dolotowe (bez udziału przepustnicy) a więc ograniczenie zużycia paliwa. System MultiAir pozwala obniżyć poziom zanieczyszczeń w spalinach (ze względu na kontrolę procesu spalania), poprawiając jednocześnie dynamikę osiągów pojazdu. I tak, w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami o identycznej pojemności, moc i moment obrotowy silników MultiAir rośnie nawet o 10 i 15 procent - przy spadku emisji CO2  w granicach 10 procent.

Turbodiesel 1.3 MultiJet drugiej generacji o mocy 95 KM (Euro 5)

Wyrazem troski o środowisko naturalne lecz także o przyjemność z jazdy jest oferowany w Lancii Ypsilon silnik wysokoprężny 1.3 MultiJet (Euro 5) o mocy 95 KM przy 4000 obr/min i momencie 200 Nm przy 1500 obr/min wyposażony seryjnie w system Start&Stop. Jednostka ta posiada turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin, nową pompę oleju o zmiennej wydajności oraz alternator typu "smart charge" i wyróżnia się niskim poziomem emisji CO2  do atmosfery ? zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym.

Silniki MultiJet II generacji są "eco-frendly" a ich oszczędne zużycie paliwa i osiągi nie znajdują sobie równych. Główne zmiany konstrukcyjne w porównaniu z pierwszą generacją MultiJet obejmują zastosowanie "szybszych" wtryskiwaczy, zdolnych do wielokrotnego podawania paliwa w krótkich odstępach czasowych. Pozwala to modulować wtrysk główny w postaci kilku oddzielnych faz i przewidywać kolejne. Specjalnie zestrojone  zawory elektromagnetyczne umożliwiają wykonanie nawet 8 wtrysków paliwa podczas jednego cyklu pracy, zapewniając wyższą sprawność, elastyczność i precyzję w rożnych fazach działania. Same wtryskiwacze są bardziej niezawodne dzięki uproszczeniu konstrukcji i redukcji  liczby komponentów o 40 procent.

Nowe typy wtryskiwaczy dają możliwość dalszej optymalizacji procesów spalania paliwa, czego przykładem jest możliwość kontroli profilu czasowego dwóch  kolejnych wtrysków głównych (Rate Shaping injection) a więc stałej modulacji zasilania. Jest to skuteczny sposób na znaczne wyciszenie hałasów pracy silnika i obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Dzisiejsze silniki MultiJet drugiej generacji spełniają całkowicie wymogi Euro 5.

Nowoczesne ogumienie

Doskonałe wyniki Lancii Ypsilon w zakresie obniżenia emisji CO2 są także zasługą 15-calowego ogumienia nowej generacji firmy Goodyear. Produkowane z nowoczesnych materiałów przy zastosowaniu innowacyjnych technologii opony Goodyear EfficientGrip mają znacznie lżejszą strukturę, co w praktyce przekłada się na niższe opory toczenia. Wynikający stąd spadek emisji CO2 i zużycia paliwa nie wywiera wpływu na dynamikę osiągów samochodu.

Zielona technika: system Start&Stop i wskaźnik punktu zmiany biegów

Wyposażeniem seryjnym wszystkich silników Lancii Ypsilon jest  stosowany już z powodzeniem w modelach Lancia Musa i Lancia Delta system Start&Stop, pozwalający na chwilowe zatrzymanie silnika w celu obniżenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Zaprojektowany specjalnie do jazdy miejskiej, system ten automatycznie wyłącza silnik w określonych sytuacjach drogowych (czerwone światło, korki uliczne, czy przedłużające się postoje) bez zakłóceń w działaniu funkcji zapewniających komfort jazdy i jej bezpieczeństwo (m.in. oświetlenie, klimatyzacja, radio i wycieraczki). Dzięki zatrzymaniu silnika w trakcie koniecznego postoju nie spala niepotrzebnie cennego paliwa (oszczędności mogą sięgać 15 % w cyklu miejskim), spada także emisja spalin i poziom hałasu. System ten można dezaktywować przyciskiem na tablicy przyrządów. Silnikom wyposażonym w system Start&Stop towarzyszy także wskaźnik punktu zmiany biegów (GSI), urządzenie o charakterze pomocniczym, które pokazując najlepszy moment zmiany biegów - optymalizuje pracę silnika pod kątem ekonomiki paliwowej. I tak na przykład, GSI może "sugerować" zmianę biegu na wyższy, celem zmniejszenia obrotów silnika lub na niższy - aby najlepiej wykorzystać dostępny moment obrotowy.

Satysfakcja z jazdy: nowa konstrukcja zawieszenia plus innowacyjne zespoły podwozia

Wygoda i komfort w podróży w nowej Lancii Ypsilon to także zasługa modernizacji zawieszenia. W porównaniu z modelem poprzednim  zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson zostało znacznie "odchudzone" lecz wciąż zadziwiać może właściwościami w sytuacjach kolizyjnych. Obniżenie masy zawieszenia jest efektem zastosowania jednolitych wahaczy dolnych z materiału nadwytrzymałego (pierwsze rozwiązanie tego typu w Europie) oraz modularnej poprzecznicy z cienkościennej blachy stalowej o dużej wytrzymałości. Przewidziana do aplikacji także w innych konstrukcjach, poprzecznica ta stanowi tzw. trzecią ścieżkę rozproszenia energii i znakomicie podnosi bezpieczeństwo w razie  kolizji przy większych prędkościach, ograniczając także skutki uderzenia w osobę pieszą.  
W nowym zawieszeniu przednim zastosowano rozdzielne punkty mocowania amortyzatorów, pozwalające przenosić siły działające na nadwozie dwoma rożnymi ścieżkami. Większa sztywność osiowa podnosi sprawność działania amortyzatora, zapewniając w ten sposób lepsze tłumienie drgań mechanicznych i natężenia hałasów jezdnych.

Zadaniem nowego stabilizatora przechyłów jest poprawa własności jezdnych pojazdu. Mówiąc w skrócie, celem zwiększenia efektu tłumienia przechyłów, stabilizator mocowany jest do amortyzatora zamiast do  ruchomego elementu zawieszenia. Warto podkreślić, iż mimo redukcji masy stabilizatora, jego skuteczność nie uległa zmniejszeniu. Pod kątem podwyższenia komfortu jazdy i redukcji hałasów zastosowano także bardziej elastyczne tuleje wahaczy przedniego zawieszenia.

Mając na względzie komfort jazdy i lepsze wytłumienie hałasów przy zachowaniu dotychczasowych własności jezdnych - większe i bardziej elastyczne tuleje zastosowano także w belce skrętnej zawieszenia tylnego. Twardość tulei dobrano tak, aby polepszyć absorpcję nierówności wzdłużnych bez szkody dla kinematyki całego układu.
Konstrukcja podwozia nowej Lancii Ypsilon uwzględnia dwa wymogi,  dominujące w dzisiejszych realiach eksploatacyjnych: bezpieczeństwa i dążenia do redukcji masy pojazdu. Aby pogodzić tak przeciwstawne aspekty projektowe, zdecydowano się na użycie materiałów o podwyższonej wytrzymałości, które umożliwiają wyższy stopień pochłaniania energii udarowej w trakcie kolizji czołowych i bocznych mimo redukcji masy konstrukcji. Nowością jest zastosowanie "trzeciej ścieżki rozproszenia" energii w przedniej części pojazdu jako czynnika kontrolującego przebieg deformacji w razie kolizji czołowej. Tego rodzaju rozwiązanie umożliwia skierowanie sił udarowych ku bardziej odpornej mechanicznie platformie samochodu, ograniczając tym samym oddziaływanie energii zderzenia na przedział pasażerski. O technicznej ewolucji platformy świadczą elementy śrubowane: belka przedniego zderzaka ze stali odpuszczonej oraz lekka lecz wysokowytrzymała belka zderzaka tylnego ze szlachetnego tworzywa Xenoy.

Technologie: ekskluzywne innowacje

Nowa Lancia Ypsilon jest prawdziwym, choć niewielkim flagowcem swej marki, który za sprawą ekskluzywnego wyposażenia uważany jest za wzorzec - dla całego segmentu. Już sam widok jasnej i ciepłej kabiny zapowiada wysoki komfort podróży w technologicznie zaawansowanym otoczeniu. Mamy tu więc światło LED na tablicy przyrządów oraz dźwiękochłonną podsufitkę z materiałów poliestrowych, która obniża poziom kabinowego hałasu o rząd 2 dB (3 dB odpowiada redukcji hałasu 50 %). Dodać to tego należy wielkie okno dachowe Gran Luce o rekordowej w segmencie "B" powierzchni 0,64 m2 zapewniającej perfekcyjne doświetlenie wnętrza.

Po raz pierwszy w segmencie samochodów miejskich dostępne w Lancii Ypsilon są systemy: wspomagający parkowanie "Magic Parking", infotainment "Blue&Me-TomTom LIVE", pomocy przy tankowaniu "Smart Fuel" oraz innowacyjny zestaw świateł głównych.

Asystent parkowania "Magic Parking" II generacji

W zatłoczonych miastach niełatwo jest znaleźć miejsce na zaparkowanie samochodu. Wyszukiwanie miejsca zajmuje cenny czas oraz oznacza dodatkowe zużycie paliwa a więc dodatkową emisję CO2 Nawet gdy takie miejsce już się znajdzie, prawidłowe zaparkowanie auta oznacza prawdziwe wyzwanie, ponieważ wolna przestrzeń okazuje się być zbyt ciasna. Dlatego też wyposażeniem nowej Lancii Ypsilon jest "Magic Parking" - innowacyjny system wspomagający parkowanie, uruchamiany przyciskiem na tablicy przyrządów. System ten pomaga kierowcy zlokalizować stosowne do zaparkowania miejsce i steruje prostopadłymi (w stosunku do krawężnika) manewrami, pozostawiając kierowcy kontrolę nad ruchem wzdłużnym pojazdu. System ten stosowany jest już w samochodach Lancia Delta i umożliwia automatyczne parkowanie auta na długości zaledwie 4,6 metra. W Lancii Ypsilon system "Magic Parking" dostępny jest jako opcja wyposażenia dla wersji z przekładnią manualną i półautomatyczną DFN.

Na podstawie pomiaru długości wolnej przestrzeni system "Magic Parking" określa, czy jest ona wystarczająca, a następnie automatycznie kieruje samochodem podczas równoległego parkowania tyłem, podczas gdy kierowca operuje przepustnicą i hamulcami ? koncentrując się tylko na prędkości cofania. System potrafi dokonać optymalnego parkowania w trakcie pojedynczego manewru przy prędkości 7 km/h - łącznie z dokładnym ustawieniem pojazdu wzdłuż krawężnika. Kierowca zachowuje pełną kontrolę nad manewrem automatycznego parkowania i może w każdej chwili zatrzymać działanie systemu przyciskiem na tablicy przyrządów, obracając ręcznie koło kierownicy albo wyłączając bieg wsteczny.

System "Magic Parking" drugiej generacji korzysta z czujników typu radarowego umieszczonych w przednim zderzaku po obu stronach pojazdu. Ich wskazania tworzą "mapę" przestrzeni pomiędzy już parkującymi samochodami wraz z określeniem istniejących przeszkód. Na podstawie pomiaru prędkości obrotowej kół dokonywany jest równoczesny pomiar długości „luki” do zaparkowania. System informuje następnie kierowcę, iż dana przestrzeń nadaje się do parkowania - o ile jej długość równa jest długości samochodu plus 80 centymetrów (40cm z przodu i 40cm z tyłu), a więc minimum 4,6 metra. Odpowiedni komunikat wizualny i sygnał dźwiękowy pokazuje, czy manewr parkowania będzie wykonany jednorazowo czy też wymaga większej liczy manewrów.

System infotainment "Blue&Me-TomTom LIVE"

Wyposażeniem opcjonalnym Lancii Ypsilon jest po raz pierwszy system infotainment "Blue&Me?TomTom LIVE” współpracujący z bezprzewodowym systemem komunikacji Blue&Me, opracowany wspólnie przez Fiat Group Automobiles i TomTom - europejskiego lidera w dziedzinie przenośnych urządzeń nawigacyjnych.

Oparty na modelu TomTom Go 1000 system ten pozwala zarządzać telefonią komórkową, nawigacją satelitarną i dopływem informacji o ruch ulicznym typu TA za pośrednictwem kolorowego wyświetlacza dotykowego, wykorzystując informacje pobierane z komputera pokładowego. Ekran dotykowy umożliwia także sterowanie samochodowym odtwarzaczem multimedialnym.

Najnowsza wersja systemu posiada nowej generacji, pojemnościowy ekran dotykowy i wspiera usługi oferowane w TomTom LIVE, m.in. HD Traffic, uznawany za najlepszy tego typu na rynkach Europy. HD Traffic dostarcza dokładnych informacji o bieżącej sytuacji drogowej wraz z  dynamiczną kalkulacją dystansu podróży, a także bieżące aktualizacje dotyczące spiętrzeń i korków w ruchu drogowym czy też koniecznych objazdów. Usługi te oferowane są nabywcy TomTom LiIVE nieodpłatnie na okres jednego roku.

Dzięki porozumieniu z firmą Magneti Marelli system "Blue&Me-TomTom LIVE" instalowany jest na tablicy przyrządów Lancii Ypsilon po lewej stronie kierownicy.

"Smart Fuel System"

Tankowanie paliwa należy do tych czynności, które nie poddały się rozwojowi motoryzacji. Z uwagi na eliminację klasycznego korka wlewu paliwa innowacyjne rozwiązanie "Smart Fuel System" nowej Lancii Ypsilon stanowi wyraźny postęp w tym zakresie. Zaprojektowany z myślą o wygodzie kierowców, system ten automatycznie otwiera wlew paliwa po włożeniu końcówki "pistoletu" na stacji paliwowej a następnie zamyka po jej wyjęciu - ograniczając emisję par paliwa i zagrożenie przepełnienia. "Smart Fuel System" zapobiega także pomyłkowemu tankowaniu benzyny do zbiornika samochodu z napędem wysokoprężnym.

Awangardowe światła główne

Podobnie jak Lancia Delta i Musa oraz niektóre inne samochody miejskie nowa Lancia Ypsilon wyposażona jest w światła główne i tylne opracowane we współpracy z firmą Magneti Marelli Lighting, które łączą zaawansowaną technologię z innowacyjnym wzornictwem, wywodzącym się ze stuletniej tradycji marki Lancia. Diody LED lamp tylnych świecą jaśniej niż konwencjonalne żarówki, tak więc lampy te - oprócz oryginalnego wyglądu ?  zwiększają bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu. Światła tylne wydają się być bezbarwne aż do momentu, gdy palące się diody LED zaczną kolorystycznie wypełniać przeznaczone im funkcje.

Światła główne posiadają funkcję Adaptive Daytime Lamp, która automatycznie włącza światła do jazdy dziennej w momencie rozruchu silnika. Jest to zgodne ze spodziewaną legislacją europejską w roku 2012. Jako opcja wyposażenia dostępne są także reflektory Bi-ksenonowe. Tego typu reflektory oferowane są jedynie w nielicznych modelach segmentu "B".

Nagłośnienie "3600 500W Hi-Fi Music"

Kolejną opcją wyposażenia Lancii Ypsilon jest system nagłaśniający „3600 500W Hi-Fi Music”. Pod względem wyrafinowania jest to absolutna nowość w tym segmencie pojazdów oraz idealna propozycja dla dedykowanych audiofilów.

System składa się z ośmiu głośników (cztery wysokotonowe Dome o mocy jednostkowej 40 W i  cztery średnio-niskotonowe Neodimium o mocy 80 W każdy) oraz 8-kanałowego wzmacniacza mocy. Aby zapewnić unikalną jakość reprodukcji dźwięku system ten wykorzystuje   jednocześnie aż trzy ścieżki przetwarzania sygnału. Pierwsza (TruBass)  polega na "podbiciu" niskich tonów bez potrzeby stosowania subwoofera. Druga (Focus) podnosi wirtualnie wysokość głośników ponad rzeczywisty poziom, wywołując odczucie naturalności dźwięków wpadających "prosto w ucho". Ścieżka trzecia (3D) z kolei - pełni funkcję  przestrzennego equalizera reprodukcji stereo, korygując błędy wynikające z faktycznego położenia głośników. Dzięki systemowi  "3600 500W Hi-Fi Music" możliwe jest więc  perfekcyjne odtwarzanie stereofonicznego dźwięku niezależnie od pozycji słuchacza względem osi symetrii głośników.

Bezpieczeństwo: najwyższy poziom w kategorii

Wysoki stopień ochrony kolizyjnej pasażerów nowej Lancii Ypsilon zapewnia odpowiadająca współczesnym kryteriom konstrukcyjnym struktura nadwozia w połączeniu z licznymi elementami bezpieczeństwa czynnego i biernego. Pod tym względem Lancia Ypsilon zajmuje wiodące miejsce w swej kategorii pojazdów.

Proces projektowania i walidacji rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa odbywał się niemal całkowicie w sposób wirtualny i pochłonął ponad dwadzieścia tysięcy godzin modelowania matematycznego. W fazie eksperymentalnej wykonano ponad 80 prób zderzeniowych, 100 testów typu HyGe Slide (wytrzymałości elementów i komponentów pojazdu na siły niszczące w trakcie kolizji) oraz prawie tyle samo prób na jakość  podsystemów. Jest to miara wysiłków producenta, aby nowa Lancia Ypsilon znalazła się w gronie najbezpieczniejszych samochodów swej kategorii.

Dzięki tzw. trzeciej ścieżce rozproszenia energii wzrasta zdolność pochłaniania energii zderzenia przez przód pojazdu bez względu na rodzaj napotkanej przeszkody, maleje więc zagrożenie penetracji przedziału pasażerskiego. Wchodzące w skład trzeciej ścieżki elementy pochłaniające energię (wykonane z tworzyw o dużym stopniu absorpcji udarowej) podnoszą odporność pojazdu na uszkodzenia przy nieznacznej prędkości, ograniczając także niebezpieczeństwo uszkodzenia kolan osób pieszych uczestniczących w wypadku.

Wyposażenie bezpieczeństwa nowej Lancii Ypsilon obejmuje 4 do 6 poduszek powietrznych (poduszki czołowe, kurtynowe i fotelowe boczne), napinacze wstępne i ograniczniki napięcia przednich pasów bezpieczeństwa oraz trzypunktowe, bezwładnościowe pasy dla siedzeń tylnych. Konstrukcja wszystkich siedzeń zapobiega "nurkowaniu" - tj. wysuwaniu się ciała kierowcy/pasażera spod pasów bezpieczeństwa, a fotele przednie wszystkich odmian modelowych posiadają aktywne zagłówki, chroniące przed uszkodzeniem kręgosłupa szyjnego w razie kolizji tylnej. Wyposażeniem seryjnym każdej Lancii Ypsilon są także zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na kanapie tylnej.

Opracowaniem problematyki bezpieczeństwa nowej Lancii Ypsilon zajmowali się konstruktorzy Fiat Safety Centre w wyniku intensywnych badań wszelkich możliwych wypadków drogowych: kolizji czołowych, bocznych i tylnych, wywrócenia się samochodu, kolizji masowych oraz potrąceń osób pieszych. Pod uwagę brano także prędkość zdarzeń kolizyjnych, różnorodność występujących przeszkód oraz cechy fizyczne kierowców i pasażerów pojazdu.

Personalizacja: luksus swobody wyboru

Nową Lancię  Ypsilon można konfigurować na wiele sposobów, odpowiadających najlepiej upodobaniom i potrzebom nabywcy. Możliwość dowolnego wyboru wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji.

Dla osób zainteresowanych dalszą i ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów najwyższej jakości, które z uwagi na elegancję i precyzję wykonania podkreślają techniczne i estetyczne walory pojazdu, wpisując się idealnie w specyficzny styl marki Lancia. Są to m.in. efektowne, 16-calowe obręcze z lekkiego stopu, fartuchy progowe, przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment "Blue&Me-TomTom LIVE"oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.

Więcej o: